Näkökulma Genevestä: missä sähkö- ja hybridiautohypetys?

Tesla Club Finlandin ja Sähköautoilijat ry:n edustajat vierailivat Geneven autonäyttelyssä. Sähkö- ja hybridiautoja riitti, mutta ilman suurta hehkutusta.

Ensimmäisenä huomiona Geneven autonäyttelystä voitaneen sanoa, että täyssähköautot olivat tänä vuonna sijoitettu brändien osastoille muiden mallien sekaan ihan sellaisenaan ja ilman sen kummempaa hehkutusta. Renaultin osastolla esimerkiksi täyssähköauto Zoe tupsahti vastaan kuin varkain: siinä se nökötti toisten Rellujen kanssa sen kummemmin korkeammalle nostettuna tai plakaatein koristeltuna. Sähkö- ja hybridiautot alkavat olla sen verran arkipäiväisiä, ettei niitä selvästikään tuoda sen enempää esille edes näin suuressa autotapahtumassa.

Joitain konsepteja oli kuitenkin esillä isommin, kuten pari Citroenin täyssähköautotutkielmaa sekä Lexuksen upean näköinen polttokennoauto LF-FC. Samoin esillä olivat tuotannossa olevat polttokennoautot Toyota Mirai sekä Honda Clarity.

Rimac-supersähköauto yllätti

Näyttelyn hienoimpia autoja olivat Rimac-supersähköautot Concept_One ja Concept_S, jotka yllättivät täysin viimeistelyn laadullaan sekä teknisen toteutuksen monipuolisuudellaan. Konseptimallit edustivat uutta aikaa siinä missä Teslakin. Esillä olleet autot eivät olleet mitään arkiautoja, mutta eksoottisia ja täysin "street legal" kroatialaisia mestariteoksia ne olivat. Vetoa ja rataominaisuuksia voi määritellä liukukytkimin sekä paljon muuta. Miltä kuulostaa esim. 5,6 sekuntia nollasta kahteensataan ja 13,1 sekuntia nollasta kolmeensataan, 365 km/h ollessa huiput?

Autossa on 22kW laturi ja 82kW akku, joka antaa täyttä rata-ajoa noin 20 minuuttia, mutta maltillisella ajolla autossa on yli 400 kilometrin toimintasäde. Eräskin auto, joka oli esillä, oli myyty Floridaan. Hintalappu alkaen 850 000 – 1,2 miljoonaa euroa riippuen spekseistä.

Kuka olisi uskonut, että Kroatiasta kampeaa näin nopeasti markkinoille monessakin mielessä tällainen huippulaatuinen pioneerituote? On selvästi alkamassa ihan uusi aikakausi myös superautojen luokissa. Meitä kuitenkin lievästi huvitti, että auton sisällä olevien piirikorttien värin sekä komponenttien värin sai valita haluamallaan tavalla. Uniikkia kaikella tavalla.

Kroatialainen supersähköauto Rimac yllätti näyttelykävijät. 
Kroatialainen supersähköauto Rimac yllätti näyttelykävijät. 

Saksalaiset tulevat vahvasti

Mercedekset ja BMW:t olivat lisänneet ladattavien hybridien osuutta useissa tuoteryhmissä, mutta tästäkään kehityssuunnasta ei hehkutettu enää samalla tavalla kuin muutamia vuosia aiemmin, kun autot olivat vasta prototyyppejä ja tutkielmia. Akkujen koko kasvaa ja se mahdollistaa baanalta kaupunkiin tullessa täysin sähköisen käytön. Eurooppalaisten keskusta-alueiden osalta on ennakoitavissa polttomoottorin käyttökieltoja, ja siitä alueet sitten toivottavasti kasvavat.

Uskon, että saksalaiset autobrändit tuovat hyvin nopeasti myös täyssähköisiä vaihtoehtoja, mutta latausinfrastruktuuri ja sen teho/nopeus määrittelevät paljon ostajien halukkuutta. Ajatellaanpas, jos vaikka tarjolla olisi Mersu, Bemari ja Tesla, jotka kaikki olisivat keskenään suhteellisen samanlaisia sähköautoja, mutta vain yhdellä olisi esim. koko Euroopan sekä USA:n kattava pikalatausverkosto, sisältyen auton hintaan. Ei tarvitse kovinkaan montaa kertaa miettiä, minkä niistä ottaisi.

Teslan perustajan Elon Muskin mukaan tiedossa on jotain partneroitumista Teslan latausverkoston sekä jonkin ulkopuolisen autobrändin suhteen. Joku kandidaatti on kuulemma eurooppalainen, mutta ei saksalainen autobrändi.

Rakentavatko saksalaiset brändit oman latausverkoston? Porschen Mission E voi olla ensimmäinen avaus tähän suuntaan Volkswagen konsernin muskeleilla puskea latausinfraa Teslan kaltaisesti. Vai tulevatko vetyasemat yleistymään, kuten Toyota uskoo? Toyota ei ole ollut monestikaan väärässä, mutta entä tällä kertaa?

Geneven autonäyttelyssä oli karkkia tarjolla monessakin mielessä. Messutyttöjä oli koristeina sekä magneetteina huomattavan vähän, mutta onneksi niitäkin bongattiin muutamia lieventämään tuskallisen miespainotteisen kävijämassan tönimisestä aiheutuvaa mielipahaa.


Kirjoittaja:
Henrikki Mäkynen,
Tesla Club Finland

Havaintoja mukana tekemässä: Kari Kallonen ja Timo Rautiainen

Lisää Tesla Club Finlandin kirjoituksia löydät Tesla Club Finlandin blogista.




Kommentit