Kokeilussa: Sähköautoja lataava ajokaista!

Englannissa on suunnitteilla lataava ajokaista, mikä täyttää akut ilman latauslaitteita tai -kaapeleita ajon aikana.

Tämän vuoden lopulla Englannin suljetuilla teillä tullaan kokeilemaan uudenlaista lataustekniikkaa. Tarkoituksena on kokeilla lataavaa alustaa, joka täyttäisi liikkuvan sähköauton akut. Nämä lataavat alustat tulisivat olemaan moottoriteiden kaistan pohjana, ja kyseistä kaistaa käyttäisivät vain sähköautoilijat. Kokeiluun on varattu 18 kuukautta koeaikaa, ja jos koe onnistuu tulee lataavat ajokaistat valtaamaan Englannin viralliset tiet.

Tällä hetkellä sähköautoilun yleistymistä hidastavat mm. autojen pitkät latausajat erilaisia latauslaitteita sekä -kaapeleita käyttäen. Myöskin nopeilla julkisilla latauslaitteilla lataaminen kestää n. 30min (0-80%), ja edelleenkään toimintasäteet eivät ole kaikkien mielestä tarpeeksi kattavia. Uusi latausinnovaatio olisi toimiva, sillä sähköauto lataisi koko ajan kaistalla ajaessaan.

Vain sähköautot saisivat käyttää lataavaa kaistaa. 
Vain sähköautot saisivat käyttää lataavaa kaistaa. 

Englanti haluaa johtaa sähköautojen latausteknologiaa

Englannin liikenneministeri Andrew Jones kokee, että mahdollinen vähäpäästöisten sähköautojen liikkuva lataustekniikka tarjoaisi uusia jännittäviä mahdollisuuksia. "Hallitus on varannut 500 miljoonaa puntaa seuraavaksi viideksi vuodeksi, pitääkseen Englannin tämän teknologian edelläkävijänä", Jones ilmoittaa. "Toivomme myös, että tämän latausteknologian kehitystyö sekä valmistus lisää työpaikkojen määrää ja kasvua kyseisellä alalla", hän jatkaa. Liikenneministeri toivoo, että jatkossakin tulee löytymään lisää ratkaisuja vähäpäästöisen liikenteen lisäämikseksi, jolloin se voisi yleistyä perheiden ja yritysten keskuudessa.

Hallituksen omistaman "Highways England" (vastaa ydin tieverkostosta) yrityksen insinööri Mike Wilson lisäsi: "Ajoneuvojen teknologia kehittyy ennennäkemättömällä vauhdilla ja me olemme valmiita tukemaan vähäpäästöistä liikennettä Englannin pää- ja moottoriteillä". Wilson jatkoi: "Nämä maastossa suoritettavat liikkuvan lataamisen koeajot auttavat luomaan ympäristöystävällisen ja kestävän tieverkoston Englantiin sekä tarjoavat uusia mahdollisuuksia yrityksille sekä tavarankuljetukselle läpi maan".

Miten kaapeliton lataus toimii?

Tälläkin hetkellä sähköautoa voi ladata ilman latauskaapeli auton ollessa pysäköitynä. The Qualcomm Halo System -niminen latausalusta voidaan sijoittaa esimerkiksi autotallin lattian alle ja se on kytkettynä verkkovirtaan. Autonkuljettaja yksinkertaisesti parkkeeraa tämän magneettisen alustan päälle ja auto alkaa lataamaan langattomasti. Saman tyyppistä latausalustaa tullaan käyttämään lataavien ajokaistojen luomiseksi, tosin idea on vasta alkutekijoissä, mutta ideaan suhtaudutaan erittäin opitimistisesti.

Tekstin ja kuvien lähteenä: Motoring.co.uk