Blogi: Erään biokaasuautoilijan tarina

Ternimaitoa ja omenoita – vain kaasun tankkausasemalla on näin hyvää palvelua. Teemu Kankainen ajaa nyt viidettä vuotta kaasuautolla eikä enää vaihtaisi muuhun.

Biokaasu on maailman paras polttoaine - kotimaista, edullista ja ympäristöystävällistä. Ajan kaasuautolla nyt viidettä vuotta, enkä enää muuhun vaihtaisi. Päätös vaihtaa bensa-auto kaasukäyttöiseen sai alkunsa vierailusta Laukaan Leppävedellä sijaitsevalle Kalmarin maatilalle, jota isännöi biokaasun pioneeri ja Grand Old Man, Erkki Kalmari. Kalmari on perustunut tilalleen Suomen ensimmäisen biokaasun tankkausaseman vuonna 2002.

Tilavierailun jälkeen olin vakuuttunut biokaasuautoilun monista hyödyistä, ja aloin toden teolla perehtymään aiheeseen ja etsimään perheellemme sopivaa kulkupeliä. Haussa oli kaasuauto, johon kaksi pientä lasta turvaistuimineen ja lastenrattaineen mahtuisi sujuvasti. Sopiva taivaansininen kulkine, vuosimallin 2004 Volvo V70, löytyikin Helsingistä pienen etsiskelyn jälkeen, ja koeajon jälkeen rahat vaihtoivat omistajaa ja urani kaasuautolijana oli alkanut.

100 % kotimaista ja uusiutuvaa

Asumme perheemme kanssa Jyväskylässä, ja Kalmarin tilan biokaasuasema on kotiamme lähin biokaasun tankkausasema. Seuraava steppi urallani kaasuautoilijana olikin tankkauskortin hankkiminen Kalmarin tialle. Joten soitto Erkille ja homma startille. Kurvatessani tankkausaseman pihalle Erkki laittoi saman tien tankin täyteen kaasua ja löi kouraan tuliterän tankkauskortin.

Samalla sain kotiinviemisiksi litran ternimaitoa höystettynä puuronteko-ohjeella. Totesin, että bensa-asemalla en ole koskaan aiemmin saanut tällaista palvelua. Kotona virittelin auton kylkiin vielä pienet ”ajan biokaasulla 100 % kotimaista ja uusiutuvaa” -tarrat ja näin autoni oli valmis työkaluksi Suomen maanteille.

Säästöä 1500 euroa vuodessa

Biokaasuautoilulla on monia etuja, joista itselleni tärkeimpiä ovat ajamisen taloudellisuus, ekologisuus ja sosiaalinen ulottuvuus. Biokaasulla ajaminen on noin 40-50 % bensiinillä ajelua edullisempaa, mikä meidän perheemme ajomäärillä tarkoittaa noin 1500 euron säästöä joka vuosi verrattuna siihen, että ajelisimme vastaavalla bensa-autolla. Aika monta euroa käytettäväksi vaikkapa harrastuksiin tai matkailuun! Ja mikä parasta, kaasusta maksamamme eurot menevät paikallisiin taskuihin paikallistaloutta pyörittämään.

Taloudellisuuden lisäksi toinen tärkeä näkökulma kaasuautoiluun ovat biokaasun ympäristöhyödyt. Kun kuitenkin työnsä vuoksi joutuu autoilemaan, miksei sitä tekisi niin että luonto kiittää. Biokaasu on tutkitusti markkinoiden ympäristöystävällisin polttoaine, ja päästötön ajelu ympäri Suomen maanteitä tuo hyvän fiiliksen ja ajatuksen, että osallistun yhteisiin ympäristötalkoisiin.

Viimeisin, mutta ei suinkaan vähäisin, biokaasuautoilun hyödyistä on sen sosiaalinen ulottuvuus. Mikään muu polttoaine ja sen käyttäminen ei herätä niin paljoa mielenkiintoa ja jutunjuurta kuin autoilu ympäristöystävällisellä menopelillä. Autoa on ihmetelty vaikka millaisilla delegaatioilla erilaisissa tilanteissa. Paras tapa lisätä kaasuautoilun suosiota ja selättää ihmisten usein kummallisia uskomuksia kaasuautoilusta onkin kasvokkain juttelu.

Biokaasuautoilija, ota omenoita

Parasta on kuitenkin tavata toinen kaasuautoilija tankkauspisteellä. Siellä vaihdetaan syviä tuntoja Suomen maanteista, ollaan kateellisia ruotsalaisille, joilla on tankkauspisteitä monin verroin meitä enemmän, sekä vertaillaan autojen kaasunkulutuksia.

Ainoa asia, mistä biokaasuautoillessa joutuu tinkimään, on tankkaamisen vaivattomuus, koska kaasuasemia on vielä suhteellisen harvassa. Kaasulla autoilu vaatii vähän enemmän suunnitelmallisuutta ja viitseliäisyyttä kuin bensalla ajelu, koska kaasuasemia ei ole 50 kilometrin välein. Tokihan matkanteko ei onneksi katkea, vaikka kaasuasemaa ei läheltä löytyisikään, koska autostamme löytyy 17 kilon kaasutankin lisäksi myös 30 litran bensatankki. Eli ajelu onnistuu hyvin myös alueilla, missä ei vielä kaasuasemia olekaan. Ja Etelä-Suomeen suuntautuvat työreissut sujuvat kaasuautoillen varsin sujuvasti, sillä Jyväskylästä etelään päin suunnatessa ensimmäinen tankkausasema löytyy jo Joutsasta, ja niin Tampereelle kuin Helsinkiinkin suuntautuvat matkat hoituvat kätevästi kaasutellen.

Ja uskon ylimääräisen vaivan olevan sen väärti. Lompakko ja ympäristö kiittävät. Ja kaiken kukkaraksi kaupan päälle saa takuuvarmasti hyvän mielen, kun työreissun päätteeksi kurvaa tankkaamaan Kalmarin tilalle, ja vastassa on iso laatikollinen omenoita varustettuna kyltillä ”biokaasuautoilija, ota omenoita!”


Kirjoittaja on biokaasuautoileva markkinointivalmentaja Teemu Kankainen Aava & Bang Oy:stä.
Teemua voi seurata Twitterissä osoitteessa
www.twitter.com/teemukankainen

Markkinointivalmentaja ​Teemu Kankainen ajaa viidettä vuotta kaasuautolla eikä enää vaihtaisi muuhun.
Markkinointivalmentaja ​Teemu Kankainen ajaa viidettä vuotta kaasuautolla eikä enää vaihtaisi muuhun.

Lue myös seuraavat artikkelit

Minkä tahansa bensa-auton voi muuttaa toimimaan bensiinin lisäksi myös maa- ja biokaasulla.

Kysymys: Bensa-auton muuttaminen kaasuautoksi

Miten onnistuu bensa-auton muuttaminen kaasuautoksi?

Lue lisää

Maakaasukäyttöiset autot voivat käyttää jalostettua biokaasua ja päinvastoin.

Kysymys: Maakaasun ja biokaasun ero?

Miten maakaasu ja biokaasu eroavat toisistaan?

Lue lisää


Kommentit