Käytetyn kaasuauton hankinta oli hyvä valinta

Vianorin Henrik Krönerillä on käytössä jo kolmas kaasuauto. Hän on ollut tyytyväinen valintaansa erityisesti edullisten käyttökulujen johdosta.


Vianorin myyntiedustajana toimiva Henrik Kröner tutustui kaasuautoilun maailmaan kolme vuotta sitten hankkiessaan ensimmäistä autoaan Mäntsälässä toimivan Keijo Lehtosen autoliikkeestä, jossa käytettyjä kaasuautoja on tarjolla kattavasti. Edulliset käyttökustannukset herättivät Krönerin kiinnostuksen ja hän päätyi hankkimaan ensiautokseen kaasukäyttöisen Volvo s60 Bi-Fuelin.

”Valitsin kaasuauton pääasiassa edullisten käyttökulujen takia. Kaasuautoilua kohtaan minulla ei oikeastaan ollut ennakkoluuloja ennen auton hankintaa”, Kröner kertoo.

Kaasulla ajaminen täytti Krönerin odotukset ollen helppoa ja edullista. Seuraavaksi autokseen hän valitsikin todellisen ekoauton, Saab 9-3 TriFuelin, jolla voi kaasun lisäksi ajaa etanolilla bensiinin sijaan. Auto on sittemmin vaihtunut Mercedes-Benz E 200 NGT:hen, johon Kröner kertoo mieltyneensä etenkin hyvän varustelun ansioista.

Edellä mainittuja kaasuautomalleja ei Suomen markkinoilla ole uutena saatavilla, joten kaikki Krönerin ajoneuvot on tuotu käytettyinä ulkomailta. Hän antaa erityistä kiitosta Keijo Lehtosen autoliikkeelle, jonka palveluun ja asiantuntemukseen hän on voinut luottaa jokaisen autonsa hankinnassa: "Olen ollut erittäin tyytyväinen. Heillä on paljon kokemusta ja asiantuntemusta kaasuautoilusta. Omat autoni ovat löytyneet valmiina liikkeestä, mutta tarvittaessa he tuovat autoja myös tilauksena", Kröner kehuu.

Autojensa huollot Kröner on voinut tehdä omassa toimipaikassaan Vianorilla. Kaasuauton huoltaminen ei pääsääntöisesti vaadi kaasuautoihin erikoistunutta huoltajaa. "Samalla tavalla huolto onnistuu kun bensa-autonkin tapauksessa, eli perushuollot voi tehdä missä vaan. Kaasulaitteet eivät sinänsä tarvitse huoltoa, mutta jos kaasulaitteistoon tulee erityistä vikaa niin silloin apua ongelmiin tarjoaa esimerkiksi Terra Gas", Kröner kertoo.

Kröner uskoo, että kaasuautoilu voisi yleistyä Suomessa laajemminkin, mikäli vaihtoehdon etuja, kuten edullisuutta ja ympäristöhyötyjä, tuotaisiin esille entistä paremmin. Hän myös toivoo, että valtio voisi tukea kaasuautoilua samanlaisilla toimilla kuin mitä esimerkiksi Ruotsissa on tehty: "Verohelpotuksia, pysäköintietuja ja mahdollisuus ajaa bussikaistoja", hän mainitsee. Kröner itse on edelleen tyytyväinen valintaansa ja suunnittelee jatkavansa kaasulla ajamista myös tulevaisuudessa.

Ekologinen Saab 9-3 kulkee kaasulla ja tarvittaessa etanolilla.
Ekologinen Saab 9-3 kulkee kaasulla ja tarvittaessa etanolilla.
Volvo s60 Bi-Fuelin voi löytää esimerkiksi Ruotsin markkinoilta.
Volvo s60 Bi-Fuelin voi löytää esimerkiksi Ruotsin markkinoilta.



Kommentit