BMW:n i3-mallin ulkonäkö on jakanut vahvasti mielipiteitä.
BMW:n i3-mallin ulkonäkö on jakanut vahvasti mielipiteitä.

BMW:n sähköautoa saa vihdoin myös Suomesta!

Saksalaisen autonvalmistajan i3-malli on noin kahden vuoden odotuksen jälkeen myynnissä myös Suomessa. Hintaa sähköautolla on noin 40 000 euroa.

BMW:n i3-mallista on kohistu siitä asti, kun se esiteltiin vuonna 2013.

Münchenilaisten luomus oli aivan erilainen kuin muut sähköautot. Menopelin jokainen yksityiskohta ja jokainen ominaisuus oli suunniteltu kaupunkien sykkivään elämään. Poikkeavinta oli i3:n ulkonäkö, joka oli täysin erilainen verrattuna muihin sähköautoihin.

Ja erilaisuus on kannattanut.

Kulkuneuvoa on myyty hyvin ympäri maailmaa, ja vihdoin i3 on saapunut myös Suomeen – lopulta noin kaksi vuotta myöhemmin kuin piti.

BMW:n i3 soveltuu erityisesti kaupunkien sykkeeseen

Koska i3 on suunniteltu erityisesti kaupunkiajoon, pitää sen olla ketterä ja pieni.

Sähköauto onkin neljän metrin pituudeltaan BMW:n lyhyin auto, mutta sisätiloiltaan samaa luokkaa tavallisen kolmossarjalaisen kanssa.

Se on sähköautoksi kevyt ja painaa vain noin 1200 kiloa ilman kantamanpidentäjää. Lisäksi i3:sta puuttuu B-pilari kokonaan, eli etuovi kiinnittyy suoraan takaoveen.

Keveys ja B-pilarin poisjättö ovat mahdollisia, koska auton kantava runko on hiilikuitua. Autossa ei ole vaihdekeppiä, kardaaniakselia, mittaristoa eikä keskikonsolia perinteisessä mielessä.

BMW:n sähköauto on myynyt hyvin muualla maailmalla.
BMW:n sähköauto on myynyt hyvin muualla maailmalla.

Kuskin paikalta voi vaivattomasti siirtyä matkustajan puolelle, sillä pieni vaihdevipu on sijoitettu ratin taakse.

Baijerilaisen autonvalmistajan i3 todellakin on pieni ja ketterä, sillä menopelin kääntöympyrän halkaisija kapeiden ja korkeiden renkaiden ansiosta on alle 10 metriä.

Tehoakin riittää – kantama on 160 kilometriä

Vaikka i3 on suunnattu taajama-ajoon, riittää autossa myös tehoa.

Tyylilleen uskollisena BMW on tehnyt rungosta jäykän ja ohjauksesta herkän, ja voimaa autossa on peräti 170 hevosvoimaa (130 kW). Sähkömoottorin voima riittää kiidättämään auton nollasta satasen vauhtiin reilussa seitsemässä sekunnissa. Huippunopeus on puolestaan rajoitettu 150 kilometriin tunnissa, ja i3 on BMW:lle uskolliseen tyyliin takavetoinen.

Sähköauton korkeajänniteakku mahdollistaa 160 kilometrin yhtäjaksoisen toimintamatkan, mutta lisävarusteena on valittavana myös malli, jossa on 2-sylinterinen, 650-kuutioinen ja 25 kilowatin tehoinen BMW-moottoripyörästä lainattu voimanlähde laturina. Sen avulla i3:n toimintamatkaa kasvaa reilulla sadalla kilometrillä.

BMW:n i3-mallin virallinen lanseeraus Suomessa on 13. toukokuuta. Hintaa autolla on noin 40 000 euroa, eli se on samassa hintaluokassa kuin esimerkiksi Nissan Leaf.


Lähteet: Tekniikan Maailma, BMW

Kuvat: BMW


Lue myös seuraavat artikkelit

BMW X5 katumaasturista ladattava hybridi

BMW tuo markkinoille X5 xDrive40 ladattavan hybridin tänä syksynä.

Lue lisää

Nissanin täyssähköautot esittelyssä – Tutustu uuteen Nissan LEAFiin

Uuden, 30 kWh:n akustolla varustetun Nissan LEAFin toimintasäde on jopa 250 kilometriä. Vihreän Kaistan osastolla esillä myös monikäyttöinen, 5-paikkainen tila-auto, Nissan Evalia.

Lue lisää


Kommentit