Nissan Leaf on Suomen ja maailman suosituin täyssähköauto.
Nissan Leaf on Suomen ja maailman suosituin täyssähköauto.

Ensimmäistä kertaa täyssähköauton rattiin

Mitä kokemuksia Nissan Leaf toi sellaiselle, joka ei ole ikinä ennen ajanut täyssähköautoa?

Seison autokaupan pihassa.

Katselen edessäni seisovaa Nissan Leaf -täyssähköautoa ja odotan paikallista autokauppiasta, joka on hakemassa menopeliin avaimia.

Olen menossa testaamaan maailman suosituinta täyssähköautoa.

En ole ikinä ennen ollut täyssähköauton kyydissä – saati sitten ajanut sellaista. Läheisimmän kosketuksen täyssähköautoihin olen saanut kaupungin katukuvassa, jossa olen nähnyt muutamia Tesloja. Ainakin joillakin on rahaa, olen miettinyt.

Toki minulla on muutamia ennakko-odotuksia päästöttömistä menopeleistä: Olen lukenut, että täyssähköautot ovat todella hiljaisia. Lisäksi oletan, että auton sisätiloissa on tavallisia polttomoottoriajoneuvoja enemmän elektroniikkaa.

Kohta se kuitenkin selviää.

Autokauppias tuo avaimet ja sanoo muutaman sanan ennen lähtöäni.

- Kyllä se kaikille tulee yllätyksenä, minkälaista täyssähköautolla on ajaa. Se selviää vain testaamalla. Käytännössä kaikki asiakkaat ihmettelevät koejon jälkeen, miten erilaista sähköautolla oli ajaa, autonmyyjä virnistää.

Hiljaisuus yllättää silti

Autokauppiaan puheiden jälkeen istun autoon sisälle isoin odotuksin.

Samalla suhtaudun autonmyyjän sanoihin epäilyksellä: ”Pelkkää myyntipuhetta. Ei se ero voi niin kummallinen olla”, ajattelen.

Ensimmäiseksi auton sisätilassa huomioni kiinnittyy vaihdekeppiin. Leaf-mallissa vaihdekeppinä näyttää olevan samanlainen ”joystick” kuin jossain BMW:n malleissa.

Onnekseni olen ajanut sellaisella, joten en häkelly kummallisuudesta liikaa.

Muuten Leaf näyttää sisätiloista ihan tavalliselta – vaikkakin uudelta – henkilöautolta. Eivät sähköautot ole ehkä sellaisia tulevaisuuden elektroniikkavirityksiä, minkälaisen kuvan olen niistä saanut.

Laitan siis turvavyön paikalleen, ja painan starttinappulaa.

Valot syttyvät ja radio rävähtää päälle, mutta mitään muutama ei tapahdu. Muutaman sekunnin päästä ymmärrän, että jotain todellakin tapahtui.

Auto on jo käynnissä.

Vaikka osasin odottaa sähköautojen olevan hiljaisia, yllätyin silti. En ymmärtänyt, että auto käynnistyisi ilman minkäänlaista ääntä.

Ensimmäisenä huomioni kiinnittyi Leafin vaihdekeppiin.
Ensimmäisenä huomioni kiinnittyi Leafin vaihdekeppiin.
Myös suurikokoinen näyttö miellytti kuljettajaa.
Myös suurikokoinen näyttö miellytti kuljettajaa.

Vaivatonta ja pehmeää menoa

Tarkkailen hetken aikaa sähköauton näyttöjä ja sisätiloja.

Niissä ei ole mitään kummempaa, joten kaarran autokaupan parkkipaikalta pois ja lähden testaamaan auton ajo-ominaisuuksia.

Hiljaisuus on yhä ensimmäinen asia, mikä on mielessä. Vaikka olen ajanut monilla uusilla ja kalliilla polttomoottoriautoilla, eivät ne ole yhtä hiljaisia kuin Leaf.

Kun pääsen isommalle tielle, lyön kaasun pohjaan. Auto kiihtyy mielestäni ärhäkästi, mutta iloisempi yllätys on sen pehmeys. Auto rullaa tiellä vaivattoman sulavasti, eikä vauhtia tai kiihdytyksiä huomaa ollenkaan portaattomasta vaihteiston ansiosta. Samalla japanilaisluomus tuntuu kuitenkin kiitettävän vankalta.

Muutenkin sähköautolla huristelu on mukavaa. Ajokokemus on pehmeä, kun auto on hiljainen, liikkuu sulavasti ja on hyvä ohjattava. Päästöttömällä autolla ajelu vaikuttaa huolettomalta ja iloiselta.

Alan hiljalleen myöntyä autokauppiaan sanoihin. Sähköautoja pitää todellakin kokeilla, jotta ymmärtää eron päästöttömän ja polttomoottorisen auton välillä.

Puhelin muuttaa kokemusta vielä paremmaksi

Kun kaasuttelen kaupungin kadulla, viereisellä penkillä oleva puhelimeni soi.

Ajan auton parkkiin, laitan radion pois päältä ja vastaan soittoon. Kun puhelu on päättynyt, lähden takaisin liikkeelle. Hetken aikaa ajettuani havahdun siihen, että joku on kummallisesti.

Pian ymmärrän, että hämmästykseni aiheuttaa hiljaisuus. Radio on nyt ensimmäistä kertaa ajoni aikana pois päältä, minkä takia autossa vallitsee täydellinen hiljaisuus.

Tuo hiljaisuus muuttaa ajokokemusta kokonaan uuteen suuntaan. Sähköauton täydellisessä hiljaisuudessa ajaminen muuttuu kokonaan uudenlaiseksi – ja pelkästään hyvällä tavalla.

Sähköauton jäljellä oleva toimintakyky esitetään Nissan Leafin näytöllä selkeästi.
Sähköauton jäljellä oleva toimintakyky esitetään Nissan Leafin näytöllä selkeästi.

On jollain tavalla kummallista ajaa keskellä kaupunkia lähes täydellisessä hiljaisuudessa, sillä auto suodattaa hyvin ulkoa tulevat äänet. Ajelenkin koko koeajon lopun radio kiinni.

Sähköauto tarjoaa minulle vielä lisää ajateltavaa juuri ennen autokaupalle saapumista. Odottelen liikennevaloissa ja edessäni jyrisee rekka-auto. Kun valot vaihtuvat vihreiksi, rekka töräyttää eteeni mustan savupilven. Vaikka en koe olevani ekologisuuden malli-ihminen, tulee täyssähköautolla ajaessa hyvä mieli.

Eipähän tule ainakaan päästöjä. Ja kukapa ei olisi joutunut vetäisemään keuhkoihinsa pakokaasupilviä, kun kävelee kaupungilla ruuhka-aikaan.

Jos kaikilla olisi päästöttömät autot, ei tuollaisiakaan harmeja olisi.

Kun peruuttelen Leafia takaisin paikalleen autokaupan pihassa, myönnän autonmyyjän olleen oikeassa. Sähköautoa pitää itse kokeilla, jotta huomaa eron polttomoottoria käyttäviin ajoneuvoihin.

Kyseisen valtavan eron ajoneuvojen välillä huomaan uudestaan muutama minuutti koeajon päättymisen jälkeen.

Kun kävelen parkkipaikalle ja hyppään vanhaan Nissaniini, en yhtään ihmettele sähköautojen jatkuvasti kasvavaa suosiota.

On niillä vain niin paljon mukavampi ajaa.

Kirjoittaja ei omista omaa autoa, mutta jos joskus sellaisen ostaa, on auto todennäköisesti sähköauto.

Lue lisää sähköautokokemuksia >>

Päästöttömällä autolla ajaessa kuljettaja miettii myös ekologisuutta.
Päästöttömällä autolla ajaessa kuljettaja miettii myös ekologisuutta.

Aaro Suvanto (vas.) ja Aleksi Asukas koeajoivat Nissan LEAF -täyssähköauton Turussa järjestetyn The Shift -tapahtuman yhteydessä. 

Sähköpotkulaudan päältä sähköauton rattiin

Sähköpotkulautoja maahantuovat Aleksi Asukas ja Aaro Suvanto hyppäsivät ensimmäistä kertaa sähköauton rattiin – ja hämmentyivät.

Lue lisää

Eeva Hauta-Heikkilä koeajoi Nissan LEAF -täyssähköauton.

Koeajossa Nissan LEAF -täyssähköauto

Nissan LEAF on näppärä ja vankka täyssähköauto, joka osaa yllättää.

Lue lisää


Kommentit