Audi Q7 e-tron on lähes 400 hevosvoimansa turvin huipputehokas, mutta siitä huolimatta auton päästöt ovat alhaiset.
Audi Q7 e-tron on lähes 400 hevosvoimansa turvin huipputehokas, mutta siitä huolimatta auton päästöt ovat alhaiset.

Audi Q7 e-tron on huippuälykäs tehomylly

Saksalaisen autonvalmistajan odotettu huippumalli on nyt ennakkomyynnissä.

Jättimäinen katumaasturi, jolla on pituutta yli viisi metriä ja painoa noin 2500 kiloa. Vääntöä on tarjolla 700 newtonmetriä. Hevosvoimia on peräti 373, ja maasturijätti kiihtyykin sadan kilometrin tuntinopeuteen kuudessa sekunnissa.

Voimaa ja suorityskykyä totisesti piisaa.

Siitä huolimatta auton kulutus on kuitenkin vain 1,8 litraa sadalla kilometrillä, kun taas hiilidioksidipäästöt ovat tiivistetty 48 grammaan per kilometri.

Audi Q7 e-tron on pistokehybridi, joka on huipputehokas – mutta myös taloudellinen ja vähäpäästöinen. Se on auto, jolla saksalainen autonvalmistaja tekee tuloaan sähköautomarkkinoille.

Ensimmäinen lajissaan

Audin huippumalli on maailman ensimmäinen TDI-dieselmoottorilla, sähkömoottorilla ja aidolla jatkuvatoimisella quattro-nelivedolla toteutettu pistokehybridi.

Menopelissä on kolmelitrainen ja tehokas V6-dieselmoottori, joka tuottaa 190 kilowatin huipputehon ja 600 newtonmetrin vääntömomentin. Ääntä ei voimakas dieselmoottori kuitenkaan pidä, sillä aktiivinen moottorintuenta eliminoi ei-toivotut dieselmoottorin värinät selektiivisien vastakkaispulssien avulla.

Joistakin Audin hybridi-SUV-kilpailijoista poiketen Q7 e-tronissa voima välitetään tien pintaan niin kuin yhtiön muissa Q7-malleissa, eli jatkuvatoimisella quattro-nelivedolla. Sen ansiosta ajettavuus kaikissa tilanteissa on mahdollisimman laadukasta.

Taustavoimaa dieselmoottorille antaa sähkömoottori, joka saa voimansa litium-ioniakustosta. Päästöttömästi pelkällä sähköllä iso SUV voi kulkea jopa 56 kilometrin matkan. Yhdessä dieselmoottorin kanssa auton toimintasäde yltää 1410 kilometriin.

Tärkeä energiatehokkuutta lisäävä komponentti on myös vakiovarusteinen, erityisesti Q7 e-tronia varten kehitetty lämmityksenhallintajärjestelmä, johon on integroitu lämpöpumppu. Se mahdollistaa sähkökomponenteista syntyvän hukkalämmön hyödyntämisen auton sisätilojen lämmittämiseen.

Audi on ensimmäinen autonvalmistaja, joka esittelee tämän teknologian sarjavalmisteisessa pistokehybridiautossa ja samalla asettaa uusia standardeja sisätilojen mukavuudelle, ilmastoinnin energiatehokkuudelle ja sähkövoimalla ajamisen toimintasäteelle. Sisätilojen nopeamman lämpiämisen lisäksi asiakas hyötyy myös pidemmästä ajomatkasta.

Audi Q7:n on yli viisimetrinen sähköauto. Sen sisätilat ovatkin tyylikkäät ja tilavat.
Audi Q7:n on yli viisimetrinen sähköauto. Sen sisätilat ovatkin tyylikkäät ja tilavat.
Hybridimaasturi kiihtyy sadan kilometrin nopeuteen kuudessa sekunnissa.
Hybridimaasturi kiihtyy sadan kilometrin nopeuteen kuudessa sekunnissa.

Autossa riittää älyä

Q7 e-tronin älykkäät innovaatiot eivät jää lämmityksenhallintajärjestelmään.

Katumaasturin navigaattori ja hybridijärjestelmä nimittäin työskentelevät älykkäästi yhdessä. Kun kuljettaja asentaa päämäärän, laskee hybridijärjestelmän tehokkaimman tavan käyttää energiaa: Q7 siis tietää itse, milloin kannattaa ajaa hybridimoodissa ja milloin pelkällä sähköllä. Hybridijärjestelmä tietää tulevan ajomatkan nopeudet, nousut ja alamäet, se osaa laskea järkevimmän tavan hyödyntää akun energiaa ja taloudellista ajoa.

Esimerkiksi taajamissa Audi Q7 e-tron pyrkii liikkumaan puhtaasti sähköllä. Kameroiden ja tutkien avulla menopeli tunnistaa myös kanssa-autoilijat.

Valittavana on modernin nykyauton tapaan erilaisia ajoprofiileita. Kuljettaja voi valita esimerkiksi urheilullisen ja taloudellisen ajotavan väliltä.

Audi Q7 e-tronin ajotilat
EVPriorisoi sähkövoimalla ajamiseen.
HybridJärjestelmä valitsee toimintatilan pääasiallisesti vapaasti ajotilanteen mukaan.
Battery holdSäästää akkuvarausta myöhempään käyttöön

Jämäkkää tyylikkyyttä

Loistavasta suorituskyvyistä pääsee nauttimaan tyylikkäässä ja tilavassa sähköautossa.

Viisipaikkaisen ja hieman yli viisimetrisen Audi Q7 e-tron quattron sisätilat ovat segmenttinsä tilavimmat, ja ne ovat personoitavissa lukuisilla laadukkailla varusteilla. Design-elementit, kuten kuljettajan ja etumatkustajan ympäri kaartava wrap around -linja, somistelistat ja pitkä tuuletusritiläpaneeli korostavat sisätilojen korkealaatuisuutta ja avaruutta.

Myös näyttö ja auton järjestelmät ovat huippuluokkaa. Vakiovarusteina mallissa ovat uusimman sukupolven Audin virtuaalinen mittaristo ja MMI-järjestelmä. Q7 e-troninissa on vakiovarusteena Audi virtual cockpit, eli täysin digitaalinen mittaristo 12.3-tuumaisella näytöllä. Se esittää kaiken tärkeän informaation näyttävällä grafiikalla ja erinomaisella kuvanlaadulla.

Audi Q7:n ulkoinen design on yhdistelmä vahvoja tyyliteltyjä elementtejä ja eleganttia hienovaraisuutta. Menopelin jokainen linja ja pinta on täsmällinen ja merkityksellinen, alleviivaten auton levyttä ja jämäkkää olemusta.

Saksalaisen autonvalmistajan huippumallin ennakkomyynti on nyt käynnissä. Hintaa autolla on 97 904 euroa. Alhaisesta CO2-päästöstä johtuen mallin autovero on alhainen, mikä laskee myös varusteiden hintoja normaaliin Q7:aan verrattuna. Maasturijätin virallinen lanseeraus Suomessa tapahtuu vasta myöhemmin kesällä.

Lähteet: Audi, Teknavi
Kuvat: Audi


Audi R8 e-tron

Audi lähtee sähköautokisaan kovin panoksin

Audi julkaisee Geneven autonäyttelyssä uuden sukupolven R8:n.

Lue lisää

Audilta täyssähköauto vuonna 2018

Audi on vahvistanut, että sen ensimmäinen täyssähköauto tulee tuotantoon vuonna 2018.

Lue lisää


Kommentit