Blogi: Yritysten ympäristötietoiset autovalinnat

"Olipa yrityksen tapa mikä tahansa autojen hankintaan ja rahoitukseen, niin vähäpäästöisen auton valinta kannattaa", kirjoittaa ALD Automotiven Teemu Pitkänen.


Ympäristöystävällisyys on enemmän kuin julkisuuskuvan kiillotusta tai trendien perässä juoksemista. Ympäristöystävällisyys on kustannustietoisen yritysauton tunnusmerkki. Yritysautossa tämän päivän valinta on päätös, joka kantaa autojen pitoajasta riippuen useiksi vuosiksi eteenpäin.

Mitä enemmän ympäristöarvot ohjaavat yritystä, sitä paremmin vähäpäästöisyys on huomioitu myös yrityksen autovalinnoissa. Ei tule välttämättä useinkaan mietittyä, että itse asiassa tänään tilattavan yritysauton valinta määrittää moneksi vuodeksi yrityksen hiilijalanjäljen (ja kustannukset) – työsuhdeautojen yleisesti järkevät pitoajat ovat usein kolmesta neljään vuoteen, tuotantoautoissa viidestä seitsemään vuoteen. Nykyisin suurimmassa osassa suomalaisista yrityksistä autohankintoja ohjataan vähäpäästöisyyteen, työsuhdeautoilijoita ohjaa usein niin kutsuttu autopolitiikka ja tuotantoautoissa puhutaan yleisesti hankintasäännöstä. Nämä säännöt eivät katso yrityksen autokannan kokoa, vaan kyse on enemmänkin yhteisien pelisääntöjen luomisesta jotka ovat kaikille avoimet ja tasapuoliset.



Autopolitiikka palvelee sekä yritystä että autoilijaa, se tukee auton hankinnassa ja tarjoaa tietoa työsuhdeautoilusta. Se miten autopolitiikka rakentuu, heijastelee vahvasti yrityksen arvojen lisäksi autopolitiikan tavoitteita. Lähestytäänkö autopolitiikkaa kustannusten, työsuhde-etujen kilpailukykyisyyden tai turvallisuuden kautta? Autopolitiikka sisältää sääntöjä ja yleisiä ohjeita yritysauton käyttöön sekä itse hankintaa ohjaavia tekijöitä, jotka useimmiten ovat auton hinta tai verotusarvo, kokonaistaloudellisimmat automerkit/-mallit, lisämaksullisten varusteiden osuus hankinnasta ja auton Co2 päästöt. Hyvässä ja henkilöstöystävällisessä autopolitiikassa voi ohjata hankintaa järkevillä niin kutsutuilla porkkanamalleilla, ilman varsinaista valinnan perinteistä rajoittamista. Kun vähäpäästöisyys on useimmiten säästöä yrityksellekin, niin kannustaminen jopa henkilöstöä palkitsevilla eduilla tai kompensaatiolla voi olla hyvinkin kustannusneutraalia tai tuoda edelleen säästöjä.

Autopolitiikan laadinnassa on oleellista ottaa huomioon työntekijän palkkamalli, yleisesti käytössä olevia palkkamalleja ovat:
1. yritysauto myönnetään osana kokonaispalkkaa. Käytännössä valitun yritysauton autoedun kuukausittainen arvo vähentää henkilön rahapalkkaa, esimerkiksi jos 3.000 euron palkalla ottaa 500 euron autoedun, niin 500 euroa jää vähemmän käteen rahapalkkaa.
2. yritysauto annetaan rahapalkan lisäksi, jolloin henkilön verotettavat vuosiansiot kasvavat vastaavasti. Tämä palkkamalli on yleinen silloin kun henkilö ajaa työajoja, eli kun työsuhdeauton vaihtoehtoiskustannuksena yritykselle olisivat kilometrikorvaukset.
3. jokin välimalli edellä mainituista tai että henkilö maksaa auton todelliset kustannukset.

Autoetu voidaan myöntää vapaana autoetuna tai käyttöetuna. Vapaan autoedun autoissa ja tuotantoautoissa yritys maksaa auton kaikki kustannukset, käyttöedussa polttoainekustannukset jäävät autoilijan vastuulle.

Oletko kyllästynyt bensa- tai dieselautoihin? Ei hätää, näille perinteikkäille polttoainevaihtoehdoille on vihdoin löytynyt haastajia! Markkinoille on nimittäin tullut kaasu-, sähkö-, etanoli-, vety- ja erilaisia hybridiautoja. Yritysten autopolitiikasta usein löytyy jo Co2 päästöarvo ohjaamaan valintaa, mutta autopolitiikka tarvitsisi tämän perinteisen Co2 ohjauksen lisäksi taistelutoverin, jotta entistä useampi autoilija valitsisi muun kuin perinteisen polttoainevaihtoehdon. Yritys voisi tarjota esimerkiksi kokonaispalkkamallissa jonkin vastaantulon rahapalkan pienennykselle, sen sijaan että koko verotusarvon osuus pienentää käteen jäävää palkkaa. Vaihtoehtoja on useita!

Perinteisten polttoainevaihtoehtojen haastajista kaasuautot olisivat hyvinkin potentiaalinen vaihtoehto, niin eurot kuin vihreät arvot edellä. Sähköautoja löytyy jo monelta merkiltä, mutta hankintahinnat ovat vielä korkeahkoja, latausajat perinteisestä auton lämmitystolpasta ovat pitkiä eikä pikalatausmahdollisuuksia ole vielä riittävästä sekä Suomen pitkät välimatkat pk-seudun ulkopuolella hidastavat toistaiseksi sähköautojen leviämistä. Etanoliautot voisivat olla hyvä valinta, mutta tarjolla olevien mahdollisten automallien määrä on nykyään melko vähäinen. Hybridiautot ovat erittäin hyviä valintoja ja automallivaihtoehtoja löytyy hyvin markkinoilta. Plug-in hybridiautossa (eli kun autoa voi ladata sähköpistokkeella) kuljettajan vaikutus polttoaineen kulutukseen on merkittävä, koska samalla autolla toinen kuljettaja voi ajaa paljon enemmän sähköllä kun toinen voisi periaatteessa jättää latausmahdollisuuden kokonaan hyödyntämättä. Tosin ympäristöystävällisen auton valitsija tuskin jättää latausmahdollisuuden väliin, oli sitten autoetu käyttöetuna tai vapaana autoetuna. Mikäli perinteisestä bensiini- tai dieselautosta poikkeavan auton hankinta arveluttaa, niin yritykset valitsevat rahoitus- ja hallinnointimuodoksi useimmiten huoltoleasingin, jossa auton arvonalenema ja huoltokustannukset jäävät rahoittajan vastuulle ja asiakkaan maksama kuukausikustannus on kiinteä. Markkinoilla on tarjolla joustavia huoltoleasingvaihtoehtoja, joissa autosta pääsee helposti ja edullisemmin eroon kesken sopimuskaudenkin jos käyttötarve muuttuu. Nämä mallit ovat houkuttaneet omistamaankin aiemmin tottuneita yrityksiä siirtymään huoltoleasingin pariin.

Pientä polttoainekulutusta usein mietitään vain polttoainesäästönä. Näinhän asia ei ole, vaan säästöjä muodostuu monista puroista. Vuosittainen ajoneuvovero muodostuu Co2 päästöjen pohjalta, jolloin verot jäävät pienemmiksi kuin korkeamman Co2 päästöjen autoissa. Autovakuutusmaksuissa voi olla etua suosia vähäpäästöisiä autoja vakuutusyhtiöiden hinnoittelutavasta riippuen. Eniten hyötyä vähäpäästöisen auton valinnassa voi tuoda auton parempi jälleenmyyntiarvo auton kolmen tai neljän vuoden pitoajan jälkeen, koska kun tänä päivänä ympäristöarvot ovat jo hyvin tärkeitä, niin voi vain arvata kuinka paljon vähäpäästöisyys tulee ohjaamaan käytetyn auton ostajien valintaa vuonna 2020. Leasingautoja käyttävä yritys voikin selkeästi nähdä jo nyt tänään tilattavan vähäpäästöisen auton alhaisemman vuokran selkeänä houkuttimena, kun toista mallia paremmin käytettynä kelpaavalla autolla on parempi jälleenmyyntiarvo. Parempi jälleenmyyntiarvo taas näkyy suoraan auton kuukausittaisessa leasingvuokrassa koko sopimusajan. Mikäli yritys omistaa auton tai käyttää muuta kuin huoltoleasingiä rahoitusmuotona, niin auton todelliset kustannukset tiedetään vasta auton jälleenmyynnin jälkeen. Sen voin paljastaa, että olipa yrityksen tapa mikä tahansa autojen hankintaan ja rahoitukseen, niin vähäpäästöisen auton valinta kannattaa! Mutta koko asian ytimessä on aina oikein laadittu autopolitiikka! Tämä kannattaakin tehdä alan ammattilaisen kanssa, koska erimalliset autot esimerkiksi hankintahinnaltaan 32.000 euroa, voivat maksaa yritykselle helposti jopa 350 euroa kuukaudessa eli 4.200 euroa enemmän kuin suositeltavampi valinta.

Sanonta vaihtamalla paranee, pätee usein myös autoihin. Moottoriteknologian huima kehitys viime vuosien ajan on muuttanut myös autojen uusinta-aikataulua. Jos ennen pidettiin autoja pidempään säästöjen toivossa, niin nykyään suunta on toinen. Uusinta teknologiaa edustava auto kuluttaa vähemmän kuin vain viisikin vuotta vanhempi auto. Avainsana on kokonaistaloudellisuus! Oletko laskenut mitä sinun autosi todellisuudessa maksaa?

Yritysautoilla on iso rooli Suomen autokannan uusiutumisessa, ympäristöystävällisyyden edistämisessä ja turvallisuuden lisäämisessä maanteillä. Kannamme osamme tästä ylpeydellä ja haluamme omalta osaltamme edistää vihreämpää autoilua. Toivon kaikille oikein hyvää kesää ja nyt vain vihreitä autovalintoja tekemään seuraavan autonvaihdon hetkellä. Toki ympäristöystävällisyys voi olla säästöjenkin hakemista, mutta on huomattavasti mukavampi lähteä aamulla, kun tietää että liikkuvansa yleistä keskiarvoa puhtaammin.


Kirjoittaja:
Teemu Pitkänen
ALD Automotive, www.aldautomotive.fi

Kirjoittaja johtaa työkseen myyntiryhmää ALD Automotivessa ja on itsekin juuri tehnyt autovalinnassaan vihreän valinnan, hyvin laaditun yritysautopolitiikan ohjaamana. ALD Automotive on Suomen johtava huoltoleasingpalveluita tuottava yhtiö, joka on toiminut Suomessa vuodesta 1979 lähtien. Parhaiten meidät tunnetaan henkilö-, paketti- ja kevytkuorma-autojen huoltoleasingistä, mutta palvelumme kattavat paljon enemmän. Asiakkaamme voi ulkoistaa autoasioiden hallinnan meille kokonaan tai osittain sekä käyttää kustannussäästöjä ja helppoutta tarjoavia ratkaisujamme kunkin yksilöllisiin tarpeisiin.


Kommentit