Mercedes-Benz C 350 e Plug-In Hybrid

Mercedes-Benz C 350 e on C-sarjan pohjalle tehty ladattava hybridi, jolla pääsee kulkemaan n. 31 kilometriä pelkällä sähköllä.

Viime keväänä esitelty Mercedes-Benzin C-sarjan ladattava hybridi on lunastanut paikkansa markkinoilla. Monipuolisen ajoneuvon toimintamatka pelkällä sähköllä ajettaessa on noin 31 kilometriä, mikä riittää hyvin keskivertosuomalaisen työmatka-ajoon. C-sarjalle ominaiseen tapaan mallia on saatavilla sekä sedanina että farmarina. C 350 e Plug-In Hybrid tarjoaa helppoa ajoa, ripeitä ohituksia sekä kiihtyvyyttä, mutta auton kulutus ja päästöt jäävat sähkömoottorin ja akuston ansiosta alhaisiksi. Valmistajan ilmoittama kulutuslukema C 350 e:lle on vain 2,1 litraa / 100 km ja päästöt 48 grammaa kilometriä kohden.

Tehoa ja vääntöä

Ladattavan hybridin voimanlähteenä toimii sekä poltto- että sähkömoottori. Mercedes-Benzin C-sarjalaisen ladattavan hybridin polttomoottori on kaksilitrainen ja nelisylinterinen turboahdettu bensiinimoottori.

Sähkömoottorin ansiosta autossa on 600 Nm:n huippuvääntö käytettävissä koko kierrosalueella. Pelkällä sähköllä ajettaessa käytössä on 82 hevosvoimaa tehoa ja 340 Nm vääntöä, jolloin huippunopeus on 130 kilometriä tunnissa. Vaihteistona autossa toimii muistakin Mercedes-Benzin hybridimalleista löytyvä 7G-Tronic -automaattivaihteisto.

Tehoja autossa riittää kokonaisuudessaan 279 hevosvoimaa. Parhaimmillaan C 350 e kiihtyy nollasta sataan alle kuudessa sekunnossa.

Mercedes-Benz C 350 e Plug-In Hybridissä on energianhallintajärjestelmä, joka osaa Hybrid-asetusta käytettäessä itse määrittää (akun lataustasosta, liikennetilanteesta sekä valitusta reitistä riippuen) ihanteellisen käytön poltto- ja sähkömoottorin väliltä, jotta päästään mahdollisimman alhaiseen kulutukseen. Käytännössä auto pystyy tulkitsemaan esimerkiksi valitun reitin ylä- ja alamäet, risteykset ja nopeusrajoitukset, ja pystyy laskemaan näiden avulla optimaaliset tilanteet poltto- ja sähkömoottorin käyttöön. Energianhallintajärjestelmässä on kaikkiaan neljä eri toimintamoodia, joista kuljettaja voi halutessaan valita sopivan: Hybrid, E-Mode, E-Save ja Charge.

  • Hybrid-asetuksilla auto käyttää polttoainetta mahdollisimman vähän, ja kulkee mahdollisuuksien mukaan sähkön voimalla.
  • E-Mode-asetus tarjoaa ajonautintoa pelkällä sähköllä jopa 31 kilometriä.
  • E-Save-asetuksilla sähköä säästetään kaupunkiajoon, maanteillä ajetaankin sitten polttoaineen voimalla.
  • Charge-asetuksilla C 350 Plug-In Hybridi lataa sähköä autoon ajon aikana auton liikkumisesta syntyneestä energiasta.
C 350 Plug-in Hybridin latausluukku löytyy oikeasta takakulmasta.
C 350 Plug-in Hybridin latausluukku löytyy oikeasta takakulmasta.
Mercedes-Benz C 350 Plug-In Hybridin tekniset tiedot
PolttomoottoriKorkeapainesuihkutus, 1 turboahdinta
Sylinterit4
Teho155 kW / 211 hv / 5500 rpm
Vääntö350 Nm
Sähkömoottori
Teho / Vääntö60 kW/82 hv/340 Nm
Hybridijärjestelmän teho/vääntö205 kW/279 hv/600 Nm
Keskikulutus2,1 l / 100 km
Päästöt48 g / km
Toimintamatka sähköllä31 km
Latausaika 10 %­–100 %1,75-3,5 h
Kiihtyvyys 0­–100 km/h5,9 s
Huippunopeus/ sähköllä250 / 130 km/h

Mercedes-Benz C 350 e ja lataaminen

Mercedes-Benz C 350 e Plug-In Hybridin latauspistoke löytyy auton oikeasta takakulmasta, oikean takavalon alapuolelta. Pelkkää sähkömoottoria käyttäen täyteen ladatulla litiumioniakulla matkaa taittuu 31 kilometriä ja sen täyteen lataaminen kestää 1,75 – 3,5 tuntia, kun akustossa on virtaa jäljellä 10 prosenttia.

C 350 Plug-in Hybridissä on tyypin 2 (type 2) latauspistoke, mikä on standardi eurooppalaisissa autoissa sekä julkisissa latauspisteissä Euroopassa. 350 C Plug-in Hybridissä ei ole pikalataus mahdollisuutta.

Laadun ja tyylin tuntua

Mercedes-Benzin C 350 Plug-in Hybridin varustelu on merkille tuttuun tyyliin huipputasoa. Ajamista helpottavat ja turvallisuutta lisäävät varusteet tekevät ajamisesta entistäkin nautinnollisempaa. Uusimpia innovatiivisia keksintöjä on kaasupoljin, joka osaa viestiä kuljettajalle erinäisissä tilanteissa. Esimerkiksi kun sähkömoottorilla ajettaessa virta alkaa loppua, poljin viestii vastustusliikkeellä kuljettajalle, että polttomoottori käynnistyy. Lisäksi poljin viestittää kaksoiskoputuksella kuljettajalle, kun pitäisi nostaa jalka pois kaasupolkimelta ja antaa akkujen latautua jarrutusenergialla.

C 350 Plug-In Hybridissä on vakiona myös säädettävä ilmajousitus, minkä ansiosta ajodynamiikkaa saa muokattua mieleisekseen ajettaessa esimerkiksi mutkaisella maantiellä tai vaikkapa epätasaisella metsätiellä. Auton vakiovarusteisiin kuuluu myös paranneltu ilmastointijärjestelmä, jossa auton sisälämpötilaa voidaan säätää etänä halutulle tasolle, jotta autoon on mukava saapua ulkoilman lämpötilasta riippumatta. Sama etäkäyttö toimii myös penkinlämmitykseen ja esimerkiksi auton latauksen hallintaan.
Turvavarusteisiin kuuluvat älykäs ja ajo-olosuhteisiin sopeutuva led-valojärjestelmä, ennakoiva Pre-Safe -järjestelmä, Collision Prevention Assist Plus –törmäyksenestoavustin hätäjarrutoiminnolla ja Attention Assist –vireystila-avustin.

C 350 e Plug-In Hybridiä on enimmäkseen Avantgarde-varustelutasolla, mutta molempia, niin porrasperäistä kuin farmariakin saa myös Exclusive-varustelutasolla. Sisältä C 350 e Plug-In Hybridin sisutus on hienostunut ja yksityiskohtainen, kuten paremman luokan Mercedekseltä sopii odottaakin.


Katso myös seuraavat artikkelit

Vihreän Kaistan koeajoviikot Levillä

Mercedes-Benzin vähäpäästöiset autot olivat koeajettavissa Levillä viikoilla 8–13. Palaa koeajoviikkojen tunnelmiin.

Lue lisää