Suurempi romutuspalkkio kaikkein vähäpäästöisimmille autoille?

Hallitus miettii autojen romutuspalkkiokampanjan jatkamista, mutta pitäisikö kaikkein vähäpäästöisimpiin autoihin saada enemmän hyvitystä?

Viime vuonna toteutettu romutuspalkkiokampanja oli onnistunut kokeilu, jonka avulla saatiin vähennettyä liikenteen päästöjä, uudistettua autokantaa ja vilkastettua autokauppaa.

Romutuspalkkion turvin hankittiin yhteensä 8 000 uutta autoa, joiden hiilidioksidipäästöt olivat selvästi pienempiä kuin muiden samalla aikavälillä ostettujen uusien autojen.

Helsingin Sanomat uutisoi viime viikolla, että hallitus aikoo miettiä romutuskampanjan mahdollista jatkoa syksyn budjettiriihessään. Viime vuotinen kokeilu toi valtiolle kaivattuja verotuloja, sillä se tienasi autoverojen muodossa jokaisesta autosta noin 2 644 euroa.

Romutuspalkkiokokeilu 2015

Järjestettiin 1.7.–31.12.2015 välisenä aikana

Romutettuaan yli 10 vuotta vanhan auton tarjottiin auton ostajalle 1 500 euron alennus, kun tilalle hankki uuden auton, jonka käyttövoimana on kaasu (bio-tai maakaasu), sähkö (täyssähköauto tai ladattava hybridi) tai korkeaseosetanoli (flexifuel) tai jonka hiilidioksidipäästöt ovat alle 120 g/km.

Valtion osuus rahoituksesta oli 1000 euroa ja autoala osallistui 500 euron panoksella.


Suurempi hyvitys sähkö- ja kaasuauton ostajille?

Liikenne- ja viestintäministeriön liikenneneuvos Saara Jääskeläisen mukaan romutuspalkkiokokeilussa oli aukkoja päästöjen vähentämisen kannalta: "Se ei ole edistänyt uutta teknologiaa. Autojen romutuspalkkiokampanjalla on tuettu fossiilisia bensaa ja dieseliä käyttävien autojen ostajaa."

Euroopan komission päätös puolestaan vaatii vähitellen siirtymään pois fossiilisista polttoaineista vaihtoehtoisiin sähköön, kaasuun ja vetyyn. Suomelle asetetun päästökaupan ulkopuolisen päästötavoitteen mukaan päästöjä tulee vähentää vuoteen 2030 mennessä lähes 40 prosentilla. Liikenne on Suomen suurin päästökaupan ulkopuolinen päästölähde.

"Ei riitä, että polttomoottoriautojen päästöjä saadaan pienemmiksi. Meidän on pakko saada huomattavasti vähäpäästöisemmät sähköautot mukaan. Jos rahaa ei voi käyttää molempiin, valitsisin mieluummin sähkö- ja kaasuautojen käyttöön kannustavan kampanjan", Jääskeläinen jatkaa.

Trafin tietojohtaja Juha Kenraali on samoilla linjoilla romutuspalkkiokokeilun suhteen: "Yksi mahdollisuus olisi, että yhä vähäpäästöisemmät hyötyisivät vielä enemmän tai vastaavasti suuripäästöisille tulisi enemmän sanktioita."

Hallitus miettii autojen romutuspalkkiokampanjan jatkamista, mutta pitäisikö kaikkein vähäpäästöisimpiin autoihin saada enemmän hyvitystä?
Hallitus miettii autojen romutuspalkkiokampanjan jatkamista, mutta pitäisikö kaikkein vähäpäästöisimpiin autoihin saada enemmän hyvitystä?

Autokannan uusiutumisen edistäminen on aiheellista: autojen keskimääräinen romutusikä Suomessa on 20,4 vuotta.

Romutuskampanja vahvisti vähäpäästöisten autojen kysyntää

Uuden vähäpäästöisen auton ostajalle myönnettiin kampanjassa 1500 euron alennus, kun romutti yli 10 vuotta vanhan auton.

Lue lisää

Liikenteellä merkittävä rooli uusissa päästötavoitteissa

Digitalisaatio, biopolttoaineet ja vaihtoehtoiset käyttövoimat ovat Suomen valttikortteja päästövähennysten saavuttamisessa.

Lue lisää


Kommentit