Sähköauton lataus – näin helposti se käy

Sähköauton lataus on siistiä ja helppoa. Lue tiivis tietopaketti sähköauton lataamisesta ja katso video.

Sähköauton lataus on yksinkertaista: Kiinnitä latauskaapeli autoon, kiinnitä latauskaapeli latauslaitteeseen – lataus alkaa joko automaattisesti tai tunnistautumalla esimerkiksi RFID- tai NFC-tunnisteella.

Suurimmaksi hankaluudeksi sähköauton lataamisessa koetaan usein sen hitaus. Normaalissa päivittäisessä ajossa akustoa ei yleensä ajeta tyhjäksi, jolloin lyhyetkin lataustapahtumat päivän aikana riittävät tuomaan lisäkilometrejä ajoon. Sähköautoilija valitseekin pysähdyspaikkansa ja palvelunsa sen mukaan, missä hän saa auton latautumaan.

Sähköauton lataaminen – katso video

Katso videolta, miten käy sähköauton lataaminen kiinteästi asennetulla latauslaitteella.

Kiinnitä sähköauton latauskaapeli autoon. 
Kiinnitä sähköauton latauskaapeli autoon. 
Julkiset latauspisteet vaativat usein valtuutuksen latauksen aloittamiseen. ​Valtuutus voi tapahtua esimerkiksi avaamalla laitteen kansi tunnistella. 
Julkiset latauspisteet vaativat usein valtuutuksen latauksen aloittamiseen. ​Valtuutus voi tapahtua esimerkiksi avaamalla laitteen kansi tunnistella. 
Kiinnitä latauskaapeli latauslaitteeseen. Lataaminen alkaa, kun kansi laitetaan kiinni. 
Kiinnitä latauskaapeli latauslaitteeseen. Lataaminen alkaa, kun kansi laitetaan kiinni. 

Sähköauton latauspaikat

Sähköauton pääasiallinen latauspaikka on kotona, missä auto seisoo yleensä yön yli. Tästä syystä on suositeltavaa hankkia sähköauton latauspiste kotiin (ns. kiinteästi asennettava latauslaite).

Sähköauton lataus taloyhtiöissä onnistuu yhtä hyvin kuin omakotitaloissa. Tärkeintä tässä tapauksessa on saada lataamisesta aiheutuvat kulut kohdistettua.

Kotilataamisen lisäksi sähköauton lataaminen on suositeltavaa työpaikalla tai julkisissa latauspisteissä aina auton ollessa pysäköitynä. Julkiset latauspisteet lisääntyvät vauhdilla ja sähköautolla liikkuminen alkaa olla suhteellisen helppoa ympäri Suomen. Latauspisteitä löytyy myös aivan Pohjois-Suomesta.

Julkiset latauspaikat ovat usein niin sanottuja rasiamallisia, jolloin sähköautoilijalla tulee olla oma julkisen lataamisen kaapeli (type 2-type 2 -kaapeli) mukanaan. Tällainen latauskaapeli tulee useiden automerkkien mukana.

Rasiamallinen julkinen latauspiste voi vaatia latauksen aloittamiseksi valtuutuksen​ RFID- tai NFC-tunnisteella.
Rasiamallinen julkinen latauspiste voi vaatia latauksen aloittamiseksi valtuutuksen​ RFID- tai NFC-tunnisteella.

Sähköauton lataustavat

Sähköautoille on olemassa kolme erilaista lataustapaa: tilapäislataaminen, perustalaaminen ja pikalataaminen. Kaikki automallit eivät tue pikalatausta, joka on lataustavoista kaikkein nopein.

Tilapäislatauslaite tulee auton mukana ja sillä saa ladattua sähköauton tavallisesta kotitalouspistorasiasta. Tämä lataustapa on tarkoitettu auton tilapäiseen lataamiseen (esimerkiksi matkoilla) johtuen siitä, että kotitalouspistorasioita ei ole suunniteltu sellaiseen käyttöön, mitä sähköauton lataaminen jatkuvassa käytössä vaatii.

Sähköauton peruslataamisella tarkoitetaan auton lataamista kiinteästi asennetulla latauslaitteella, kuten yllä olevalla videolla. Kiinteä latauslaite voi sijaita sähköautoilijan kotona, työpaikalla tai julkisella paikalla. Kiinteästi asennettu latauslaite on turvallinen ja helppo tapa ladata sähköauto. Lataaminen on usein myös puolet nopeampaa kuin tilapäislatauslaitteella.

Sähköauton pikalataaminen on mahdollista useissa julkisissa latauspisteissä, kuten huoltoasemilla. Pikalatausasemat on varustettu kiinteillä latauskaapeleilla, joten niitä käytettäessä autoilija ei tarvise omaa kaapelia. Pikalatausliittimiä on kaksi erilaista.

Tilapäislatauslaite tulee auton mukana ja se on tarkoitettu nimensä mukaan tilapäiseen lataamiseen. 
Tilapäislatauslaite tulee auton mukana ja se on tarkoitettu nimensä mukaan tilapäiseen lataamiseen. 
Pikalaturit sijaitsevat julkisilla paikoilla, kuten huoltoasemilla. Niissä on valmiina kiinteät kaapelit. 
Pikalaturit sijaitsevat julkisilla paikoilla, kuten huoltoasemilla. Niissä on valmiina kiinteät kaapelit. 

Latauspistoketyypit

Sähköautoissa on käytössä kahta eri latauspistoketyyppiä. Tyypin 1 latauspistoke on käytössä japanilaisissa ja yhdysvaltalaisissa autoissa. Eurooppalaisissa automalleissa käytetään puolestaan tyypin 2 latauspistoketta. Latauspistokkeen tyyppi 2 on standardi julkisissa latauspisteissä Suomessa ja muualla Euroopassa.

Myös pikalatausliittimiä on kahta erilaista: CHAdeMO ja CCS (Combo). CHAdeMO-liitin on käytössä autoissa, joissa on tyypin 1 latauspistoke (type 1) ja CCS-liitin puolestaan tyypin 2 (type 2) autoissa. Kaikista pikalatauspisteistä löytyy valmiina latauskaapelit molemmille pikalataustavoille.

Sähköauton latauksen hinta

Sähköautolla ajaminen on edullista, sillä ajamisen kustannus on vain noin 2 € / 100 km. Halvimmaksi auton lataaminen tulee kotona. Julkisten latauspisteiden hinnoittelussa on eroja, sillä hinnoittelusta vastaa aina latauspisteen omistaja.

Sähköauton latausaika

Sähköauton latausaika on riippuvainen monesta eri tekijästä. Latausaikaa vaikuttavat mm. latausvirta, auton akuston koko sekä kiinteän akkulaturin koko. Auton mukana tulevalla tilapäislatauslaitteella sähköauton lataaminen tyhjästä täyteen voi viedä jopa 12 tuntia, kun taas kiinteällä latauslaitteella lataus on valmis 4–6 tunnissa.

Käytännössä sähköautoilija yleensä lataa auton akuston täyteen yön aikana. Sähköauton lataaminen työpaikalla tai julkiset latauspisteet tuovat tarvittaessa lyhyidenkin latausjaksojen aikana lisäkilometrejä päivän ajoihin. Päivän aikana akustoa tarvitsee harvemmin ladata täysin tyhjästä täyteen.

Lisää sähköauton latausajasta >>



Lue myös seuraavat artikkelit

Mitä maksaa sähköauton lataaminen?

Sähköauton lataaminen onnistuu kotona ja julkisissa latauspisteissä, mutta paljonko se maksaa?

Lue lisää

Kysymys: Kuinka kauan kestää sähköauton lataaminen?

Sähköauton latausaikaan vaikuttaa monta tekijää.

Lue lisää


Kommentit