Raskaskin kuorma kulkee kevyesti kaasulla

Pakettiautot kulkevat yhä useammin vaihtoehtoisella polttoaineella. Maantieliikenteen uusi trendi on selkeästi havaittavissa, sanoo Veho Trucksin myyntipäällikkö Olli-Pekka Narvio.

Kiinnostus kaasulla kulkeviin ajoneuvoihin on kasvussa Suomessa. Myös Veho Trucksin myyntipäällikkö Olli-Pekka Narvio on huomannut tämän kehityksen.
”Kyllä kaasuautojen menekki on kasvanut. Prosenttilukuina en pysty määrää sanomaan, mutta meidänkin asiakkaillamme on ollut paljon kiinnostusta autoihin, ja tarjouksia kaasuautoista on tämän vuoden aikana tehty paljon”, Narvio sanoo.
Veho Trucksin valikoimaan kuuluvat Mercedes-Benzin Sprinter-pakettiautot ja raskaammat Econic-erikoisajoneuvot. Molemmat mallit kulkevat sekä maa- että biokaasulla.

Etuina taloudellisuus ja käyttömukavuus

Kuluttajat ovat olleet Vehon kaasulla kulkeviin autoihin hyvin tyytyväisiä, Narvio kertoo. ”Asiakkaiden reaktio on ollut positiivinen. Sekä autojen kokonaistaloudellisuus että käyttömukavuus on vedonnut heihin.”

Kaasulla kulkeminen lisää autoilijan valinnanvaraa, sillä kaasun lisäksi autoissa voidaan käyttää myös bensiiniä. Kun kaasuvarannot tyhjenevät tankista, jatkaa auto kulkuaan perinteisellä polttoaineella.

Tankillisella kaasua pääsee kahdesta kolmeensataan kilometriä. Autoihin on mahdollista saada myös lisätankkeja, jolloin jokaisen tankin myötä etäisyys tuplaantuu.

Puhtaasti suomalaisella biokaasulla

Ympäristön huomioiminen on yksi Veho Trucksin liiketoiminnan perusarvoista, ja suomalainen biohajoavista jätteistä tuotettu biokaasu onkin yhtiön mielestä oivallinen vaihtoehtoinen polttoaine.

”Biokaasun suurimpana etuna on se, että olemme Suomessa omavaraisia sen suhteen”, Narvio sanoo.
Biokaasu on täysin kotimaisesti tuotettu polttoaine, joka hyödyntää kotitalouksien, kaupan ja teollisuuden biojätteitä sekä yhdyskuntajätettä. Biokaasua syötetään kaasuverkkoon Espoosta, Kouvolasta ja Lahdesta sekä 2016 alkaen myös Riihimäen uudesta biokaasulaitoksesta

”Kaasuautot tulevat yleistymään”

Kaasun asema maantieliikenteen käyttövoimien joukossa on vahvistumassa, Narvio arvioi.
”Olen ehdottomasti sitä mieltä, että kaasuautot tulevat yleistymään, varsinkin kun ajatellaan polttoaineiden hintoja.”
Kaasun käyttö liikenteen polttoaineena vähentää kasvihuonekaasupäästöjä ja parantaa myös lähi-ilman laatua, sillä sen palamisessa ei synny lainkaan pienhiukkasia. Tämän lisäksi typenoksidi- ja rikkidioksidipäästöt ovat lähes olemattomat verrattuna nestemäisiin polttoaineisiin.

Pakettiautot kulkevat yhä useammin vaihtoehtoisella polttoaineella, kuten kuvan Mercedes-Benz Sprinter.
Pakettiautot kulkevat yhä useammin vaihtoehtoisella polttoaineella, kuten kuvan Mercedes-Benz Sprinter.

Lue myös seuraavat artikkelit

Katso lista: Nämä hyötyajoneuvot ovat saatavilla kaasuversioina

Lue lisää

Mercedes-Benz Econic NGT  kuorma-auto kaasukäyttöisenä on otettu käyttöön Wienin lentokentällä. 

Kaasukäyttöinen kuorma-auto Wienin lentokentällä

Mercedes-Benz Econic NGT kuorma-auto kaasukäyttöisenä on otettu käyttöön Wienin lentokentällä.

Lue lisää


Kommentit