Opiskelija hyppäsi kaasuauton rattiin

Aalto-yliopistossa opiskeleva Carolina Kansikas lähti testaamaan suomalaisella biokaasulla kulkevaa Skoda Octaviaa. Hänen mielestään kiertotalous on mahtava juttu monessa mielessä.


"Kulkeepa pehmeästi ja hiljaisesti", toteaa Carolina Kansikas kurvatessan Skoda Octavian Aurinkolahden rantaan.

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa kansantaloutta opiskeleva Kansikas on seurannut mielenkiinnolla uusia ympäristötavoitteita ja kasvavaa cleantech-alaa, josta odotetaan vetoapua niin Suomen talouden nostamiseen kuin päästötavoitteiden saavuttamiseen.

Biokaasu on hänen mielestään kiinnostava esimerkki puhtaasta energiaratkaisusta, mutta myös tavasta hyödyntää resursseja taloudellisesti kannattavasti. Biokaasua tuotetaan yhteiskunnan biohajoavista jätteistä muun muuassa liikenteen polttoaineeksi, teollisuuteen ja energiantuotantoon.

"Kiertotalous ei ole pelkästään energiatehokkuuden saavuttamista, vaan verkosto, jossa moni hyötyy. Esimerkiksi biokaasu on kansantaloudenkin kannalta varsin hyvä juttu. Kun samoja materiaaleja voidaan käyttää tuotantoprosessissa uudelleen, se nostaa tehokkuutta ja tuottavuutta, ja sitä kautta kansantuotetta. Sitra on selvittänyt, että liikennebiokaasussa on satojen miljoonien potentiaali. Samalla Suomeen luodaan työpaikkoja ja cleantech-osaaminen on ihan vienninkin kannalta tärkeää", Kansikas pohtii.

Resurssiviisaus korostuu Kansikkaan mielestä nyt monella toimialalla ja näkyy uusissa palvelumalleissa, joista esimerkkejä ovat Airbnb ja Uber.

”Se on osa prosessia, jossa ostetaan enemmän palveluita kun tuotteita. Kun ennen hankittiin toimisto, nyt hankitaan paikka jossa tehdä töitä. Samalla on alettu kiinnittämään huomiota siihen miten huonosti resurssit, toimitilat ja autot ovat käytössä, kun miettii että autokin seisoo parkkipaikalla suurimman osan ajasta. Ainakin nuorten keskuudessa tästä ollaan tietoisia ja uusia palvelumalleja pyritään hyödyntämään”, Kansikas arvioi.

Hänen mielestään nuoret voisivat olla potentiaalinen kohderyhmä myös autoilun puhtaille vaihtoehdoille. Kansikkaan ystäväpiirissä seurataan ilmastopolitiikkaa ja hän uskoo, että ympäristötekijät näkyvät yhä useamman kulutuspäätöksissä.

”Nuoret liikkuvat aika vähän autolla, mutta uskon että moni valitsisi ympäristöystävällisen vaihtoehdon, jos se kustannusten kannalta on mahdollista. Suomalaiset tietävät mielestäni varsin paljon siitä mikä on ympäristöystävällistä ja yrittävät päätöksillään vaikuttaa. Mieluummin kulutetaan vähemmän ja ostetaan vastuullisesti tuotettu ja laadukas tuote."

Kauppatieteiden maisteriksi opiskeleva Carolina Kansikas toimii kansantalouden ainejärjestön puheenjohtajana.
Kauppatieteiden maisteriksi opiskeleva Carolina Kansikas toimii kansantalouden ainejärjestön puheenjohtajana.

"Tämähän on ihan samanlainen kuin mikä tahansa muu auto. Ei kaasukäyttöisyyttä huomaa ainakaan ajaessa", Kansikas kommentoi Skoda Octaviaa. Auton tankissa on suomalaista biokaasua, joka on täysin uusiutuva ja päästötön polttoaine.

Vaikka kerta kaasuauton ratissa on ensimmäinen, kaasuautoilu on Kansikkaalle entuudestaan tuttua. Hänen toisessa kotimaassaan Italiassa kaasu on yleinen polttoaine ja kaasuautoja on liikenteessä jo melkein miljoona.

”Italiassa auto on niin suuressa käytössä, että polttoainekustannuksia seurataan tarkasti. Kaasu on bensiiniä edullisempaa, joten moni valitsee sen jo hinnan perusteella. Italiassa on myös ilmanlaatuongelmia ja liikennettä joudutaan välillä rajoittamaan. Siksi polttoaineen ympäristövaikutuksiin kiinnitetään huomiota”, Kansikas kertoo.

Kaasuautot eivät hänen mielestään ole vielä yleistyneet Suomessa, koska vaihtoehto tunnetaan meillä huonosti. Hänestä olisi positiivista, jos useampi yritys ottaisi käyttöön kaasulla kulkevia autoja.

"Ylipäänsä Suomessa on kyllä hyvää se, että suuremmatkin yritykset ovat pyrkineet noudattamaan ympäristösuosituksia ja Sitran ohjelmaa, joka on saanut paljon huomiota myös kansainvälisesti. Juuri näiden suurempien yritysten pitäisi toimia ajureina ympäristöasioissa. Pariisin tavoitteet ovat kuitenkin kunnianhimoisia ja ympäristö pitäisi huomioda joka osa-alueella, myös autoilussa."

Vastuullisuudesta on sitä paitsi hyötyä myös yrityksille.

"Vastuullisuus parantaa yritysten imagoa ja brändiä. Esimerkiksi omassa kaveripiirissä näkee, että suuressa yrityksessä ei olla kiinnostuttu olemaan töissä vaan sen takia, että se on varma työpaikka, vaan halutaan vaikuttaa siihen miltä tulevaisuus näyttää, olla innovatiivisia ja edistää kestävää kehitystä."