Audi A3:n kaasuversio vakuutti kaveritkin

Onnettaren suosima Antti Mauno pääsi testaamaan yhden viikonlopun ajan, miltä tuntuu ajaa tuliterällä Audi A3:n kaasumallilla. ”Kokemus oli äärimmäisen hyvä”, Mauno kiteyttää.

Marraskuun vaihteen SkiExpo-messuilla järjestettiin arvonta, jonka pääpalkintona oli mahdollisuus päästä kokeilemaan Audi A3:n kaasumallia yhden viikonlopun ajaksi. Onnetar valitsi lukuisten osallistujien joukosta pääkaupunkiseudulla asuvan Antti Maunon. Miltä meno maistui?

"Kokonaisuutena kokemus oli äärimmäisen hyvä. Kaikkein eniten kaasuautossa hämmästytti se, kuinka pienen tilan kaasutankki auton takakontista vei. Minua ei ainakaan haittaa viikonloppureissulle lähtiessä se, että peräkontissa on viisi senttiä vähemmän tilaa. Varsinkin, kun sekä kaasua että bensiiniä hyödyntävällä autolla pääsee kulkemaan jopa 900 kilometriä yhdellä tankkauksella”, Mauno sanoo.

Kaasuauto herätti hänen ystäväpiirissään ihastusta, ja viikonlopun aikana polttoaine nousikin useaan otteeseen puheenaiheeksi.

Antti Mauno pääsi testaamaan yhden viikonlopun ajan, miltä tuntuu ajaa tuliterällä kaasukäyttöisellä Audi A3:n g-tronilla.
Antti Mauno pääsi testaamaan yhden viikonlopun ajan, miltä tuntuu ajaa tuliterällä kaasukäyttöisellä Audi A3:n g-tronilla.

”Teslastahan olivat kaikki kuulleet, mutta kaasuauto oli selkeästi vielä melko uusi juttu. Kun kerroin asiasta enemmän, kavereideni reaktiot olivat kiinnostuneita. Keskustelun jälkeen melko moni kertoi pohtivansa seuraavaksi kulkupelikseen kaasuautoa”, Mauno kertoo.

Ympäristön ystävän valinta

Ekologisuus on Maunolle keskeinen arvo. Hän painottaa arjessaan ympäristöystävälisiä valintoja ja kierrättää parhaansa mukaan.

”Olen pohtinut vaihtoehtoisia ekoautoja, energiatehokkuutta ja muitakin tapoja päästöjen pienentämiseen. Hipiksi en kuitenkaan itseäni laskisi. Olen huomannut, että pääkaupunkiseudulla bussitkin kulkevat nykyään kaasulla, ja mielestäni se on hyvä merkki siitä, että kaasulla pääsee kulkemaan taloudellisesti ja ekologisesti.”

Ympäristöystävällisyyden ohella Maunoon teki vaikutuksen Audin taloudellisuus sekä käytön helppous. Myös tankkaus sujui nopeasti ja vaivatta, edulliseen hintaan. Biokaasun vertailuhinta bensiinille on 0,928 euroa litralta, maakaasun 0,870 euroa per litra.

”Yllätyin myös siitä, että lisävarusteena kaasutankki maksaa vain noin 1 000 euroa. Tämä laskee itselläkin kaasuautoiluun siirtymisen kynnystä, ja olemmekin tyttöystävän kanssa pohtineet mahdollisuutta, että uusi automme kulkisi kaasulla.”

Antti Maunon viikonlopun kestänyt kokemus kaasukäyttöisestä Audi A3 g-ronista oli kokonaisuutena äärimmäisen hyvä.
Antti Maunon viikonlopun kestänyt kokemus kaasukäyttöisestä Audi A3 g-ronista oli kokonaisuutena äärimmäisen hyvä.

Toiveena kaasutankkausasemien yleistyminen

Mauno toivoo, että kaasumoottorit yleistyvät myös useampaan automalliin. Varsinkin ensi vuoden puolella ilmestyvä Audin A4 kiinnostaa häntä.

”Tämä A3 oli erittäin hyvä arkikäyttöön, mutta henkilökohtaisesti kaipaisin moottoriin lisää voimaa. Toivon mukaan tulevaisuudessa tulee enemmän tarjontaa tehokkaampien kaasukäyttöisten moottoreiden luokkaan.”
Viikonlopun aikana autolla liikkuminen ei tuottanut ongelmia. Mauno joutui pohtimaan vain kerran miten saa kaasutankkinsa täytettyä. Hän oli lähdössä Jyväskylään tapaamaan ystäväänsä.

”Jos lähtee kauemmas pääkaupunkiseudulta, ei kaasutankkausasemia ole niin runsaasti tarjolla. Jyväskylään päin lähtiessä täytyy tankata menomatkalla joko Lahdessa tai Leppävedellä. Kuitenkin auto kulkee myös bensalla, joten isoja ongelmia tämä ei tuottanut”, Mauno sanoo.
Mauno uskoo, että kaasuautoilukin tulee yleistymään, kunhan tietoisuus autoista leviää. Myös sillä on osansa, että tankkausasemat yleistyisivät, ja mahdolliseksi tulisi tankata sekä kaasu- että bensiinitankki täyteen samalla kertaa.

Valtiollakin on hyvä mahdollisuus tukea kaasuautoilun kehittymistä yleisemmäksi kulkuvälinevalinnaksi.
”Verotusta keventämällä kaasuautot yleistyisivät entistä enemmän.”

Tutustu Audi A3 g-tron >>



Lue myös seuraavat artikkelit

Uusi Audi A4 Avant g-tron saa voimansa kaasusta

Audi lanseeraa vuoden 2016 lopulla uuden kaasukäyttöisen A4 g-tronin.

Lue lisää

Markkinointivalmentaja ​Teemu Kankainen ajaa viidettä vuotta kaasuautolla eikä enää vaihtaisi muuhun.

Blogi: Erään biokaasuautoilijan tarina

Ternimaitoa ja omenoita – vain kaasun tankkausasemalla on näin hyvää palvelua. Teemu Kankainen ajaa nyt viidettä vuotta kaasuautolla eikä enää vaihtaisi muuhun.

Lue lisää


Kommentit