Autoesittelyssä: Audi A3 Sportback g-tron

​Kaasukäyttöinen Audi A3 g-tron on ympäristöystävällinen auto, joka ei ulkonäöltään tai sisätiloiltaan eroa bensa- tai dieselversiosta.

Katso videolta esittely Audi A3 Sportback g-tronista. 

Audi A3 g-tron on vähäpäästöinen ja taloudellinen valinta

Audi A3 Sportback g-tron on kaasukäyttöinen versio Audin sporttisesta ja käytännöllisestä A3 Sportback -mallista, ja tarjoaa äärimmäisen ympäristöystävällisyyden ja taloudellisuuden lisäksi hyvän ajettavuuden ja pitkälti samat käyttöominaisuudet, kuin vastaava bensiinikäyttöinen malli.

Nykyaikaista bi-fuel -teknologiaa edustava Audi A3 Sportback g-tron kulkee sekä kaasulla että tarvittaessa bensiinillä. Kaasua tankatessa vaihtoehdot ovat kotimainen, uusiutuva biokaasu tai maakaasu, joka sekin on bensiiniä vähäpäästöisempi, ja lisäksi markkinoiden edullisin polttoaine.

Ensisijaisena polttoaineena Audi A3 Sportback g-tron käyttää aina kaasua, mutta vaihtaa automaattisesti bensiiniin kaasun loppuessa. Ajettavuuteen polttoainetyyppi ei vaikuta millään tavalla. Kulutusta voi seurata kätevästi mittaristoilta, jotka ovat erilliset kaasulle ja bensiinille.

Autossa on kaksi kaasusäiliötä, joista molempiin mahtuu 7 kilogrammaa kaasua. Säiliöt on sijoitettu tavaratilan alle, jolloin säilytystilan koko pienenee vain 100 litraa perinteiseen malliin verrattuna. Ultrakevyen rakenteensa ansiosta kaasusäiliöt painavat selkeästi (70 %) perinteisiä terässäiliöitä vähemmän, joka näkyy hyvässä ajettavuudessa. Kaasutankkien lisäksi autossa on normaalikokoinen 50 litran bensiinisäiliö.

Kaasun ja bensiinin yhdistelmällä pääsee pitkälle

Audi A3 Sportback g-tron yltää myös hyvään tehokkuuteen; uudenlaista teknologiaa edustava kaasu- ja bensiinikäyttöinen 1.4 TFSI –moottori on teholtaan 81 kW ja vääntömomentiltaan 200 Nm. Auton huippunopeus on 190/km ja kiihtyvyys nollasta sataan vie 11 sekuntia. Moottorissa on tehty muutoksia lähinnä sylinterinkanteen, turboahtimeen, polttoaineen suihkutusjärjestelmään ja katalysaattoriin.

Vakuuttavan toimintasäteen tarjoava Audi A3 Sportback g-tron mahdollistaa 1300 kilometrin ajomatkan. Kaasulla pääsee ajamaan 400 kilometriä ja bensiinillä tarpeen mukaan 900 kilometriä. Auton kulutus on noin 3,5 kg kaasua/ 100 km.

Muotoilultaan A3 g-tron edustaa Audin perinteistä tyylikästä linjaa. Viisipaikkaisen auton tunnistaa kaasumalliksi takaluukussa ja etulokasuojissa olevasta g-tron –logosta ja siitä, että pakoputki on piilotettu auton rakenteisiin.

Sisätilojen suunnittelussa on kiinnitetty huomioita mukavuuteen ja tilojen avaruuteen. G-tron –logo on näkyvillä mittaristossa, vaihdekepissä, sekä kynnyslistoissa.
Vähäpäästöisyydeltään Audi A3 Sportback g-tron on ensiluokkainen, sillä hiilidioksidipäästöt ovat vain alle 88 – 92 g/km kaasulla ajettaessa.

Kaiken kaikkiaan Audi A3 Sportback g-tron kiteyttää hienolla tavalla kaasuautoilun hyödyt, vähäpäästöisyyden ja taloudellisuuden, ja yltää suorituskyvyltään bensiinikäyttöisen version tasolle. Audi A3 Sportback g-tron on käytännöllinen, taloudellinen ja tyylikäs valinta ympäristötietoiselle autoilijalle.


Audi A3 g-tron on ympäristöystävällinen valinta.
Audi A3 g-tron on ympäristöystävällinen valinta.
Audi A3 g-tronin mittaristo kertoo, kuinka paljon autossa on toimintamatkaa jäljellä kaasulla, bensiinillä tai niillä yhteensä. 
Audi A3 g-tronin mittaristo kertoo, kuinka paljon autossa on toimintamatkaa jäljellä kaasulla, bensiinillä tai niillä yhteensä. 

Audi A3 Sportback g-tron – tekniset tiedot
Käyttövoima
CNG/Bensiini
Toimintasäde400 km (kaasu) / 900 km (bensiini
Moottorin sylinteritilavuus1398
Suurin teho, kW (hv) r/min
81 (110) / 4800–6000
Suurin vääntömomentti, Nm/r/min200 / 1500–3500
VetotapaEtuveto
Huippunopeus197 km/h
Kiihtyvyys
10,8 s
Kulutus

Kaupunki
4,1 kg / 100km (kaasu) 6,2 l / 100km (bensiini)
Maantie
2,7 kg / 100km (kaasu) 4,3 l / 100km (bensiini)
Yhdistelmä
3,2 kg / 100km (kaasu) 5,0 l / 100km (bensiini)
CO2-päästöt88 g / km
Omapaino1335 kg
Hinta29 225 € ovh / 25 030 (veroton)​


Lue lisää Audi A3 g-tronista

Antti Maunon viikonlopun kestänyt kokemus kaasukäyttöisestä Audi A3 g-ronista oli kokonaisuutena äärimmäisen hyvä.

Audi A3:n kaasuversio vakuutti kaveritkin

Onnettaren suosima Antti Mauno pääsi testaamaan yhden viikonlopun ajan, miltä tuntuu ajaa tuliterällä Audi A3:n kaasumallilla. ”Kokemus oli äärimmäisen hyvä”, Mauno kiteyttää.

Lue lisää


Kommentit