A2B on ekologinen edelläkävijä - tavara kulkee puhtaasti kaasulla

Kuljetusyhtiö A2B on saanut näkyvyyttä liikenteessä ympäristöystävällisen valintansa johdosta.

Vantaalainen A2B erottuu ekologisena ja täysin kotimaisella polttoaineella tavaraa toimittavana kuljetusyhtiönä: A2B:n ajoneuvot käyttävät voimanlähteenä suomalaisesta jätteestä valmistettua biokaasua.

Yrityksen toimitusjohtaja Tero Kakko kertoo Kauppalehdessä, että moni asiakas on valinnut A2B:n kuljetuksen juuri ekologisuuden takia.

”Päätettiin, että otetaan ekologisuus teemaksi ja kehitellään sitä puolta, että miten autoilla tässä muuttuvassa maailmassa voi toimia”, Kakko kertoo.

Kuljetusyhtiön 28 kaasukäyttöiseen paketti- ja kuorma-autoon kuuluu Mercedes Benz Sprintereitä, Iveco Dailyjä ja Volkswagen Caddyjä. Lisäksi käytössä on kaksi Valmet Automotiven valmistamaa Think-sähköautoa, jotka ladataan ympäristöystävällisesti tuulisähköllä.

A2B:n asiakkaita ovat muun muassa Kesko ja Gigantti. Puolet yrityksen kuljettamasta tavarasta on elintarvikkeita.
A2B:n asiakkaita ovat muun muassa Kesko ja Gigantti. Puolet yrityksen kuljettamasta tavarasta on elintarvikkeita.

A2B ja kaasuyhtiö Gasum aloittivat yhteistyön siinä vaiheessa, kun A2B:llä oli käytössä kymmenkunta autoa.

”Koska autot näyttävät samanlaisilta kuin mitkä tahansa muut autot, ajattelimme, että tehdään näkyvä teippaus autojen perään ja kerrotaan tästä yrityksen valinnasta,” kertoo Gasumin myyntipäällikkö Petri Michelsson Kauppalehdelle.

”He on saanut näkyvyyttä liikenteessä ja meillekin on tullut kyselyjä muilta kuljetusfirmoista, että mistä tuollaisia autoja saa tilattua. Tosi usein yritykset eivät edes tiedä tästä vaihtoehdosta”, Michelsson kertoo.

Gasumin seurannan mukaan A2B käytti vuoden 2015 aikana biokaasua yhteensä 101 224 kg, mistä ei aiheutunut lainkaan ilmastonmuutosta kiihdyttäviä hiilidioksidipäästöjä. Jos vastaava määrä ajoja olisi ajettu diesel-autoilla, olisivat CO2-päästöt olleet arviolta noin 370 tonnia.

A2B toimii etupäässä pääkaupunkiseudulla ja lähikunnissa, mutta päivittäin ajetaan myös Tampereelle ja Turkuun. Pääkaupunkiseudulla ja ympäryskunnissa tankkausasemaverkosto kattaa yrityksen tarpeet hyvin, mutta kaupunkienväliset matkat vaativat hieman enemmän suunnittelua.

”Turku-kuljetuksissa pysähdytään mennen tullen Lohjalla biokaasuasemalla”, Kakko kertoo.

Tankkausmahdollisuudet parantuvat lähitulevaisuudessa, kun Gasum avaa aseman Turkuun. Tampereen alueella kaksi tankkauspistettä jo löytyy.


Lähde: Kauppalehti

Laskelma: Gasum


Kommentit