Blogi: Milloin alkaa sähköautojen vallankumous?

Mediat toitottavat mahtavista tuloksista liikenteen sähköistymisessä, mutta miten meillä Suomessa menee?

10 000, 100 000 tai 500 000 ladattavaa autoa – saamme jatkuvasti lukea eri medioista ympäri maailman mahtavia tuloksia liikenteen sähköistymisestä. Viimeisimpänä silmiini osui uutinen Yhdysvaltojen vuoden 2020 miljoonan ladattavan ajoneuvon tavoitteesta – nyt on ylitetty 500 000:n raja.

Norjassa puolestaan paikallisten arvio ladattavien ajoneuvojen määrästä on tällä hetkellä noin 120 000, mitä he kuvaavat hyväksi aluksi. Ruotsissakin ollaan jo ylittämässä 25 000 ajoneuvon rajapyykkiä, mutta miten meillä täällä Suomessa menee?

Jos totta puhutaan, voisihan meillä mennä paremminkin, sillä olemme tähän mennessä onnistuneet saavuttamaan noin 3 500 ladattavan ajoneuvon kannan.

Osa syy sähköisen autokannan pienuuteen ovat eittämättä tukitoimet tai niiden puuttuminen / puuttellisuus.

Edellä mainitsemissani maissa liikenteen uudistaminen on ollut vahvasti tuettua. Suomessakin meillä oli sähköisen liikenteen tukemiselle hyvä alku, vaikka metodit eivät välttämättä olleet sitä, mitä niiden olisi toivottu olevan.

Suomesta löytyy lähes 50 erilaista ladattavaa ajoneuvomallia.
Suomesta löytyy lähes 50 erilaista ladattavaa ajoneuvomallia.

Autovalikoiman vähyys vei väärille urille

Suomessa sähköautoilun tukitoimet leimautuivat mediassa nopeasti suppean käyttäjäryhmän etuudeksi, koska tukijakson aikana ajoneuvoissa oli valitettavan vähän valinnanvaraa. Teslan teknologia oli markkinoille tullessaan hurjasti muita edellä ja taloudellisesti turvallinen hankinta niille, jotka sellaisen hankkivat. Lisäksi uuteen teknologiaan investoivat ovat tyypillisesti niitä, joilla on siihen lähtökohtaisesti varaa.

Monilla muilla autonvalmistajilla oli Suomen tukitoimien aikaan käynnissä vasta harjoitteluaika ladattavien autojen osalta, mutta nyt tilanne on täysin toinen: Suomestakin löytyy lähes 50 erilaista ladattavaa ajoneuvomallia.

Tukea vai ei? Kaipaamme pöhinää!

Kylmä tosiasia on, että ne markkinat, joilla on kysyntää, ovat myös kiinnostavia valmistajille.

Tahdon tällä sanoa, että esimerkiksi Norja (jossa sähköautoilijoita on tuettu huomattavasti) on erityisen kiinnostava markkina ladattavien autojen valmistajalle sekä heidän jälleenmyyjilleen. Siellä useat autovalmistajat ovat panostaneet mm. latausinfran kehittämiseen, koska ovat huomanneet sen vauhdittavan heidän myyntiään.

Näin markkina toimii kun se toimii: Pieni ”pöhinä” generoi lisää ”pöhinää” – tätä kyseistä ”pöhinäähän” me kaipaamme nyt myös Suomen markkinaan. Tarvitsemme tuen, joka kohdistuu ajoneuvon käyttäjään ja auttaa massoja hankinnoissa, kyse ei ole enää siitä etteikö markkinoilta löytyisi malleja niitä haluaville.

Onko sähkössä tulevaisuus?

Vielä muutamia vuosia sitten sähköautot olivat vain yksi monista vaihtoehdoista. Viimeistään tänä vuonna on tullut selväksi, että sähkössä on liikenteen tulevaisuus. Pelkästään Pariisin autonäyttelyssä esitellyistä uusista automalleista jo kolmannes oli sähköautoja. Sähköinen vallankumous on siis jo ovella. Miksi olisit asiasta eri mieltä? Minä en ainakaan ole!

Kirjoittaja:

Topi Aaltonen
Sähköautoiluun intohimoisesti suhtautuva, ladattavalla hybridillä autoileva myynti- ja markkinoitijohtaja sähköautojen latausratkaisuja tarjoavasta Plugit Finland Oy:stä.



Lue myös

Maailmassa on nykyään yli miljoona sähköautoa.

Miljoonan sähköauton raja meni rikki

IEA:n mukaan maaimassa oli miljoona sähköautoa vuoden 2015 lopulla.

Lue lisää

Pariisin autonäyttely 2016 – sähköautojen juhlaa

Pariisin autonäyttelyssä 2016 esiteltiin suuri määrä markkinoille tulevia sähköautomalleja.

Lue lisää


Kommentit