Tavoite: 35 uutta kaasutankkausasemaa Suomeen Gasumin toimesta

​Gasum tavoittelee tankkausasemaverkoston merkittävää laajentamista Suomessa.

Gasum tavoittelee kaasutankkausasemaverkoston merkittävää laajentamista Suomessa. Suunnitteilla on tiekartta 35 uudelle asemalle. Gasumissa uskotaan, että myös muut toimijat aktivoituvat tankkausasemien rakentamiseen.

Kaasuautoilulla selkeät edut

Gasum on sitoutunut vahvasti kaasuautoilun kehittämiseen. Keskeisiä asioita ovat hintakilpailukykyisen liikennekaasun saatavuuden varmistaminen sekä ympäristöystävällisen kaasuautoilun tunnettuuden lisääminen.

Yhtiön tavoitteena on laajentaa tankkausasemaverkostoaan merkittävästi tulevina vuosina. Suunnitteilla on tiekartta uusille tankkausasemille, jotka sijaitsevat liikenteellisesti keskeisillä paikoilla Suomessa, ja joiden avulla voidaan palvelulla niin raskaan kuin kevyemmänkin liikenteen polttoainetarpeita tulevaisuudessa.

”Tavoitteenamme on lisätä tankkausasemien lukumäärää noin 35 asemalla seuraavan kymmenen vuoden aikana”, toteaa liiketoiminnan kehityspäällikkö Jussi VainikkaGasumilta.

Toteutuessaan Gasumin tavoite tarkoittaisi nykyisen asemamäärän 2,5-kertaistumista. Tällä hetkellä Suomessa on yhteensä 24 kaasutankkausasemaa, joista 18 on Gasumin omistamia. Gasum rakensi ensimmäisen liikennekaasuaseman vuonna 1996. Nykyisin kaikilta asemilta on mahdollista tankata sekä maantieliikenteen edullisinta polttoainetta maakaasua että täysin uusiutuvaa ja kotimaista biokaasua.

Maakaasulla ajettaessa hiilidioksidipäästöt ovat noin 25 prosenttia ja biokaasulla jopa 90 prosenttia pienemmät kuin bensiinillä eikä kaasuautoilusta koidu pienhiukkaspäästöjä. Liikennekaasujen hinta on alle euron litra. Lisäksi Suomen ostetuimmat automallit ovat saatavilla myös kaasuversioina. Asemaverkosto ei rajoita kaasuautolla ajamista, sillä uusissa kaasuautomalleissa on lähes normaalikokoinen bensatankki.

Gasumissa uskotaan, että lähitulevaisuudessa myös raskaan liikenteen kaasuvaihtoehto, nesteytetty maakaasu (LNG), tulee yleistymään. Yleistymisen taustalla on yritysten voimakas tarve alentaa toimitusketjujensa hiilidioksidipäästöjä ja vastata entistä ympäristötietoisempien kuluttajien vaatimuksiin. Raskaammankin kaluston automallit ovat jo saatavilla, ja nesteytetyn maakaasun hinta tulee muodostumaan kilpailukykyiseksi dieseliin verrattuna.

Asemia myös kaasuverkon ulkopuolelle

”Gasumin liikennekaasujen tankkausverkosto on syntynyt alun perin kaasujärjestelmän ympärille. Voidaan sanoa, että kaasuverkosto kattaa hyvin alueen, jolla on suuri osa Suomen liikennesuoritteista. Nykyisellä asemaverkostolla kykenisimme palvelemaan huomattavasti suurempaakin kysyntää”, Jussi Vainikka toteaa.

Uusien tankkausasemien painopiste on kaupunkikeskittymissä ja liikenteen solmukohdissa siten, että asemat olisivat myös sijainnillisesti otollisilla paikoilla. Jatkossa asemaverkostoa pyritäänkin tihentämään kaupunkikeskittymien ja kattavan maantieverkon alueilla sekä tuomaan liikennekaasu saataville täysin uusille paikkakunnille.

Myös kaasuverkon ulkopuoliset kohteet ovat Gasumin tavoitelistalla: biokaasun ja lähitulevaisuudessa myös nesteytetyn maakaasun eli LNG:n infrastruktuuriratkaisut sekä erilaiset kevyet kaasukonttiratkaisut mahdollistavat tankkausasemaverkoston laajentamisen alueille, joille perinteinen kaasuputkiverkosto ei yllä.

Asemien sijainnit määräytyvät ensisijaisesti liikennekaasun kysynnän mukaisesti, ja tiekarttahankkeen alkuvaiheessa Gasum selvittää alueellista markkinapotentiaalia eri paikkakunnilla yhteistyössä kuljetussuoritteita tilaavien ja tuottavien tahojen kanssa.

Kysynnän ja sijainnin lisäksi keskeistä on löytää paikkakuntakohtaisesti malli, joka mahdollistaa liikennekaasuaseman tehokkaan toiminnan ja mahdollisuuden laajentaa tankkauskapasiteettia kysynnän kehittyessä.

Tankkausasemaverkoston laajentamista tukee myös tavoite biokaasun yleistymisestä esimerkiksi kaupunkien joukkoliikenteen käyttövoimana.

”Lähtökohtana on kyetä tarjoamaan runkoverkoston muodostava asemakokonaisuus, joka mahdollistaa nesteytetyn ja paineistetun liikennekaasun innovatiivisen, kustannus- ja energiatehokkaan sekä teknologisesti kehittyneen tankkausmahdollisuuden”, Jussi Vainikka sanoo.


Lue myös seuraavat artikkelit

Kaasuautoilu tulee lisääntymään reilusti lähitulevaisuudessa. 

Kaasuautoilu on vaivatonta ja edullista

Kaasuautoilulla on selviä etuja verrattuna bensa- ja dieselkäyttöisiin ajoneuvoihin.

Lue lisää

Kaasuauton tankkaaminen

Kaasuauton tankkaaminen käy yksinkertaisesti ja siististi. Automaatit toimivat itsepalveluperiaatteella.

Lue lisää


Kommentit