Kysymys: Onko sähköauton lataaminen vaikeaa?

Kysyjää mietityttää, onko sähköauton lataaminen vaikeaa.

Kysymys:

Hei, Olen seurannut sähköautoilua sivusta jo jonkin aikaa ja minua mietityttää erityisesti sähköauton lataaminen. Lataamiseen tuntuu liittyvän hirveästi erilaisia termejä, jotka saavat lataamisen vaikuttamaan jopa vaikealta. Saisiko siis yksinkertaisen selvityksen, miten tapahtuu sähköautojen lataaminen. Kiitos!


Vastaus:

Sähköautojen lataaminen on moninaisista termeistään huolimatta hyvin yksinkertaista: latauspistoke liitetään kiinni autoon ja lataaminen alkaa.

Sähköautoista löytyy kahta erilaista latauspistorasiamallia: tyyppi 1 (type 1) ja tyyppi 2 (type 2). Tyypin 1 pistorasiat ovat käytössä yhdysvaltalaisissa ja japanilaisissa autoissa. Tyypin 2 pistorasiat löytyvät eurooppalaisista autoista. Tyypin 2 pistorasia on myös standardi julkisissa latauspisteissä Suomessa ja muualla Euroopassa.

Sähköauton lataaminen voi tapahtua kolmella eri tavalla: auton mukana tulevalla tilapäislatauslaitteella (lataustapa 2 eli mode 2), kiinteästi asennetulla kotilatauslaitteella (lataustapa 3 eli mode 3) tai pikalaturilla (lataustapa 4 eli mode 4). Kaikista autoista ei kuitenkaan löydy pikalatausmahdollisuutta.

Paras tapa sähköauton lataamiseen on kiinteästi asennettava latauslaite, joka tulisi asentaa sähköauton vakituiseen latauspaikkaan. Tämä toimii sähköauton pääasiallisena latauspaikkana ja tarpeen mukaan lataamisessa voi hyödyntää myös julkisia latauspisteitä.

Sähköauton lataamisesta löytyy kootusti tietoa esim. PlugItin sivuilta >>

Sähköautojen lataaminen on hyvin yksinkertaista: latauspistoke liitetään kiinni autoon ja lataaminen alkaa.
Sähköautojen lataaminen on hyvin yksinkertaista: latauspistoke liitetään kiinni autoon ja lataaminen alkaa.



Kommentit