Sähköautoilusanasto

Tutustu sähköautoiluun liittyviin termeihin ja sanoihin.

CCS (Combo)

CCS on latauspistoketyypin 2 omaavien sähköautojen pikalatausstandardi. CCS on lyhenne sanoista Combo Charging System.

CHAdeMo

CHAdemo on latauspistoketyypin 1 omaavien sähköautojen pikalatausstandardi. CHAdeMo on lyhenne sanoista Charge de Move.

Hybridi

Yhdistetty sähkö- ja polttomoottori. Ajoakuston sähkö tuotetaan joko kokonaan tai osittain autonpolttomoottorilla. Hybridiautoa ei voi ladata sähköverkossa. Toimintasäde sähköllä on muutamia kilometrejä ja käytössä vain alhaisissa nopeuksissa.

Ladattava hybridiauto (Plug-In Hybrid, PHEV)

Ladattavan hybridiauton akkuja voidaan ladata sähköverkosta. Ladattavassa hybridissä on sähkömoottorin lisäksi jo bensiini- tai dieselkäyttöinen polttomoottori. Auton kokonaistoimintamatka on 650 – 1000 km, josta pelkällä ladatulla sähköllä voi ajaa n. 25-80 kilometriä.

Kiinteä latauskaapeli

Sähköautojen kotilatauslaitteita on saatavilla kiinteällä kaapelilla, jolloin latauskaapeli on aina kiinnitettynä latauslaitteeseen.

Kotilatauslaite

Sähköauton kotilatauslaitteella tarkoitetaan kiinteästi asennettavaa latauslaitetta. Kotilatauslaitteita on saatavilla kiinteällä latauskaapelilla tai rasiamallisina. Kotilatauslaitteella auton lataaminen on jopa puolet nopeampaa kuin auton mukana tulevalla tilapäislatauslaitteella.

Lataustapa 1 (Mode 1)

Lataustavalla 1 tarkoitetaan kevyiden sähköajoneuvojen lataamista (sähköpolkupyörät, -skootterit, -ruohonleikkurit). Latauskaapeli kiinnitetään tavalliseen kotitalouspistorasiaan.

Lataustapa 2 (Mode 2)

Lataustavalla 2 tarkoitetaan sähköauton lataamista auton mukana tulevalla tilapäislatauslaitteella. Autoa ladataan tavallisesta kotitalouspistorasiasta, mutta latauskaapelissa on latausvirranrajoitin. Lataustapa 2 on tarkoitettu vain auton tilapäiseen lataamiseen esimerkiksi matkoilla.

Lataustapa 3 (Mode 3)

Lataustavalla 3 tarkoitetaan sähköauton lataamista kiinteästi asennettavalla latauslaitteella. Lataaminen tapahtuu vaihtojännitteellä. Lataustapa kolmen tulisi olla sähköauton pääasiallinen lataustapa. Lataustavan kolme mukainen lataaminen voi tapahtua kotona tai julkisilla latauspaikoilla.

Lataustapa 4 (Mode 4)

Lataustavalla 4 tarkoitetaan sähköauton lataamista julkisilta paikoilta (esim. huoltoasemat) löytyvillä pika- / teholatureilla. Pikalataus tapahtuu tasajännitteellä (DC). Pikalataamisella auto saadaan ladattua 80 %:sesti täyteen n. puolessa tunnissa. Kaikki ladattavat autot eivät sovellu pikaladattaviksi.

Latauspistokkeen tyyppi 1 (Type 1)

Japanilaisissa ja yhdysvaltalaisissa sähköautoissa käytetty latauspistokkeen malli. Latauspistoketyyppi 1 on aina yksivaiheinen.

Latauspistokkeen tyyppi 2 (Type 2)

Eurooppalaisissa sähköautoissa käytetty latauspistokkeen malli. Tyypin 2 latauspistoke on standardi julkisissa latauspisteissä Euroopan alueella. Latauspistokkeen tyyypin 2 voi kytkeä joko 1- tai 3-vaiheisesti.

Tilapäislatauslaite

Tilapäislatauslaitteella tarkoitetaan täyssähköauton mukana tulevaa latausjohtoa, jolla auton saa tilapäisesti ladattua tavallisesta kotitalouspistorasiasta. Tilapäislatauslaitteen kaapelissa on latausvirranrajoitin. Suosituksena on, että tavallisesta kotitalouspistorasiasta otettasiin maksimissaan 8A virtaa auton lataamiseen.

Toimintamatka, toimintasäde

Sähköautoista puhuttaessa toimitasäde tarkoittaa matkaa, jonka autolla pääsee liikkumaan pelkän sähkön voimin. Ladattavissa hybridiautoissa on määritelty erikseen toimintamatka sekä sähköllä että bensiinillä / dieselillä. Näiden lisäksi voidaan ilmoittaa vielä toimintamatka yhteensä, joka edellä mainittujen summa.

Täyssähköauto (EV, BEV)

Täyssähköauto toimii pelkästään sähkömoottorin voimin. Akustoon ladataan sähköa tavallisesta sähköverkostosta. Sähkömoottori ei tuota pakokaasuja. Sähkauto kuluttaa keskimäärin n. 0,2 kWh/km, mikä vastaa noin kahden euron kustannusta 100 km:n ajomatkalla.