Sähköautot ja ladattavat hybridit kasvattavat osuuttaan työsuhdeautoissa

Työsuhdeautojen määrä on viime vuosina laskenut, kun taas ladattavien autojen osuus työsuhdeautoissa on noussut, kertoo Kauppalehti.

Vähäpäästöinen autoilu tekee tuloaan työsuhdeautomarkkinoille. Kauppalehti haastatteli leasing-yhtiöiden toimitusjohtajia, joilla oli selkeät näkemykset siitä, miksi ladattavat autot kasvattavat suosiotaan työsuhdeautoissa. Ladattavien autojen vetovoimalle työsuhdeautoilussa on löydettävissä useita syitä, kuten esimerkiksi tekninen kehitys sekä tarjonnan lisääntyminen.

Ladattavien autojen moottorit ovat esimerkiksi kehittyneet niin, etteivät ajomukavuus ja tehot kärsi. Ladattavien ajoneuvojen kohdalla asia on jopa päin vastoin. Vaikka autojen kuutiot ja päästöt ovat pienentyneet, ovat tehot jopa kasvaneet.

Ladattavissa ajoneuvoissa alkaa löytyä vaihtoehtoja kaikissa kokoluokissa, kun useat autovalmistajat yksitellen ilmoittavansa sähköistävänsä joko koko mallistonsa tai suuren osan siitä.

Autoveroratkaisut ovat omiaan ohjaamaan yrityksiä entistä vähäpäästöisempään autoiluun. Erityisesti vähäpäästöisyytensä ansiosta ladattavat ajoneuvot istuvat hyvin monen yrityksen autopolitiikkaan. ”Myös veroetu suosii etenkin suuria premium-hybridejä. Niissä hiilidioksidipäästöt ovat enää 50 gramman luokkaa, mihin polttomoottoreilla on vielä pitkä matka”, huomauttaa ALD Automotiven toimitusjohtaja Pekka Kivinen.

Lisäksi leasing-autojen 3-4 vuotinen sopimusaika helpottaa yritysten siirtymistä vaihtoehtoiseen autoiluun.

Täysähköautot ja ladattavat hybridit kasvattavat osuuttaan työsuhdeautoissa.
Täysähköautot ja ladattavat hybridit kasvattavat osuuttaan työsuhdeautoissa.

Lähde: Kauppalehti



Kommentit