Autoarviossa DSG-vaihteistolla varustettu Skoda Octavia Combi G-Tec

Iltalehti koeajoi DSG-vaihteistolla varustetun Skoda Octavia Combin, joka sai kiitosta edullisista käyttökustannuksista.

Sulavaa ajoa pienillä päästöillä

Yksi suosituimmista kaasuautoimalleista Skoda Octavia Combi G-Tec on ollut markkinoilla jo hyvän aikaa, mutta toistaiseksi malli on ollut saatavilla ainoastaan manuaalivaihteisena. Kesällä 2016 kaasu-Octavia saatiin kuitenkin Suomeen myös automaattivaihteisena versiona.

Iltalehden arvion mukaan Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-Tec DSG kulkee pehmeästi ja 7-pykäläinen DSG-vaihteisto toimii hyvin moottorin kanssa yhteen. G-Tec Octaviasta löytyy tehoa 81 kW (110 hv) ja suurin vääntö on 200 Nm. Auto kiihtyy nollasta sataan 11 sekunnissa. Hiilidioksidipäästöt ovat 95 g/100 km (maakaasun päästöillä laskettuna).

Autossa on 15 kilon kaasutankki, jonka turvin ajaa parhaimmillaan noin 400 kilometriä. Normaalikokoinen 50 litran bensiinitankki kasvattaa yhteistoimintasäteen 1300 kilomeriin. Kaasu-Octaviaan voi tankata päästötöntä biokaasua tai edullista maakaasua.

Skoda Octavia Combi G-tec on suosittu kaasuautomalli.
Skoda Octavia Combi G-tec on suosittu kaasuautomalli.

Verrokkimalleja edullisempi hankintahinta

Iltalehti huomioi arviossaan erityisesti kaasu-Octavian edulliset käyttökustannukset ja verrokkimalleja halvemman hankintahinnan.

Octavia Combi 1.4 TSI G-Tec DSG Style -mallin hankintahinta on noin 29 600 euroa ja se maksaa näin ollen muutaman sata euroa vähemmän, kuin vastaava bensiinikäyttöinen Octavia Combi 1.4 TSI DSG Style -malli. G-Tec Octavia on myös dieselmallia edullisempi - Octavia 1.6 TDI DSG Stylen hankintahinta on noin 30 500 euroa.

Kaasu-Octavian vuosittainen käyttövoimavero on 215 euroa. Dieselkäyttöisen verrokkimallin käyttövoimavero on 403 euroa vuodessa.

Kaasu tuo selvää säästöä

Koeajossa G-Tec Octavian keskikulutus 550 kilomerin ajomatkalta oli 4,5 kg/100 km. Maakaasun kilohinnan (1,08€) mukaan laskettuna kustannus sataa kilometriä kohden on siten 4,86 euroa.

Vastaavan bensiinikäyttöisen mallin yhdistetty kulutus on valmistajan tietojen mukaan 5,1 l/100 km. Keskimääräisellä bensiinin litrahinnalla (1,38€) laskettuna kaasulla ajamisen säästöksi muodostuu näin 2,22 euroa sadalta kilometriltä. Vuodessa 20 000 kilometrin ajomäärällä säästöä kertyy 444 euroa.

Iltalehti arvioi, että todellisella kulutuksella laskettuna säästö kaasulla ajettaessa olisi todennäköisesti ollut vieläkin suurempi, sillä koeajossa kaasu-Octavian kulutusta nosti runsas moottoritie- ja kaupunkiajo. Ajoittain koeajossa päästiin 2,4 kg/100 km keskikulutukseen.


Lähde: Iltalehti


Lue myös

Skoda Octavia Combi G-tec sopii tilojensa puolesta moneen käyttöön

Skoda Octavia G-tec sopii perheen tarpeisiin ja harrastuksiin

Pääkaupunkiseudulla asuva Jyri Syväkari kertoo, miksi kaasukäyttöinen Skoda Octavia Combi G-tec on ollut hyvä valinta – ”Olisi sopinut meille jo aikaisemmin”

Lue lisää

Audi A3 g-tron on ympäristöystävällinen valinta.

Autoesittelyssä: Audi A3 Sportback g-tron

​Kaasukäyttöinen Audi A3 g-tron on ympäristöystävällinen auto, joka ei ulkonäöltään tai sisätiloiltaan eroa bensa- tai dieselversiosta.

Lue lisää


Kommentit