Ruotsiin maailman ensimmäinen sähkötie

Länsinaapurissa avattiin sähköinen ajorata, jonka toimintaperiaate on kuin raitiovaunuilla.

Keski-Ruotsissa E16-tiellä pääsee näkemään noin 22 kilometrin verran tulevaisuutta.

Kyseiselle tielle on rakennettu pieni pätkä sähköistettyä tieosuutta, joka mahdollistaa kuorma-autojen sähköisen liikenteen. Maailman ensimmäinen sähkötie toimii hieman saman tavalla kuin raitiovaunuliikenne.

- Teknologia ei sinällään ole uutta, vaan se perustuu 120 vuotta vanhaan raitiovaunujen toimintaan. Se mikä tästä tekee innovatiivisen, on hybriditeknologia: virranlähteen voi helposti vaihtaa kesken ajon, kertoi projektin päällikkö Magnus Ernström Sputnik Newsille.

Sähkötie käyttää hyväkseen rautiovaunutekniikkaa.
Sähkötie käyttää hyväkseen rautiovaunutekniikkaa.

Osuudella ajojohtimet tulevat noin seitsemän metrin korkeuteen tien laidassa olevien tolppien varaan samaan tapaan kuin rautateillä. Kuorma-autoon virta siirtyy auton hytin katolla olevan kaksiosaisen virroittimen välityksellä.

Scanian valmistamien kuorma-autoissa on sähkömoottorin lisäksi tavallinen dieselmoottori. Auton tullessa sähköistetylle osuudelle, nostaa kuljettaja virroittimet ylös ja auto siirtyy kulkemaan sähköenergialla

Tarkoitus vähentää raskaan liikenteen päästöjä

Sähköisen tieosuuden tarkoitus on vähentää raskaan liikenteen kovia hiilidioksidipäästöjä, jotka ovat myös Ruotsissa ongelmana.

- Sähkötiet tuovat meitä askeleen päästöttömyyttä raskaassa liikenteessä, kertoi Lena Erixon Ruotsin liikennevirastosta.

Sähköistä tieosuutta testataan kahden vuoden ajan. Mikäli sähkötie toimii kuten pitää, jatkosuunnitelmana on sähköistää koko Borlängen ja Gävlen sataman välinen 130 kilometriä pitkä osuus.


Lähteet: Sputnik News

Kuva: Scania


Pakettiautot kulkevat yhä useammin vaihtoehtoisella polttoaineella, kuten kuvan Mercedes-Benz Sprinter.

Raskaskin kuorma kulkee kevyesti kaasulla

Pakettiautot kulkevat yhä useammin vaihtoehtoisella polttoaineella. Maantieliikenteen uusi trendi on selkeästi havaittavissa, sanoo Veho Trucksin myyntipäällikkö Olli-Pekka Narvio.

Lue lisää

Sähkörekassa olisi peräti 2000 hevosvoimaa.

Noin 2000 hevosvoiman sähkörekka

Amerikkalaisyhtiö Nikola Motors Company ryhtyy valmistamaan täyssähköisiä rekkanuppeja.

Lue lisää


Kommentit