Hyundai IONIQ on valmistettu eri käyttövoimalähteitä ajatellen

Hyundai Ioniqin korityyppiin on valittavissa voimalinjaksi täyssähkö, ladattava hybridi tai hybridi.

Hyundai IONIQ rikkoo rajoja yhdiställä luokkansa parasta ajettavuutta, polttoainetehokkuutta sekä houkuttavaa muotoilua. IONIQ esitellään Koreassa tammikuussa 2016 ja Euroopassa Geneven autonäyttelyssä maaliskuussa. Malli on tärkeä askel Hyundain matkalla ekoedullisten autojen markkinajohtajaksi

”Hyundailla on perinteet innovatiivisten ja polttoainetaloudellisten autojen valmistajana. Olemme ylpeitä esitellessämme uuden IONIQ-mallin ekoedulliseen automallistoomme. Visiomme tulevaisuuden liikkumisesta tarjoaa vaihtoehtoisia voimalinjoja asiakkaiden eri liikkumistarpeita varten, tinkimättä kuitenkaan muotoilusta tai ajomukavuudesta. IONIQ on tuotekehityksemme uusin tähti pyrkiessämme koko maailman ekoedullisten automarkkinoiden huipulle”, kommentoi Woong-Chul Yang, Hyundain teknisen suunnittelukeskuksen johtaja.

Uuden auton nimessä on viitteitä sen toiminnasta. Ioni on sähköisesti varautunut atomi, joka linkittyy auton nerokkaaseen sähkömoottoreiden yhdistelmään. Nimen toinen osa ”unique” viittaa ainutlaatuisuuteen ja osoittaa Hyundain sitoutumista puhtaaseen ympäristöön ja halukkuutta tarjota asiakkailleen mahdollisimman monia vaihtoehtoja. Viimeinen kirjain Q kuvaa auton logoa visuaalisena läpimurtona, joka tuo uuden lähestymistavan kehittyneelle ja vähäpäästöiselle mallille.

Auto perustuu täysin uudelle perusrakenteelle, joka on valmistettu nimenomaan auton useita eri käyttövoimalähteitä ajatellen. IONIQ-mallin täyssähkö (EV) versiossa voimanlähteenä on suuren kapasiteetin huipputehokas litium-ioniakku. Lataushybridi (PHEV) yhdistää polttoainetaloudellisuuden sekä ladattavalla akkuvirralla saatavan sähkönenergian laajaksi toimintasäteeksi sekä pienemmiksi päästöiksi. Hybridimallin (HEV) polttomoottori ja sähkömoottori toimivat rinnakkain. Liike-energiaa varastoidaan auton akkuun, jolloin sähkömoottorin käyttöä voidaan lisätä.

Hyundai on yksi maailman johtavista hybridiautojen valmistajista ja se on sitoutunut tulevaisuuteen myös vähäpäästöisten tai täysin päästöttömien autojen valmistajana. Uusin edistysaskel perustuu Hyundain kokemukseen maailman ensimmäisenä polttokennoautojen sarjatuotannon aloittajana vuonna 2013. Vedystä energian saava auto on nimeltään Hyundai ix35 Fuel Cell.

Hyundai Ioniqissa on yksikorityyppi, johon on valittavissa voimalinjaksi täyssähkö, ladattava hybridi tai hybridi.
Hyundai Ioniqissa on yksikorityyppi, johon on valittavissa voimalinjaksi täyssähkö, ladattava hybridi tai hybridi.

Lähde: Hyundai


Lue myös seuraavat artikkelit

Porschen ensimmäinen täyssähköauto perustuu sen esittelemään Mission E -konseptiautoon. 

Porsche alkaa valmistaa ensimmäistä täyssähköautoaan

Porsche alkaa valmistaa ensimmäistä täyssähköautoaan konseptiautonsa Mission E:n pohjalta.

Lue lisää

Volvo ilmoittaa jatkavansa mallistonsa sähköistämistä ja tuovansa markkinoille täyssähköauton.

Volvolta täyssähköauto vuonna 2019

Volvo ilmoittaa sähköistävänsä mallistonsa – täyssähköautokin tulossa.

Lue lisää


Kommentit