Festaribussi kulkee biokaasulla

Helsingistä Sodankylän elokuvajuhlille liikennöinyt BioBussi kulkee vähäpäästöisesti biokaasun ja dieselin yhdistelmällä.

BioBussi on tulosta helsinkiläisten kaverusten kehitystyöstä. Käyttöön tarvittiin vähäpäästöinen linja-auto ja vanhasta dieselkäyttöisestä bussista tehtiin biokaasulla ja dieselillä kulkeva, Suomen ensimmäisen dual fuel -bussi.

BioBussin kuljettajan ja kehitystyöhön osallistuneen Janne Kilpisen mukaan biokaasu on mainio polttoaine ja erittäin varteenotettava vaihtoehto tulevaisuuden käyttövoimana.

"Biokaasu on erityisen mainio polttoaine ympäristön kannalta. Se palaa päästöttömästi ja koska se on jäteperäistä ja uusiutuvaa, siitä ei tule hiilidioksiidipäästöjä," Kilpinen kertoo Ylelle.

​"Mikrobit tekee käytännössä mistä tahansa biojätteestä kaasua ja mitä siitä biojätteestä jää jäljelle, on erityisen mainiota lannoitetta maataloudessa eli siinä on ravinteet tosi hyvin liukenevassa muodossa."

Kilpinen nostaa esiin myös kansantaloudellisen näkökulman.

"Suomeen ostetaan tällä hetkellä kahdeksalla miljardilla eurolla fossiilista energiaa. Jos tästä iso osa tuotettaisiin itse, ne rahat jäisivät Suomen talouteen pyörimään ja toisi lisää työpaikkoja."


Henkilöauton muuntaminen kaasukäyttöiseksi maksaa Kilpisen mukaan reilu pari tuhatta euroa ja bussin muuntaminen kustantaa noin 4000–5000 euroa.

"Ammattikäytössä, kun ajatetaan paljon, uskoisin, että jo vuodessa muunnos maksaa itsensä takaisin edullisempina polttoainekuluina."

Kustannusten lisäksi biokaasukäyttöisyydellä on dieselautossa myös muuta etua.

"Kun dieselmoottoriin laittaa biokaasua, tehot kasvaa."

Ympäristöystävällisyyden ohella BioBussista löytyvät kaikki tarvittavat festarimukavuudet, kuten baaritiskit, diskovalot, grillit, sekä ekologisesti toimiva maisemakäymälä.

"Ympäristöasiat ja energia-asiat eivät ole tylsiä, vaan niistä voi tehdä kivaa. Tämä on kuin semmoinen käsistä lähtenyt harrastus", Kilpinen kuvailee.



Lähde: Yle


Kommentit