Kaasun jakelu Suomessa laajenee merkittävästi

Gasum vahvistaa neljän pilottiaseman turvin olemassa olevaa jakeluverkostoaan Suomessa. Henkilöautoille ja raskaalle liikenteelle soveltuvat asemat tulevat sijaitsemaan Turussa, Jyväskylässä, Vantaalla ja Helsingin Vuosaaressa.

Euroopan komissio myönsi 2,65 miljoonan euron tuen Gasumin hankkeelle, jossa selvitetään uudenlaisen L-CNG-tankkausasemaverkoston kehitysmahdollisuuksia raskaan maantieliikenteen käyttöön.

Tankkausasemat rakennetaan valtaväylien varrelle

Helsingin asema rakennetaan Vuosaaren sataman läheisyyteen ja Vantaan asemalle haetaan sijaintia E18-tien eli kehä III:n varrelta lentokentän tuntumasta. Turun asema rakennetaan sataman läheisyyteen ja Jyväskylään kaasutankkausasema nousee E75-tien varrelle. Asemat rakennetaan seuraavan kahden vuoden kuluessa, kaksi valmistuu vuonna 2016 ja viimeinenkin on käytössä vuoden 2017 syksyllä.

Erona muihin kaasutankkausasemiin on se, että pilottihankkeeseen kuuluvilla asemilla pystyy tankkaamaan nesteytettyä maa-/biokaasua (LNG/LBG), joka on suunnattu raskaampien liikennevälineiden tankkaamiseen. Kolmelta rakennettavalta asemalta voi tankata myös paineistettua kaasua (CNG) henkilöautoihin. Poikkeuksena on Vuosaaren sataman läheisyyteen rakennettava asema, joka on suunnattu vain raskaan kaluston LNG:n tankkaamiseen.

Gasum kehittää aktiivisesti bio- ja maakaasun tankkausasemaverkostoa myös hankkeen ulkopuolella. Tavoitteena on lisätä yhtiön omien tankkausasemien lukumäärää noin 35 uudella asemalla seuraavan kymmenen vuoden aikana. Suomessa on tällä hetkellä 24 julkisessa käytössä olevaa kaasutankkausasemaa, joista 18 on Gasumin omistamia.

Uusista sijaintipaikoista esimerkiksi Hämeenlinnan alueen hanke on edennyt kaavamuutosprosessiin, ja tavoitteena on rakentaa ensi vuoden aikana Hämeenlinnaan kaasutankkauspiste.

L-CNG-pilottihankkeeseen kuuluvilla asemilla pystyy tankkaamaan nesteytettyä maa-/biokaasua, joka on suunnattu raskaampien liikennevälineiden tankkaamiseen.
L-CNG-pilottihankkeeseen kuuluvilla asemilla pystyy tankkaamaan nesteytettyä maa-/biokaasua, joka on suunnattu raskaampien liikennevälineiden tankkaamiseen.

Gasum vastaa kasvavaan liikennekaasun kysyntään

Gasum on sitoutunut vahvasti kaasuautoilun kehittämiseen. Puhtaan ja edullisen liikennekaasun kysyntä kasvaa voimakkaasti koko ajan, ja laajeneva kaasuajoneuvotarjonta sekä asemaverkosto parantavat entisestään mahdollisuuksia siirtyä liikennekaasujen käyttöön. Nykyisin paineistettua maakaasua (CNG) käytetään bussien ja henkilö- ja pakettiautojen polttoaineena. Myönnetty EU-tuki mahdollistaa maakaasun käyttömahdollisuuden laajentamisen myös raskaaseen liikenteeseen nesteytetyn maakaasun (LNG) avulla. Nyt rakentuva infrastruktuuri mahdollistaa myös nesteytetyn biokaasun käytön raskaassa liikenteessä.

Kaikilta tämänhetkisiltä Gasumin julkisilta tankkausasemilta on mahdollista tankata sekä liikenteen edullisinta polttoainetta, eli maakaasua, että biokaasua. Gasum-biokaasu on täysin uusiutuvaa ja kotimaista, ja se on ainoa Suomessa myytävä liikennepolttoaine, jolle on myönnetty sekä pohjoismainen Joutsenmerkki että Avainlippu-tunnus.

Taustatietoja EU-hankkeesta: http://ec.europa.eu/inea/en

Sanasto
LNG: nesteytetty maakaasu
LBG: nesteytetty biokaasu
CNG: paineistettu maakaasu
LNG-tankkausasema: tankkausasema, jossa kaasu tankataan nestemäisessä muodossa ajoneuvosäiliöön (raskas kalusto, esim. rekkaveturit)
L-CNG tankkausasema: tankkausasema, jonne kaasu toimitetaan nestemäisessä muodossa ja tankataan paineistetussa muodossa ajoneuvosäiliöön (kevyt kalusto, esim. henkilöautot).



Kommentit