Sähköauto toimii myös pakkasella

Sitkeässä istuvat ne ennakkoluulot, joiden mukaan sähköautot eivät toimisi pakkasella. Näin asia ei kuitenkaan ole.

Vuodenvaihteen tienoilla paukkupakkaset ovat koetelleet Suomea, ja näyttää siltä, että pakkaskeleillä myös autoilijoiden ongelmat kasaantuvat. Sähköautoista puhuttaessa useimmilla on edelleen vahvasti piintynyt ennakkokäsitys siitä, ettei täyssähköauto voi toimia Suomen kovissa olosuhteissa. Tänä talvena myös monet eri mediat ovat ahkeraan kirjoittaneet sähköauton toimivuudesta pakkasilla ja positiivisista kirjoituksista on korostunut viesti, että sähköauto toimii myös talvella. Talvikäytössä sähkömoottorilla kulkeva auto on monessa suhteessa jopa käytännöllisempi kuin polttomoottoria käyttävä serkkunsa.

Sähköautoilun talviedut alkavat jo käynnistyksestä: sähköautoilla esiintyy huomattavasti vähemmän käynnistysvaikeuksia pakkasilla kuin polttomoottoriautoilla. Tämä johtuu osaltaan siitä seikasta, että sähkömoottorisen toiminta on hyvin paljon yksinkertaisempaa kuin polttomoottoriauton. Sähkömoottorissa ei ole pakkasella jähmettyvää öljyä tai kankeata mekaanista vaihteistoa. Voidaan hieman yleistäen sanoa, että sähköauto ei kangistu talvellakaan.

Myöskin tehon hallinnassa sähkömoottori voittaa polttomoottorin. Sähkömoottorin vääntö on erittäin suuri, mutta myös sen hallinta on luistonestojärjestelmälle helppoa. Sähkömoottorin säätäminen on paljon nopeampaa kuin polttomoottorin, jolloin järjestelmä pystyy pitämään turhat sutimiset minimissään.

Lämmin talvella

Sähköauto on talvellakin lämmin. Erityisen mukavaksi talviautoilun tekee lähes kaikista sähköautoista löytyvä mahdollisuus tehokkaaseen esilämmitykseen ennen ajoa. Esimerkiksi Nissan Leaf lämmittää (tai kesällä jäähdyttää) halutessasi auton valmiiksi (aina rattia myöten) yön aikana latautuessaan. Esilämmitys voidaan ajastaa päälle auton tietojärjestelmän kautta tai kytkeä päälle kotoa kätevän älypuhelinsovelluksen kautta.

Esilämmityksen etuna on, että lämmitykseen käytettävä energia voidaan ottaa latausasemasta eikä auton ajoakusta. Näin sähköauton toimintasäde saadaan pidettyä mahdollisimman suurena. Siksi on syytä huolehtia, että kotona on riittävän tehokas kotilatausasema. Tehokas latausasema kykenee yhtäaikaisesti sekä esilämmittämään autoa että myös lataamaan akustoa, eikä esilämmitys ”syö” auton toimintasädettä.

Ja mikäli esilämmitykselle ei ollut aikaa, lämpenee kylmäkin sähköauto erittäin nopeasti. Mallista riippuen sisätilat lämmitetään joko tehokkaan sähkövastuksen tai erittäin energiatehokkaan ilmalämpöpumpun avulla.

Toimintasäde pienenee pakkasella

Yhtä mieltä voidaan olla siitä, että sähköautojen suurin ongelma talvella on toimintasäteen pienentyminen entisestään. Sähköautoilijoiden keskuudessa tehdyn lyhyen tiedustelun mukaan kesäkelillä saavutettavasta toimintamatkasta voi pakkasilmoilla napata pois ainakin yhden kolmasosan, ellei jopa puolet. On tosin syytä muistaa, että sähköauto ei ole tämän ongelman kanssa yksin – myös polttomoottoriauton kulutus nousee talvella huomattavasti.

Suuren osan auton toimintamatkasta kylmällä ilmalla vie auton sisätilojen lämmitys. Tavallisessa polttomoottoriautossa ohjaamoa lämmitetään moottorista saatavalla hukkalämmöllä, mikä ei onnistu sähköautossa, sillä sen moottorin hyötysuhde on niin hyvä. Ohjaamoon tuleva ilma lämmitetään pelkästään akuston voimin, mikä on omiaan syömään toimintamatkaa reippaasti. Tämä korostaa auton esilämmityksen tärkeyttä. Talvella kannattaakin pysäköidessä huomioida tarjolla olevat yritysten ja julkisten palveluiden asiointilatauspisteet, ja pyrkiä lataamaan autoa aina mahdollisuuden tullen, unohtamatta tietenkään esilämmitystä asioinnin aikana.

Kylmät akut latautuvat hitaammin

Auton akusto ei pidä kylmästä. Siksi auton valmistajat ovat kehitelleet erilaisia järjestelmiä suojaamaan akustoa pakkasen vaikutuksilta. Esimerkiksi Teslassa ja Nissan Leafissa on pätevä akkujen lämmitystoiminto, joka estää akkujen jäätymisen kovimmillakin pakkasilla.

Pakkanen vähentää akuston kykyä luovuttaa nopeasti varausta, minkä voi huomata erityisesti ajoon lähdettäessä. Auton kiihtyvyys on mahdollisesti normaalia hitaampaa. Kun ajon aikana akusto pääsee lämpenemään, palautuvat myös normaalit tehot. Samoin kylmänä auton jarruenergian talteenotto (”regen”) saattaa olla normaalia pienempää, koska kylmään akkuun ei saada riittävän nopeasti varastoitua lisää energiaa. Tämä ei ole turvallisuusriski – auton normaalit jarrut huolehtivat turvallisesta hidastamisesta näissäkin tilanteissa.

Koska kylmä akusto ei vastaanota energiaa nopeasti, saattaa pikalatauksen nopeus hidastua huomattavasti totutusta. Ajosta lämmin akku ottaa varausta vastaan nopeammin kuin kylmä. Siksi onkin syytä huolehtia siitä, että sähköauto kytketään lataukseen heti ajon jälkeen, mikäli mahdollista. Matkan aikana on myös järkevää hyödyntää yritysten tarjoamia asiointilatauspisteitä.

Sähköauto toimii myös talvella

Kaiken kaikkiaan sähköauto on toimiva ja mukava ajoneuvo myös talvella. Käyttömukavuudeltaan ja toimintavarmuudeltaan sähköauto on tyypillisesti jopa polttomoottoriautoa parempi. Käyttäjän on kuitenkin syytä huomioida toimintasäteen pieneneminen ja latauksen hidastuminen pakkaskeleillä.


Lue myös seuraavat artikkelit

Sähköautotyyppejä löytyy erilaisia.

Mitä ovat sähköautot?

Sähköautot varastoivat ajamiseen tarvittavan energian auton akustoon. Tutustu erilaisiin sähköautotyyppeihin.

Lue lisää

Mitä maksaa sähköauton lataaminen?

Sähköauton lataaminen onnistuu kotona ja julkisissa latauspisteissä, mutta paljonko se maksaa?

Lue lisää


Kommentit