Audilla kehityksessä mukana useita eri käyttövoimia

Audi ei ole halunnut keskittyä tuotannossaan yhteen käyttövoimaan, vaan kehittää niitä laajalla rintamalla.

Audin mallisto laajenee tänä vuonna toisella ladattavalla hybridiautolla, Audi Q7 e-tron:lla, ja toisella kaasukäyttöisellä mallilla, A4 g-tron:lla. Audi Q7 e-tron saapuu Suomeen keväällä ja A4 g-tron loppuvuodesta. Molemmat uutuusmallit ovat saaneet osakseen paljon ennakkokyselyitä sekä kiinnostusta.

Ladattavien hybridien ympärillä pyörivästä hypetyksestä huolimatta Audi ei ole ainakaan vielä siirtämässä tuotantonsa painopistettä sähköautoihin tai muuhunkaan. Audin tuoteryhmäpäällikkö Juha Nyholm kertoo Audin tekevän töitä poikkeuksellisen laajalla rintamalla eri käyttövoimien kehittämiseksi.

Audin malliston ensimmäinen ladattava hybridiauto on A3 e-tron, joka ilmestyi markkinoille reilu vuosi sitten. Kuluttajien puolelta A3 e-tron on ollut tervetullut ja kiinnostava lisä ladattavien autojen markkinaan. Viime vuoden aikana Audi A3 e-tronia rekisteröitiin yhteenä 61 kappaletta, mikä on 9,4 % ladattavien autojen markkinasta. Audin vastaavaa kaasuautomallia, A3 g-tronia, rekisteröitiin puolestaan 46 kappaletta, mikä on 29 % kaasuautojen markkinasta. "Näin ollen Audin osuus ympäristöystävällisten autojen markkinassa oli siis 13,3 %", kertoo Audin tuoteryhmäpäällikkö Juha Nyholm.

Audin tuoteryhmäpäällikkö Juha Nyholm kertoo Audin panostavan tällä hetkellä useiden eri käyttövoimien kehittämiseen. 
Audin tuoteryhmäpäällikkö Juha Nyholm kertoo Audin panostavan tällä hetkellä useiden eri käyttövoimien kehittämiseen. 

"Audilla on kehityksessä mukana muun muassa ladattavia hybridiautoja, täyssähköautoja, kaasuautoja, vetyautoja sekä biopolttoaineita käyttäviä autoja", raottaa Nyholm. Nyholmin mukaan tärkeäksi Audin nykyisessä kehitystyössä koetaan energiavarastoajattelu sekä käyttövoiman mahdollisuus hyödyntää uusiutuvia energialähteitä.

Audin kaasumalli A3 g-tron. 
Audin kaasumalli A3 g-tron. 
Audi A3 e-tron on Audin ensimmäinen ladattava hybridimalli.
Audi A3 e-tron on Audin ensimmäinen ladattava hybridimalli.

Tärkeä osa Audin valmistusstrategiaa on modulaarisuus. Automallien lisäksi modulaarisia rakenteita käytetään myös eri voimalähteiden välillä. Jo nyt ladattava hybridimalli A3 e-tron rullaa samalta tuotantolinjalta normaalien A3-mallien välissä, mutta tulevaisuudessa samalta tuotantolinjalta voi valmistua perättäin bensiini, diesel, plug-in hybrid, täyssähköinen tai jopa vetykäyttöinen auto. Modulaarinen valmistustapa antaa Audille mahdollisuuden reagoida nopeasti muuttuvaan kysyntään eri voimalähteiden välillä.

Vaikka Audi kehittää kaikkia käyttövoimia rinnakkain, tämän hetken maailmassa Juha Nyholm näkee parhaaksi autovaihtoehdoksi ladattavan hybridin – silloin ei tarvitse luopua mistään. Mikäli ladattava hybridiin on mahdollista valita dieselmoottori, on se vielä energiatehokkaampi kuin bensiinimoottorilla varustettu. "Kaiken kaikkiaan ladattava hybridi on erittäin viisas valinta tämän päivän maailmassa", päättää Nyholm.



Lue myös seuraavat artikkelit

Audilta täyssähköauto vuonna 2018

Audi on vahvistanut, että sen ensimmäinen täyssähköauto tulee tuotantoon vuonna 2018.

Lue lisää

Uusi Audi A4 Avant g-tron saa voimansa kaasusta

Audi lanseeraa vuoden 2016 lopulla uuden kaasukäyttöisen A4 g-tronin.

Lue lisää

Detroitin autonäyttelyssä esitellään Uusi Audi h-tron quattro -konseptiauto, jonka energian lähteenä on vety.

Audi h-tron quattro -konseptiauto

Detroitin autonäyttelyssä esitellään Uusi Audi h-tron quattro -konseptiauto, jonka energian lähteenä on vety.

Lue lisää


Kommentit