Sähköauton moottorissa ei ole yhtä paljon kuluvia osia kuin polttomoottorissa.
Sähköauton moottorissa ei ole yhtä paljon kuluvia osia kuin polttomoottorissa.

Sähköautojen katsastus on edullista – päästöttömyys säästää rahaa

Myös sähköautojen huoltaminen on polttomoottoriajoneuvoja yksinkertaisempaa.

Katsastuskonttorilla sähköauton omistaja saattaa kokea iloisen yllätyksen: lasku onkin huomattavasti pienempi, mitä se oli polttomoottoriautolla huristellessa!

Syy tähän on päästöissä.

Polttomoottoriautoille päästömittaus on käytännössä pakollinen, ja se on jaettu kahteen osaan: OBD-testiin sekä pakokaasumittaukseen. OBD-testissä tarkastetaan, onko auton vikamuistissa jälkiä päästöihin vaikuttavista vioista.

Päästömittausten hinta voi olla useita kymmeniä euroja, joten 30 euron katsastus päästömittausten jälkeen saattaakin olla 70 euron hintainen.

Täyssähköautoille päästömittausta ei luonnollisesti tarvitse tehdä, joten sähköautoilla katsastuksista tulee huomattavasti halvempia.

- Sähköautojen rakenteet ovat aika lailla vastaavia kuin polttomoottoriautoissa. Päästömittausta lukuun ottamatta katsastustarkastus on suurin piirtein samanlainen, kertoo A-Katsastuksen tekninen johtaja Hannu Pellikka.

Myös huoltaminen helpompaa

Henkilöauton katsastus on suoritettava ensimmäisen kerran viimeistään kolmen vuoden kuluttua käyttöönottopäivästä. Sen jälkeen auto saa katsastusvapaan vuoden, minkä jälkeen katsastus on suoritettava vuosittain.

Suomen sähköautoista valtaosa on ostettu alle kolme vuotta sitten, joten katsastusasemilla päästöttömät menopelit ovat vielä olleet harvinainen näky.

Suurempiin vikoihin ei sähköautoissa ole vielä törmätty. Se ei ole yllätys, sillä sähköautoissa ei ole niin paljon kuluvia osia verrattuna polttomoottoriajoneuvoihin. Koska mahdollisia huoltokohteita on vähemmän, voisi sähköautojen huollon ajatella olevan huomattavasti edullisempaa kuin perinteisten polttomoottoriautojen huoltaminen. Tämä ei välttämättä pidä paikkaansa, sillä sähköautojen huolto-ohjelmat ja -välit ovat merkkikohtaisia ja huollon hinnoissa on merkkikohtaisia eroja.

Lähde: Helsingin Sanomat



Kiinteä kotilatauslaite tuo huoltoaseman sähköautoilijan kotiin.

Sähköautoilijan lähin huoltoasema on kotona

Sähköauton pääasiallinen latauspaikka on kotona, mikä vähentää tarvetta perinteisiin huoltoasemakäynteihin.

Lue lisää

Sähkömoottorin tekniikka on yksinkertaisempi kuin polttomoottoriautojen tekniikka. Itse sähkömoottoriin kohdistuukin vähemmän huoltotoimenpiteitä kuin polttomoottoriin.

Sähköauton huollon tarve

Sähköautojen tekniikka on yksinkertaisempaa kuin polttomoottoriautojen, mutta myös sähköautoista löytyy huolto- ja tarkastuskohteita.

Lue lisää


Kommentit