Mercedes-Benzin akkuteknologiaa hyödynnetään kotitalouksissa ja teollisuudessa

Mercedes-Benz on toimittanut ensimmäiset teollisen mittakaavan litiumioniyksiköt.

Saksalaisen Mercedes-Benzin tytäryhtiö Deutsche ACCUmotive on kehittänyt akkuteknologiaa autonvalmistajan tarpeisiin jo vuodesta 2009. Vuosien tuotekehitys alkaa nyt näkyä, sillä ensimmäiset teollisen mittakaavan litiumioniyksiköt on toimitettu.

Mercedes-Benz ryhtyi heti kilpaileviin toimenpiteisiin Teslan esiteltyä Powerwall-konseptinsa vasta muutama kuukausi sitten. Saksalaisyhtiö on tuomassa markkinoille samanlaista sähkövarastoa. Litiumioni-akkupaketit on rakennettu 96 akkukennosta, joista jokaiseen saa varastoitua 500 kilowattitunnin verran voimaa. Mercedes kertoi tavoitteena olevan kuusinkertaistaa teollisuuskäyttöön soveltuvien akkujen kapasiteetti 3 000 kilowattitunnin lukemaan.

Akkuvarastoja myös supermarketteihin sekä kuluttajakäyttöön

Vastaava teollisuuteen suunniteltu akkutekniikka on tarkoitettu myös myymälöihin, joiden sähkönkäyttö lisääntyy esimerkiksi kuumina päivinä.

Mercedes kaavailee myös 2,5-5,9 kWh:n akkupaketteja kotitalouksien käyttöön. Erityisen hyödyllisiä energiavarastot olisivat talouksille, joissa on aurinkopaneelit.

Kotitaloudet voivat koota pienistä moduuleista enintään kahdeksan osan ja kahdenkymmenen kilowattitunnin energiavaraston.

Akkupakettien tuotannolla sähköautojen hintoja alas?

Tarvitseeko Mercedes-Benz massiivisia määriä akkupaketteja sähköautoihinsa? Ei varmasti vielä, mutta valmistamalla suuria määriä akkupaketteja, yhtiö pystyy laskemaan akkujen hintaa. Sitä kautta vielä varsin kalliita sähköautojen hintoja pystyttäisiin laskemaan edullisempiin hintaluokkiin ja tuotantokapasiteetin nosto tulisi ajankohtaiseksi.

Lähde: Tekniikka & Talous