Kiertotalousjätti Lahti Aqua tankkaa nyt biokaasua

Yli 120 000 ihmisen vesihuoltopalveluista vastaava Lahti Aqua hankki kaksi kaasuautoa kesän kynnyksellä.

Puhtaiden teknologioiden pioneeriyhtiö Lahti Aqua siirtyy biokaasun käyttäjäksi maanteillä. Kaksi uutta kaasuautoa kulkee jatkossa pitkin Lahtea ja naapurikuntia paikallisen energian voimin

Vaikka vaihto kaasuautoihin tuo yhtiölle säästöjä, kustannusten karsiminen ei ollut muutoksen pääasiallinen ponnin: kiertotalous on yhtiön keskeinen kasvuvaltti, ja Lahti Aqua paitsi käyttää niin myös tuottaa biokaasua prosesseissaan. Jatkossa tankki täyttyykin omalla polttoaineella.

”Kaasuauton hinta on kilpailukykyinen, ja se tukee meidän brändikokonaisuutta. Olemme ylpeitä omasta alueellista polttoaineesta, ja oman tuotteen käyttö polttoaineena onnistuu kilpailukykyisillä kustannuksilla”, Lahti Aquan toimitusjohtaja Martti Lipponen sanoo.

Lahti Aquan biokaasuautot kulkevat paikallisen energian voimin.
Lahti Aquan biokaasuautot kulkevat paikallisen energian voimin.

Biokaasun tuottaja ja käyttäjä

Lahti Aqua on mukana kiertotalousketjun kahdessa kohdassa. Biokaasua tuotetaan Lahti Aquan jätevedenpuhdistamoiden mädättämöissä, missä syntyvää energiaa käytetään yhtiön omien tuotantolaitosten lämmityksessä. Ylijäävä osa myydään kaukolämpöverkkoon.

Lisäksi Lahti Aqua omistaa enemmistön LABIOsta, joka tekee orgaanisesta biojätteestä jalostettua biokaasua yhdessä Gasumin kanssa. Lahden Kujalassa sijaitseva jalostetun biokaasun tuotantolaitos on tuotantopotentiaaliltaan Suomen suurin.

”Ja silti olemme vesiyhtiö. Cleantech-klusterin johtavana ympäristötoimijana oma energiantuotanto, lähienergian käyttö ja kierrätys ovat osa toimenkuvaamme ”, Lipponen sanoo.

Tällä hetkellä Lahti Aquan 35 autosta kaksi kulkee kaasulla, ja paikallisesta polttoaineesta kertovat Volkswagen Passattehin kiinnitettävät teippaukset. Kasvaako kaasuautojen lukumäärä yhtiössä tulevaisuudessa?

”Kun ajoneuvokantaa uusitaan pikku hiljaa, niin kaasumalli on aina tarkastelulistalla. Seuraavaksi tarkistelemme työmaa-ajoneuvoja ja haemme kaasuvaihtoehtoja myös niihin. Toivoisin myös, että kaasuvaihtoehdot tulisivat entistä kattavammin myös raskaan liikenteen ajoneuvoihin, sillä ne ovat suurimmat saastuttajat”, Lipponen sanoo.


Lahti 2017 - hiihtokisojen liikenne biokaasubusseilla?

Lipponen näkee Lahdessa tuotetulle biokaasulle laajan markkinointipotentiaalin, jota olisi hyvä hyödyntää myös urheilutapahtumien yhteydessä. Puhtaasti kulkevat biokaasubussit olisivat Lipposen mukaan oiva valtti Lahdessa 2017 järjestettäviin hiihdon MM-kisoihin.

”Olen esittänyt Hiihtoliitolle ja kisaorganisaatiolle, että shuttle-liikenne kisakeskuksen ja Vierumäellä sijaitsevan majoituksen välillä voisi kulkea kaasubusseilla. Se olisi kova sana niille vieraille, joiden kotimaassa käytetään paljon kaasua: voisimme näyttää, että tälläkin osataan.”