Sähköautoilijan lähin huoltoasema on kotona

Sähköauton pääasiallinen latauspaikka on kotona, mikä vähentää tarvetta perinteisiin huoltoasemakäynteihin.

Suomalaisten keskimääräinen päivittäinen ajomatka on alle 50 kilometriä, minkä taittaminen sujuu kevyesti täyssähköautolla. Tällaisilla kilometrimäärillä autoa ei tarvitse välttämättä edes päivän aikana ladata, vaan lataamiseen riittää pelkkä kotilataaminen, jolloin huoltoaseman voidaan todellakin sanoa sijaitsevan kotona.

Miten sähköautoa ladataan kotona?

Kotiin saavuttaessa auto liitetään kiinni latauspistokkeeseen. Yön aikana akusto latautuu täyteen ja aamulla auto on valmis päivän ajoihin. Siistiä, helppoa ja nykyaikaista – sitä on sähköautoilu.

Ensimmäinen askel ennen sähköauton lataamista on kiinteistölle suoritettava lataustapakartoitus, jolla varmennetaan turvallinen lataaminen kotona. Kartoituksessa selvitetään soveltuvatko kiinteistön sähköresurssit sähköauton lataamiseen.

Lataustapakartoituksen jälkeen kohteeseen voidaan asentaa kiinteä kotilatauslaite. Kotilatauslaite valitaan käyttäjän tarpeet huomioiden, kiinteistöön ja autoon sopivaksi. Latauslaitetta valitessa tulee kiinnittää huomiota mm. laitteen asennuspaikkaan (sisälle katokseen vai ulos), auton vaatima virran määrä (1- vai 3-vaihelataus) sekä kiinteistön sähköresursseihin (pääsulakkeiden koko ja lämmitysmuoto).

Kiinteä kotilatauslaite tuo huoltoaseman sähköautoilijan kotiin.
Kiinteä kotilatauslaite tuo huoltoaseman sähköautoilijan kotiin.
Painava tilapäislatauslaite aiheuttaa kovan mekaanisen rasituksen pistorasialle. 
Painava tilapäislatauslaite aiheuttaa kovan mekaanisen rasituksen pistorasialle. 

Sähköauton tilapäislataaminen

Tavalliset kotitalouspistorasiat / lämmitystolpat eivät ole tarkoitettu sellaiseen käyttöön, mitä sähköauton lataaminen jatkuvassa käytössä vaatii. Auton mukana tulevalla tilapäislatauslaitteella autoa voi tilapäisesti ladata tavallisesta pistorasiasta sellaisissa paikoissa, joissa ei ole kiinteää latauslaitetta. Jatkuvaan lataamiseen on parasta hankkia kiinteästi asennettava kotilatauslaite, joka on turvallinen autolle, käyttäjälle ja kiinteistölle.

Tilapäislataaminen aiheuttaa kovan rasituksen pistorasialle, sillä tilapäislatausjohto on melko painava. Johdon ei tulisi roikkua pistorasian varassa koko painollaan, sillä tämä kuormittaa pistorasiaa eniten.

Oletettavaa on, että esimerkiksi vakuutusyhtiöt tulevat tulevaisuudessa puuttumaan auton tilapäislatausjohdon käyttämiseen jatkuvassa käytössä.

Suosituksena on, että kotitalouspistorasiasta otettaisiin maksimissaan 8A virtaa auton lataamiseen. Tästä syystä tilapäislatauslaitteella lataaminen on myös hidasta: täyssähköauton lataaminen täyteen saattaa kestää jopa 12 tuntia.

Taloyhtiön kannattaa varautua sähköautojen lisääntymiseen

Sähköautoilun lisääntymisen myötä myös taloyhtiöt ovat uuden tilanteen edessä, kun asukkaat haluavat alkaa lataamaan sähköautojaan. Taloyhtiöissä on tärkeintä selvittää, että lataamisesta aiheutuvat kulut saadaan kohdistettua sähköauton käyttäjälle. Myös siihen, että lataaminen suoritetaan turvallisesti tulee kiinnittää huomiota yhtä lailla kuin omakotitalouksissa.


Lue myös seuraavat artikkelit

Tietoa sähköautoista

Lue perustietoa sähköautoista, niiden eduista ja lataamisesta.

Lue lisää

Sähköauton latauslaite valitaan aina tapauskohtaisesti asiakkaan tarpeet huomioiden ja kyseiseen kiinteistöön sopivaksi. 

Neuvoja sähköauton latauslaitteen valintaan

Sähköauton kiinteä kotilatauslaite valitaan aina tapauskohtaisesti.

Lue lisää

Sähköautojen lataaminen on hyvin yksinkertaista: latauspistoke liitetään kiinni autoon ja lataaminen alkaa.

Kysymys: Onko sähköauton lataaminen vaikeaa?

Kysyjää mietityttää, onko sähköauton lataaminen vaikeaa.

Lue lisää


Kommentit