Langaton lataaminen jälleen pinnalla

General Motors ja WiTricity ovat kehittäneet langattomaan lataukseen menetelmän, joka voisi olla kaupallistettavissa vuonna 2020.

Sähköautojen langaton lataaminen on aihe, joka kiinnostaa, mutta samalla osittain jakaa mielipiteitä. Langatonta latausta kehitellään monessa suunnassa, mutta nyt aiheeseen ovat kehittäneet oman menetelmänsä General Motors ja WiTricity yhteistyössä.

Tulevaisuudessa Chevroletit, Cadillacit ja muut GM:n ladattavat autot voitaisiin ladata langattomasti ilman kaapeleita.

Kaapeleiden sijaan auto pysäköitäisiin erityisen "latauslevyn" päälle, mikä langattomasti siirtäisi energian auton alla olevaan vastinkappaleeseen. Tällä hetkellä GM:n ja WiTricityn testaama prototyyppi tukee sekä 7,7 että 11 kilowatin latausta.

Langaton lataus poistaisi sähköautoilijoilta esimerkiksi sen ongelman, että auton unohtaisi laittaa lataukseen, mitä kaapeleiden kanssa saattaa joskus tapahtua. GM:n ja WiTricityn tavoitteena on tuoda langaton lataus kotitalouksien lisäksi myös julksiin latauspisteisiin ja työpaikoille.

Jotta tällainen olisi kannattavaa, tulisi langattomalle lataamiselle olla oma standardinsa. Yhdysvaltalainen autoalan standardisointijärjestö SAE Internationalilla on tällaisia standardeja suunnitteilla ja niistä on jo ehdotuskin laadittuna. GM:n ja WiTricityn kehittämä Drive 11 -menetelmä on suunniteltu yhteneväiseksi näiden vielä epävirallisten standardien kanssa.

Standardi sähköautojen langattomasta lataamisesta odotetaan vahvistettavan vuonna 2018. Yhtenevä langaton latausjärjestelmä voisi siten olla käytössä noin vuonna 2020.

Lähde: Slashgear



Lue myös

Sähköautojen langaton lataus tekisi nykyiset latauskaapelit tarpeettomiksi. 

Sähköautoihin kehitettiin langaton laturi – ovatko johdot pian historiaa?

Toyota on mukana kehittämässä langatonta tulevaisuutta.

Lue lisää

Sähköauton lataus – näin helposti se käy

Sähköauton lataus on siistiä ja helppoa. Lue tiivis tietopaketti sähköauton lataamisesta ja katso video.

Lue lisää


Kommentit