”Never heard” – biokaasuauto kiinnostaa, mutta Suomessa sitä ei vielä tunneta

Tuoreen tutkimuksen mukaan kaasuautot vastaavat autonostajien tarpeita ja toiveita, mutta vaihtoehto tunnetaan vielä huonosti.

Autonostajien lisääntynyt kiinnostus vähäpäästöisiä vaihtoehtoja kohtaan ei ole pelkkä myytti.

Evidensin Gasumille toteuttamassa tutkimuksessa selvitettiin autoilijoiden ostokäyttäytymistä uuden auton ostamisessa. Tutkimus osoittaa, että vaihtoehtoiset käyttövoimat nähdään potentiaalisena vaihtoehtona seuraavan auton hankinnassa ja vähäpäästöisyys ja ympäristöystävällisyys vaikuttavat autoiluun liittyviin päätöksiin.

Selkeä enemmistö (69 %) olisi valmis harkitsemaan vaihtoehtoisia energiamuotoja tai polttoaineita seuraavassa autossaan ja miltei puolet vastanneista (42 %) olisi jopa valmis tinkimään auton koosta tai tehosta ympäristöystävällisyyden takia. 14 prosenttia vastanneista koki ympäristöystävällisyyden ja vähäpäästöisyyden vaikuttavan autoiluun liittyviin päätöksiin merkittävästi ja 48 prosenttia jossain määrin.

Polttoaine ja polttoainekustannukset erottuivat merkittävänä päätöksentekoon vaikuttavana tekijänä. 61 prosenttia vastasi polttoaineen olevan tärkeä tekijä ja huomioivansa polttoaineen auton ostamisen alkuvaiheessa.

Tammikuussa 2016 toteutettuun sähköiseen kyselyyn vastasi 504 uuden auton jo ostanutta tai uuden auton ostoa suunnittelevaa 18-65-vuotiasta suomalaista. Lisäksi tutkimuksessa haastateltiin neljäätoista 26-60-vuotiasta suomalaista.

Biokaasuautoille on kysyntä

Haastatelluista autoilijoista jokainen piti biokaasuautoilun etuja kiistattomina ja erittäin kiinnostavina. Jokainen autonhankintaprosessissa tällä hetkellä olevista haastatelluista autoilijoista sanoi ottavansa aiheesta tarkemmin selvää ja/tai haluavansa koeajaa biokaasuauton.

Autoilijoita kiinnostivat etenkin kaasun edullinen hinta muihin polttoaineisiin verrattuna, biokaasun ekologinen jalanjälki sekä kotimaisuus. Positiivista mielenkiintoa herätti myös se, että biokaasu valmistetaan yhteiskunnan jätteistä ja kotimainen polttoainetuotanto tuo Suomeen työpaikkoja ja vähentää energiariippuvuutta ulkomaista.

Miksi kaasuautot eivät ole vielä yleistyneet Suomessa?

Tutkimuksen perusteella autonostajien tietämys kaasuautoista on vielä heikkoa. Lisäksi tutkimuksessa nousi esiin useita kaasuautoiluun liittyviä myyttejä ja ennakko-olettamia. Alle on kerätty tutkimuspalautteissa esille nousseita olettamuksia, jotka on helppo kumota.


Never heard...”


”Koska kaasun tankkausasemia on toistaiseksi vielä vähän, kaasuauto on ongelmallinen valinta”

  • Suomessa on tällä hetkellä 24 tankkausasemaa, eli on sinänsä totta, että tankkausinfrastruktuuri on vielä rajallinen. Pääkaupunkiseudulla ja Etelä-Suomen tankkauspaikkoja on kuitenkin jo kattavasti ja asemia rakennetaan lähivuosien aikana runsaasti lisää ympäri Suomea, muun muassa vilkkaasti liikennöidyn kehä III varteen.
    ​Tärkeää on myös muistaa, että kaasuautoilija ei ole riippuvainen pelkästään kaasutankkausasemista, sillä kaikista markkinoilla olevista kaasuautomalleista löytyy bensiinitankki, useimmissa se on normaalikokoinen. Tuplatankin ansiosta on mahdollista matkustaa vaikka Helsingistä Lappiin saakka.

”Kaasuhan on bussien polttoaine, en usko että sellaisia henkilöautoja on tehty”

  • Kaasuvaihtoehto on tarjolla kaikissa kokoluokissa aina henkilöautoista hyötyajoneuvoihin sekä busseihin. Kaasuautoja löytyy etenkin suosituimmilta merkeiltä, kuten Volkswagen, Audi ja Skoda, niiden myydyimmistä malleista.

”Sehän siinä mietityttää, että kuinka kallista on tuollaisen auton huoltaminen”

  • Kaasuauton huoltaminen on suunnilleen saman hintaista, kuin vastaavan bensa- tai dieselkäyttöisen auton. Kaasuautoissa on yleensä kiinteä öljynvaihtoväli, jolloin öljyt pitää vaihtaa käytännössä vähintään kerran vuodessa. Toisaalta kaasuautoissa ei tarvitse käyttää kalliimpaa longlife -öljyä, jota nykyisin autoissa yleensä käytetään.

”Epävarma. Ei toimi ainakaan talvella”

  • Kaasuautot toimivat säällä kuin säällä ja ovat yhtä turvallisia kuin bensiiniä tai dieseliä polttoaineena käyttävät ajoneuvot. Kaasuajoneuvon turvallisuuden takaavat sekä polttoaineen fysikaaliset ominaisuudet että tarkoin määritellyt pakolliset kaasujärjestelmän turvalaitteet. Kaasun itsesyttymislämpötila on korkeampi, kuin bensiinin ja dieselin.

Lisää tietoa kuluttajille ja päättäjille

”Tiedän että sellaisia on, mutta ei ole tullut mieleen, kun ei niistä ole missään mitään tietoa”

  • Sähköautot ja nestemäiset biopolttoaineet ovat toistaiseksi nousseet mediassa esiin kaasuautoja näkyvämmin. Tankkausasemaverkoston laajentuessa ja biokaasun tuotannon lisääntyessä kaasuautoilu on kuitenkin saanut yhä enemmän jalansijaa tiedotusvälineissä ja biokaasun potentiaali on noteerattu muun muassa hallituksen ja Sitran toimesta.​
    ​Median ohella myös alan toimijoiden tehtävänä on varmistaa, että kuluttajat ja päättäjät ovat tietoisia kaasuautoilusta ja sen hyödyistä. Biokaasu on suomalaisesta jätteestä valmistettu uusiutuva ja päästötön polttoaine, jonka ei soisi jäävän vain arvokkaaksi salaisuudeksi, etenkään nyt kun lääkkeitä liikenteen päästövähennyksiin etsitään aktiivisesti.
Tutkimuksen mukaan kaasuautot vastaavat autonostajien tarpeita ja toiveita, mutta vaihtoehto tunnetaan vielä huonosti.
Tutkimuksen mukaan kaasuautot vastaavat autonostajien tarpeita ja toiveita, mutta vaihtoehto tunnetaan vielä huonosti.


Lue myös

Markkinointivalmentaja ​Teemu Kankainen ajaa viidettä vuotta kaasuautolla eikä enää vaihtaisi muuhun.

Blogi: Erään biokaasuautoilijan tarina

Ternimaitoa ja omenoita – vain kaasun tankkausasemalla on näin hyvää palvelua. Teemu Kankainen ajaa nyt viidettä vuotta kaasuautolla eikä enää vaihtaisi muuhun.

Lue lisää

Ilkka Herlin: Päästötavoitteeseen ei päästä ilman biokaasua

Herlin kirjoittaa kolumissaan biokaasun mahdollisuuksista kansallisten ilmastotavoitteiden saavuttamisessa.

Lue lisää


Kommentit