Porschen Mission E kiihtyy nollasta sataan reilussa kolmessa sekunnissa.
Porschen Mission E kiihtyy nollasta sataan reilussa kolmessa sekunnissa.

Porschella kovat piipussa — haastaa Teslan?

Saksalaisen autonvalmistajan Mission E -mallia kuvaillaan paremmaksi kuin Teslan Model S:ää.

– Se on jotain sellaista, mitä yksikään Porschen kilpailija ei pysty tarjoamaan.

Noin kertoi saksalaisen autonvalmistajan tuotepäällikkö hetki sitten arvostetulle Automobile-lehdelle Porschen Mission E -konseptiautosta. Täyssähköauto on mielletty suoraksi kilpailijaksi Teslan Model S:lle, joka ei saksalaisen automerkin työntekijältä saa paljon kehuja.

Hänen mukaansa Teslan Ludicrous-ajomoodi on pelkkää lavastusta. Ludicrous-ajomoodi lisää hetkellisesti Teslan tehot tappiin, eli 532 hevosvoimaan. Tällöin auto kiihtyy valmistajan ilmoituksen mukaan nollasta 60 mailiin 2,8 sekunnissa. Normaaliajotilassa kiihtyvyys on 0,3 sekuntia hitaampi.

– Kaksi kiihdytystä, ja akku on tyhjä. Näin ei käy Porsche Mission E:lle. Sillä voi ajaa kovaa yhä uudestaan ja uudestaan. Akku ja ohjausyksikkö eivät ylikuumene. Eivätkä istuimet ole ole surkeita, nimettömäksi jäänyt tuotepäällikkö pauhasi.

Jo aiemmin Porschen johtaja Matthias Mueller oli sanonut, että ”sähköautosta tulee parempi kuin Teslasta”.

Ei siis ihme, että Mission E:n saanut osakseen paljon ennakkohehkutusta. Se on saanut sitä, vaikka auton julkaisupäivä ei ole vielä tiedossa. On epäilty, että menopeli tulee kuitenkin markkinoille vuoden 2019 aikana.

Mission E tullee markkinoille vuonna 2019.
Mission E tullee markkinoille vuonna 2019.
Menopelissä on peräti 600 hevosvoimaa.
Menopelissä on peräti 600 hevosvoimaa.

Tehokkaampi kuin Tesla

Mutta onko Mission E todellakin parempi kuin Model S?

Kaikki ei ole vielä selvää, sillä menopeli on vielä konseptiautotasolla. Se kuitekin lienee varmaa, että Porshessa riittää tehoa.

Sähkö-Porsche kiihtyy nollasta sataan 3,5 sekunnissa. Lisäksi sähköauton tehon uskotaan enimmillään olevan yli 600 hevosvoimaa, vaikka tarjolle tullee myös 400- ja 500-hevosvoimaiset versiot.

Auton toimintasäteen uskotaan olevan noin 500 kilometriä, ja jo 15 minuutissa menopelin akku täyttyy 80-prosenttisesti.

Kaiken tämän lisäksi saksalainen luksusauto lienee täynnä uusinta teknologiaa. Ajoneuvosta on paljastettu jo se, että Porschen järjestelmä seuraa kuljettajan silmien ja käsien liikkeitä, minkä lisäksi se osaa luoda auton sisälle hologrammeja. Näin kuljettaja voisi tarttua eri ominaisuuksiin ilmassa ja antaa autolle käskyjä koskettamalla ilmassa leijuvia hologrammeja.

Lähteet: Automobile, Newsroom, Fortune

Kuvat: Porsche


Porschen ensimmäinen täyssähköauto perustuu sen esittelemään Mission E -konseptiautoon. 

Porsche alkaa valmistaa ensimmäistä täyssähköautoaan

Porsche alkaa valmistaa ensimmäistä täyssähköautoaan konseptiautonsa Mission E:n pohjalta.

Lue lisää

Tältä näyttää Teslan uusi Model S.

Teslan Model S:lle kasvojenkohotus

Suositun sähköauton ulkomuoto uudistui ja ominaisuudet paranivat.

Lue lisää


Kommentit