Sähköauton latauslaitteet testissä Lapin pakkasissa

Miten sähköauton latauslaitteet kestävät lunta ja pakkasta? Latauslaitevalmistaja Keba on testannut tätä Levillä.

Sähköä ja pakkasta pidetään usein vaikeana yhdistelmänä ja pakkanen asettaakin sähkölaitteille omat vaatimuksensa. Itävaltalainen sähköautojen latauslaitevalmistaja Keba on testannut laiteittaan jo kahden vuoden ajan Kittilän pakkasissa ja testitulokset ovat olleet erittäin hyviä. Onnistuneiden testausten ansiosta tänä talvena Leville on asennnettu kaksi Keban latauslaitetta lisää ST1-asemalle Poron Bensikselle. Keban myynnistä vastaava johtaja Michael Olinger vieraili Levillä helmikuussa.

Testausta todellisissa olosuhteissa

– Yhtiömme kehittää laitteensa itse, ja laitteet on testattu myös sellaisessa ilmastossa, johon ne tilataan. Se on niin sanottu real-life-test, kertoo Michael Olinger.

Olingerin mukaan arktisia oloja voidaan luoda myös testilaboratorioissa, mutta todellinen ilmasto on aina vähän erilainen verrattuna simulaatioon.

– Aidoissa oloissa tulevat esiin paremmin esimerkiksi kosteus ja tuuliolot. Testien lopputulokset ovat myös selvemmät, kun testit on tehty aidossa ympäristössä, toteaa Olinger.

Sähköauton latauslaitevalmistaja Keban johtaja Michael Olinger vieraili Levillä helmikuussa. Kuva: Henri Jokela
Sähköauton latauslaitevalmistaja Keban johtaja Michael Olinger vieraili Levillä helmikuussa. Kuva: Henri Jokela

Olinger on hyvin tyytyväinen latauslaitteista Leviltä saatuihin tutkimustuloksiin.

– Odotukset täyttyivät paremmin kuin olimme ajatelleet. Laitteet kestivät kovempia olosuhteita kuin olimme arvioineet. Voimme sanoa, että laitteemme toimivat arktisissa oloissa todistetusti, iloitsee Olinger.

Suurimmat haasteet latauslaitteille asettavat lumi, lämpötilavaihtelut sekä näistä syntyvä kondenssivesi. Laitteen mekaaninen kestävyys ei ole ongelma, sillä muovi kyllä kestää.

Teknologia etenee

Michael Olinger on huomioinut, että Suomessa sähköautoilu on vielä hyvin pienimuotoista verrattuna esimerkiksi Norjaan tai Keski-Eurooppaan.
– Sähköautoja ei Suomessa osteta paljoa. Valtio ei tue sähköautoilua, joten sähköautot ovat kalliita. Toisaalta, kiinnostuneita aloitteita on tehty tuomaan esiin sähköautoilun ja ylipäänsä vaihtoehtoisten polttoaineiden mahdollisuuksia.

Teknologia etenee kovaa vauhtia, mutta muutosten kyydissä pysyminen ei Olingerin mukaan ole vaikeaa.

– Joka vuosi tulee uusia autoja markkinoille, ja perässä pysyminen vaatii kehitystä. Mutta toisaalta, tekniikan ja sähkön perusasiat eivät muutu.

Lähde: Levi.NYT!

Leville asennettiin muutama viikko sitten kaksi sähköautojen latauspistettä lisää. Kuvassa Keban laitteessa latautumassa Mercedes-Benz GLE 500 e 4MATIC.
Leville asennettiin muutama viikko sitten kaksi sähköautojen latauspistettä lisää. Kuvassa Keban laitteessa latautumassa Mercedes-Benz GLE 500 e 4MATIC.

Vihreän Kaistan koeajoviikot Levillä

Mercedes-Benzin vähäpäästöiset autot olivat koeajettavissa Levillä viikoilla 8–13. Palaa koeajoviikkojen tunnelmiin.

Lue lisää



Kommentit