Sähkökuorma-auto liikennöi Suomessa

Pohjoismaiden ensimmäinen sähkökuorma-auto liikennöi Tampereella.

Logistiikkapalveluita tarjoava Niinivirta European Cargo Oy liikennöi kuljetuksia kaikkialta Euroopasta Suomeen ja Suomesta Eurooppaan kattavan yhteistyöverkostonsa kautta. Viime kesänä yritys otti käyttöönsä ensimmäisenä Pohjoismaana täyssähkökäyttöisen kuorma-auton. Auton kokonaispaino on 16 tonnia ja se pystyy kuljettamaan 7–8 tonnin kuormia. Sähkökuorma-auto on sijoitettu Tampereelle, missä se toimii Niinivirran alihankkijan jakeluautona.

Sähkökuorma-auto on rakennettu Hollannissa DAF LF 220 FA -auton alustan päälle. Auton rakensi sähköisiin ajoneuvoihin erikoistunut Emoss Bv. Auton alkuperäinen dieselmoottori korvattiin 320 kilowatin sähkömoottorilla. Sähkökuorma-auto maksoi lähes kolme kertaa enemmän kuin vastaavanlainen dieselmoottorilla varustettu DAF. Niinvirta European Cargo Oy haluaa kuitenkin pysyä kehityksen kärjessä sekä ympäristöystävällisen että älykkään liikenteen alueella. Perusteena hankinnalle on mainittu myös, että sähköauton ylläpito on polttomoottoriautoon verrattuna huomattavan halpaa. Sähkö-DAF:n etuja verrattuna dieselkäyttöiseen kuorma-autoon ovatkin mm. vääntö ja edulliset käyttökustannukset.

Auton akustot voidaan nopeimmillaan ladata neljässä tunnissa ja niiden toimintamatka on noin 250 kilometriä.

Viime kesänä Niinivirta European Cargo Oy otti käyttöönsä ensimmäisenä Pohjoismaana täyssähkökäyttöisen kuorma-auton.
Viime kesänä Niinivirta European Cargo Oy otti käyttöönsä ensimmäisenä Pohjoismaana täyssähkökäyttöisen kuorma-auton.

Kommentit