Blogi: Tieliikenteen tulevaisuus Pariisin jälkeen

"Keskeisin ja välttämätön edellytys hiilineutraalille tieliikenteelle on sähköisen liikenteen vallankumous", kirjoittaa ulkoministeriössä työskentelevä Matti Kahra.

Joulukuussa Pariisissa sovittu globaali ilmastosopimus on historiallinen etappi kansainvälisen ilmastopolitiikan historiassa. 196 valtion hyväksymä sopimus asettaa kunnianhimoisen tavoitteen hidastaa ilmaston lämpeneminen alle kahteen Celcius-asteeseen esiteolliseen aikaan verrattuna. Tavoitteen saavuttamiseksi kasvihuonekaasupäästöt on saatava nollaan viimeistään vuoteen 2050 mennessä.

Kuluttajan näkökulmasta 35 vuotta on lähes iäisyys, mutta energiapolitiikan ja yritysten investointien näkökulmasta tavoitevuosi on jo aivan kulman takana. Pariisin sopimuksen antama signaali on selkeä. Kaikilla talouden sektoreilla on nyt mietittävä miten tähän valtavaan haasteeseen vastataan.

Pariisin sopimus koskee myös liikennesektoria

Pariisin sopimus koskee myös liikennesektoria, joka globaalisti tuottaa noin 14 % kaikista kasvihuonekaasupäästöistä. Vauraassa Euroopassa ja Suomessa vastaava osuus on hieman suurempi, noin 20 %. Suurin haaste on tieliikenteen päästöt, jotka ovat leijonanosa koko liikennesektorin päästöistä. Vuonna 2014 niiden osuus Suomen kokonaispäästöistä oli 11,1 milj.t.CO2 ekv.

Suomessa liikenteen päästövähennyksiä on pyritty toteuttamaan erityisesti autojen polttoainetehokkuutta parantamalla sekä biopolttoaineilla. Lainsäädännön avulla tuloksia on saatu aikaan ja liikenteen päästöt ovat olleet laskusuunnassa vuosia. 1990-luvun alun laman jälkeen alkanut päästöjen tasainen kasvu taittui vuonna 2007 ja päästöt putosivat vuonna 2014 alle vuoden 1990 tason. Tieliikenteessä biopolttoaineiden osuus nousi yli 14 prosenttiin vuonna 2014 ja päästövähennyksiä syntyi tämän johdosta yli 1,5 milj. t CO2.

Suomessa Sipilän hallitus on asettanut kunnianhimoiset tavoitteet sekä biopolttoaineiden lisäämiselle että öljyn käytön vähentämiselle. Vuoteen 2030 mennessä biopolttoaineiden osuus tulisi olla jo 40 % ja tuontiöljyn käytön vähentyä 50 %. Tavoitteet ovat kunnianhimoiset ja vaativat merkittäviä investointeja ja panostuksia vuoteen 2019 asti ulottuvalla hallituskaudella

Tieliikenne tarvitsee teknologisen vallakumouksen

Pariisin sopimuksen näkökulmasta ja vuotta 2050 ajatellen nykytahti ei ole kuitenkaan riittävä. Erityisesti biopolttoaineiden lisäämisen kestävyyteen ja nykyisten autojen polttoainetehokkuuteen liittyvät haasteet ovat suuria. Volkswagenin päästöskandaali osoittaa, että nykyisen polttomoottoriteknologian kehittämisellä on rajat, joita on vaikea ylittää ilman vaikeita kompromisseja suorituskyvyn ja ilmansaasteiden suhteen.

Tieliikenteessä tarvitaankin historiallinen teknologinen vallankumous. Älykkäiden liikenneratkaisujen avulla tieliikenteen toimintaa, tehokkuutta ja sujuvuutta voidaan parantaa merkittävästi. Yhteiskäyttöautot, erilaiset liikennepalvelupaketit ja muut teknologiset ratkaisut tulevat mullistamaan ihmisten liikkumisen kaupungeissa. Keskeisin ja välttämätön edellytys hiilineutraalille tieliikenteelle on kuitenkin sähköisen liikenteen vallankumous.

Sähköautoilun läpimurto lähestyy

Sähköautojen markkinat olivat vielä pari vuotta sitten autovalmistajien konseptiautojen varassa. Muutamassa vuodessa on kuitenkin tapahtunut uskomattoman paljon. Akkuteknologian kehitys ja autovalmistajien tuotekehitys ovat tehneet sähköautoista aidosti kiinnostavan kuluttajan silmissä. Amerikkalainen Tesla on ollut uranuurtaja ja vetänyt esimerkillään kilpailuun myös perinteiset ja suuret autovalmistajat. Vuonna 2017 markkinoille on tulossa kaksi aidosti suurten massojen sähköautoa eli Tesla Model III ja Chevrolet Bolt. Yli 300 km toimintasäde ja matala hinta mahdollistavat sen, että monissa kotitalouksissa voidaan aidosti harkita sähköautoiluun siirtymistä.

Läpimurto on havaittavissa myyntitilastoissa. Viime vuonna sähköautojen myynti kasvoi 60 % ja kaikki suuret autovalmistajat ovat tuomassa keskihintaisia malleja markkinoille. Bloomberg New Energy Finance (BNEF) ennustaa, että 2020-luvulla sähköautot syrjäyttävät lopullisesti polttomoottoriautot. Akkujen hinnat putosivat pelkästään viime vuonna 35 % ja tällä vauhdilla sähköautoista tulee kuuden vuoden sisällä – ilman tukia - yhtä halpoja kuin polttomoottoriautoista.

Teknologinen osaaminen avuksi

Suomessa on valtavasti teknologista osaamista sähköautojen ja älyliikenteen kehittämiseksi. Valtio voisi nopeuttaa ja tukea liikenteen vallankumousta erilaisilla verohelpotuksilla ja pilottihankkeilla esimerkiksi itsekseen kulkevien autojen markkinoilla. Monia positiivisia ja lupaavia esimerkkejä onkin jo vireillä ympäri Suomea. Tilaisuuksiin kannattaa tarttua, koska kaupungistumisen myötä älyliikenteen ja sähköautojen markkinat kasvavat rajusti ja tuovat vientimahdollisuuksia.

Pariisin sopimus luo puitteet hiilineutraalille tulevaisuudelle. Tieliikenteessä päästövähennykset on saatava aikaan muutamassa vuosikymmenessä. Haaste on suuri, mutta älyliikennettä ja sähköautoja kehittämällä ratkaisut ovat olemassa. Nyt on aika tarttua tuumasta toimeen!


Matti Kahra

Kirjoittaja työskentelee ulkoministeriössä ilmasto –ja energiapolitiikan parissa.



Kommentit