Täyssähköauto

Täyssähköauton voimanlähteenä toimii sähkömoottori. Täyssähköauto on hiljainen, ekologinen ja käyttökustannuksiltaan edullinen.

Täyssähköauton ainoa voimanlähde on sähkömoottori. Moottori saa voimansa akustosta, jotka ladataan sähköverkosta. Sähköauton lataaminen helppoa ja tapahtuu yleensä pääasiallisesti sähköautoilijan kotona.

Kun vielä muutama vuosi sitten sähköautojen määrä laskettiin kymmenissä autoissa, niin nyt jo useissa sadoissa: sähköautojen määrä Suomessa on tällä hetkellä 697 (Lähde: Trafi 31.3.2016).

Täyssähköautojen yleistymistä jarruttavat eniten sähköauton hankintahinta verrattuna polttomoottoriautoihin sekä osittain rajallinen toimintasäde.

Täyssähköauton hinta on noin 10 000 - 15 000 € kalliimpi kuin vastaavan polttomoottorimallin. Markkinoilla olevien automallien lisääntyessä ja tekniikan yleistyessä tulevat sähköautojen hinnat kuitenkin tulevaisuudessa laskemaan. Myös sähköautojen akkuteknologia kehittyy koko ajan, mikä tarkoittaa myös sähköautojen toimintasäteen pitenemistä vastaamaan yhä suuremman joukon tarpeita.

Suurimpien hankinnan esteiden poistuessa sähköautojen määrän odotetaankin räjähtävän lähivuosien aikana.

Täyssähköauto Mercedes-Benz B 250 e
Täyssähköauto Mercedes-Benz B 250 e
Täyssähköauto Nissan LEAF. Kuva: Nissan
Täyssähköauto Nissan LEAF. Kuva: Nissan
Täyssähköauto Tesla Model S
Täyssähköauto Tesla Model S

Sähköauton edut

​Taloudellista ja huoletonta

Sähköauton lataaminen on edullista. Sähköllä ajaminen tulee kilometriä kohden keskimäärin kolme kertaa halvemmaksi kuin bensiinillä, koska energiaa kuluu vähemmän ja sähkö on edullista verrattuna polttoaineisiin.

Täyssähköauton moottoriäänet ovat hiljaisemmat sekä auton sisällä että sen ulkopuolella. Toisaalta liikenne- ja rengasmelu voivat tuntua voimakkaammilta suurilla nopeuksilla, koska moottoriäänet eivät ole peittämässä muita ääniä. Sähköauto kiihtyy nopeammin kuin vastaavan kokoluokan polttomoottoriajoneuvo. Tästä on etua erityisesti kaupunkiliikenteessä.

Sähköauto ei ole huoltovapaa, mutta suhteessa polttomoottoriautoon siinä on vähemmän huoltoa tarvitsevia osia. Liikkuvia osia täyssähköauton moottoristossa on vain muutamia, kun taas polttomoottoriautossa niitä on satoja. Sähköautossa ei ole vaihteistoa, kytkintä eikä siihen tarvitse vaihtaa öljyjä. Sähkömoottori kestää helposti yli miljoonan kilometrin ajon.

Täyssähköautoja on helppo ladata kotona, työpaikalla tai julkisissa latauspisteissä muun toiminnan aikana, eikä latauskaapelin kytkemiseen tarvita kuin muutama sekunti. Erillistä latauskäyntiä huoltoasemalla (vrt. polttomoottoriauton tankkaus) ei välttämättä tarvita.

Sähköautot hyödyntävät jarrutusenergian talteenottoa, jolloin vauhtia hidastettaessa energiaa otetaan talteen akustoon. Akut siis latautuvat ajaessa.

Suomen verotus suosii vähäpäästöisiä autoja ja sähköauton verotus on kevyempää kuin polttomoottoriautojen. Täyssähköautoista maksetaan alin mahdollinen autovero, ajoneuvoveron perusvero sekä käyttövoimavero. Vähäpäästöisyydestä sähköauton omistaja saa etua myös autoverotuksessa. Sähköauto kuluttaa sähköä keskimäärin noin 0,2 kWh/km, joka vastaa rahallisesti noin 2 € kustannusta 100km ajomatkalla. Keskimääräisellä 1500 km ajomäärällä kuukaudessa tämä tarkoitta noin 30 € kuukausittaista kustannusta.

Ympäristöystävällistä

Täyssähköauton hiilidioksidipäästöt ajon aikana ovat 0 g. Koko energiaketjun yli katsottuna sähköauton päästöt jäävät kaikilla sähköntuotantotavoilla vähäisemmiksi kuin polttomoottoriauton. Sähköautoa voi ladata myös uusiutuvalla energialla, jolloin päästöt jäävät lähes olemattomiksi. Sähköautojen laajamittainen käyttö ratkaisisi myös muun muassa kaupunkien ilmansaasteongelmat.

Täyssähköauton edut

  • Edulliset käyttökustannukset (n. 2 € / 100 km)
  • Hiljainen
  • Lataaminen siistiä ja onnistuu kotona (huoltoasema siirtyy osittain kotiin)
  • Kiihtyy paremmin kuin polttomoottoriauto
  • Vähemmän huollettavia kohteita yksinkertaisemman tekniikan ansiosta
  • Ympäristöystävällinen – ajonaikaiset päästöt 0 g
  • Kevyempi verotus

Sähköauton kulutus ja toimintasäde

Energiatehokkuudeltaan sähköauto on parempi kuin polttomoottori auto. Tyypillisesti sähköauton kulutus on noin 10–15 kWh per 100 kilometriä.

Sähköauton toimintasäde on useimpien mielestä sen suurin heikkous. Täyssähköauton toimintasäde on yleensä noin 80-250 kilometriä, mikä riittää monissa tapauksissa päivittäiseen tavalliseen päivittäiseen käyttöön (työ- kauppa- ja harrastusmatkat). Poikkeuksen toimintasäteessä tekee premium-luokan täyssähköauto Tesla, jonka Model S -mallin toimintamatka on jopa 550 kilometriä. Lähivuosina on odotettavissa, että useilta valmistajilta tulee markkinoille lisää sähköautoja, joiden toimintamatkat ovat lähempänä 250 kilometriä tai enemmänkin.

Sähköauton toimintasäde ei ole vakio, vaan siihen vaikuttaa monet seikat, kuten ajo-olosuhteet sekä ajotapa. Sähköauto toimii talvella siinä missä muulloinkin, mutta kova pakkanen verottaa osan toimintamatkasta.

Sähköauton akun lataus

Sähköauton lataaminen tapahtuu auton ollessa pysäköitynä kotona, työpaikalla, kaupassa ja muilla asiointipaikoilla kytkemällä auto lataukseen pysäköinnin ajaksi. Sähköauton voi autosta riippuen ladata hitaalla tai nopealla latauksella.

Sähköauton hidas lataus voidaan tulkita lataamiseksi alle 7,4 kW:n teholla. Muun muassa kotitalouspistorasiasta (suko) lataaminen on hidasta lataamista. Auton lataaminen suko-rasiasta on suositeltavaa vain tilapäisesti. Turvallisinta on käyttää kiinteästi asennettavaa ja automerkin hyväksymää latauslaitetta.

Nopealla latauksella tarkoitetaan pikalatausta, johon löytyy mahdollisuus julkisilta paikoilta, kuten huoltoasemilta. Pikalatauksessa sähköauton akuston saa täyteen jopa alle puolessa tunnissa. Kaikissa täyssähköautoissa ei kuitenkaan ole pikalatausmahdollisuutta.

Päivittäisen noin 50 kilometrin ajoon tarvittavan sähköenergian saa ladattua akkuihin keskimäärin kolmessa tunnissa. Sähköauton latausaika on n. 6–12 tuntia, kun akut ladataan tyhjästä täyteen riippuen ajoneuvosta ja lataustavasta.

Pikalatauksella täyssähköauton akuston saa täyteen noin puolessa tunnissa.
Pikalatauksella täyssähköauton akuston saa täyteen noin puolessa tunnissa.


Lue myös seuraavat artikkelit

Sähköautotyyppejä löytyy erilaisia.

Mitä ovat sähköautot?

Sähköautot varastoivat ajamiseen tarvittavan energian auton akustoon. Tutustu erilaisiin sähköautotyyppeihin.

Lue lisää

Ladattava hybridi Volkswagen Golf GTE.

Ladattava hybridiauto

Ladattava hybridi on varustettu sähkö- ja polttomoottorilla. Se on taloudellinen ja ekologinen vaihtoehto.

Lue lisää