Bensa-auton muuttaminen kaasukonversioksi

Kaasukonversio on oiva vaihtoehto polttoainelaskun pienentämiseen.

Kaikki aloi vuonna 2010, kun Mikko Ravi ajoi mukavasti hyrräävää, vuosimallin 2005 Mercedes-Benziä. Auto kulki viiden litran moottorilla rouheasti, ja huoltoaseman bensamittari juoksi vauhdilla perässä. Hiilidioksidipäästöt olivat 276 grammaa sadalla kilometrillä.

”Ajattelin, että päästöt ovat älyttömät, mutta en olisi halunnut luopua hyvästä autosta”, Ravi kertoo.

Ravi etsi ongelmaan vastausta internetistä, ja kuin sattumalta Ravin silmiin osui myytävien autojen palstalla Hummeri – isojanoisten autojen kärkinimi.

”Ilmoituksessa sanottiin, että auto kulkee kaasulla. Ensimmäinen ajatus oli, että tekstissä oli virhe, sillä eihän Hummeri mikään kaasuauto ole.”

Konversion jälkeen auto toimii sekä bensalla että kaasulla. Kaasun loppuessa polttoaine vaihtuu automaattisesti bensalle ajon aikana.
Konversion jälkeen auto toimii sekä bensalla että kaasulla. Kaasun loppuessa polttoaine vaihtuu automaattisesti bensalle ajon aikana.

Konversioon soveltuu lähes auto kuin auto

Tarkemman tutkinnan jälkeen kävi kuitenkin ilmi, että ajoneuvo oli muutettu kaasuautoksi jälkiasennuksella eli konversiolla, ja auto kulki nyt molemmilla polttoaineilla. Ravi oli välittömästi myyty idealle: hän teetti Mersuunsa konversion Oragas-yhtiöllä.

Kipinä syttyi välittömästi, ja oman Terra Gas Finland Oy:n perustaminen oli edessä heti keväällä 2010. Ensimmäisen jälkiasennuksensa Ravi teki yhteistyössä Oragasin kanssa. Viisi vuotta myöhemmin takana on jo 150 asiakkaille tehtyä konversiota.

”4-sylinterinen iso sedan tai farmari on ollut varmasti yleisin automalli. Mutta aivan kaikkea on kyllä tullut vasaan: Hummereita, Chevroleteja, isoja Dodgeja. Myös tila-autoihin, maastureihin ja Honda CR-V:n kaltaisiin katumaastureihin olen tehnyt konversiota. Lähestulkoon ainoa kriteeri on, että auton täytyy olla hyväkuntoinen”, Ravi kertoo.

Auton käyttöikäkään ei ole este jälkiasennukselle

”On hyvä muistaa, että konversiossa asennettavat laitteet eivät mene käytössä arvottomiksi, vaan säiliöllä on 20 vuotta käyttöikää, ja sen voi siirtää seuraavaan autoon.

Kelpaisiko yli kympin säästö tankillisesta?

Jälkiasennetun kaasutankin koko vaihtelee, mutta käytännössä maa- tai biokaasu riittää yleensä 250–300 kilometrin matkalle. Konversion hinta on noin 2250 euroa.

Usein jälkiasennukseen päätyvä autoilija tekee pitkää työmatkaa, jolloin polttoainekulut nousevat korkeiksi, Ravi kertoo. Kun päivittäisiä ajokilometrejä alkaa kertyä sata, liikennekaasu pienentää bensalaskua merkittävästi.

”Jos 7 litran keskikulutuksella ajetaan 300 kilometriä, bensan hinnaksi tulee noin 27 euroa. Kaasulla ajettaessa hinnasta putoaa 12 euroa”, Ravi laskee.

Konversioon päädytään myös ekologisin perustein, sillä biokaasu on täysin uusiutuva, kotimainen ja myös markkinoiden edullisin biopolttoaine.

”Lastenvaunut mahtuvat heittämällä”

Konversion myötä juuri mikään ei muutu. Tankkausliitin asennetaan joko auton taka- tai etuosaan, ja tankkaussäiliöstä vedetään putki auton konehuoneeseen. Lisäksi tarvitaan paineensäädin ja ohjausyksikkö - mikäli kaasu sattuu loppumaan ajon aikana, auto vaihtaa vauhdissa automaattisesti bensalle.

Auton kojelautaan tulee myös muutama LED-valo käytettävästä ja jäljellä olevasta polttoaineenmäärästä kertovaan. Kaasutankki vie jonkin verran tilaa takakontista. Mahtuvatko lastenvaunut tai golfbägit konversion jälkeen kyytiin?

”Se riippuu autosta. Mutta esimerkiksi kyseiseen Toyota Avensikseen lastenvaunut menevät heittämällä. Oman auton tilanne kannatta tulla tarkistamaan paikan päälle”, Ravi sanoo.

Tankatessa tervehditään – ja vaihdetaan ajatuksia

Kaasuauton tankkaus sujuu nopeasti – ja vieläpä erityisen hyvässä hengessä.

”Aina joku tulee juttelemaan, jos osuu samaan aikaan paikalle. Tankkaustapahtumat ovat usein mukavia sosiaalisia tapahtumia – harvoin kukaan bensa-asemalla tulee juttelemaan.”

Ravin mukaan konversioautojen tulevaisuus näyttää lupaavalta.

”Viiden vuoden aikana olen huomannut huiman eron: nykyään konversioautoille on olemassa jälleenmyyntimarkkina, sillä ihmiset kokevat sen hyvänä vaihtoehtona. Parin vuoden päästä kaasuautot ovat haluttua tavaraa, ja silloin konversio toki nostaa jälleenmyyntihintaa.”

Tankkausliitin asennetaan kaasua varten joko auton taka- tai etuosaan.
Tankkausliitin asennetaan kaasua varten joko auton taka- tai etuosaan.

Lue myös seuraavat artikkelit

Kysy, vastaamme -palvelu

Kysy, vastaamme -palvelussa voit kysyä vaihtoehtoisesta liikenteestä. Esitä meille kysymys, me vastaamme.

Lue lisää

Tietoa kaasuautoista

Tutustu kaasuautojen perusominaisuuksiin ja toimintaan.

Lue lisää


Kommentit