Tesla Model X:ään tutustumassa

Tesla Club Finland oli Geneven autonäyttelyssä tutustumassa Tesla Model X:ään. Tässä clubin edustajien tärkeimmät tuntemukset uutuusmallista.

Geneven autonäyttelyssä Teslan osastolla oli melkoinen kuhina käynnissä ja Model X:ään tutustuminen oli aikarajoitettu. Yritimme saada siitä mahdollisimman paljon irti lyhyessä ajassa.

Model X vaikutti hieman ahtaammalta kuin olimme alun perin kuvitelleet. Tähän varmasti vaikutti se, että auto oli varustettu maksimimäärällä istumapaikkoja eli niitä oli seitsemän. Lisäksi penkkien etäisyyksiä oli säätämässä samaan aikaan liian paljon ihmisiä. Lasikatto ei ainakaan hallimaisessa näyttelytilassa tuonut lisäavaruutta autoon. Toisin kuin Tesla Storeissa on totuttu kokemaan, osaston myyntiesittelijät olivat hieman väsyneen sekä tuskaisen oloisia. Se ei yhtään ainakaan lisännyt innostusta tuotteeseen.

Haukansiipiovet tuovat näyttävyyttä, mutta toimivuus saattaa mietityttää. 
Haukansiipiovet tuovat näyttävyyttä, mutta toimivuus saattaa mietityttää. 
Model X voidaan toimittaa joko 5-, 6-, tai 7-paikkaisena.
Model X voidaan toimittaa joko 5-, 6-, tai 7-paikkaisena.

Jotain tuttua, jotain uutta...

Istuminen eteen vaikutti tutulta Teslalta. Viimeistelyn laatuvaikutelma oli kuin uusimmissa Model S malleissa ja siinä ei ollut yllätyksiä kumpaankaan suuntaan. Model X:n uutena erikoisuutena etuovet avautuivat ja menivät kiinni automaattisesti. Painamalla ulkopuolella etuoven puoleista kahvan osaa (joka siis ei ponnahda esiin kuten Model S:ssä), ovi aukeaa, ja kun astuu sisään ja painaa jarrua kerran pienesti, ovi menee automaattisesti kiinni.

Haukansiipiovet (Falcon Wing doors) antoivat reilusti tilaa sisäänkampeamiseen kakkos- ja kolmosriville. Keskipenkit liikkuivat melkoisen hitaasti istuinten olkapään takana olevasta painikkeesta, jos esim. halusi kammeta itsensä kolmannelle riville tai sieltä pois. Kun kolmas penkkirivi oli täytetty, kakkosrivin penkkien siirtämistä takaisin istumakelpoiseksi jouduttiin taas odottamaan. Tähän ehkä tottuu, mutta jos auto olisi jatkuvasti täynnä ihmisiä, niin täyttäminen olisi vähän hidasta.

Penkit olivat miellyttävän pehmeää materiaalia ja kakkosrivillä voisi hyvinkin kuvitella istuvansa pidempiäkin matkoja. Ehkä itse kuitenkin valitsisin sen mallin, jossa on kuusi paikkaa ja joista kaksi on keskimmäisellä rivillä. Tilan tuntua olisi ainakin kuvista ja videoista päätellen tuolloin paljon enemmän. Lisäksi kuusipaikkaisen mallin kakkosrivin välissä olisi tyhjä tila, josta voisi kammeta suoraan kolmannelle riville, tarvitsematta liikutella penkkejä lainkaan. Ainakin kuuleman mukaan amerikkalaiset ovat kehuneet juuri tuota mahdollisuutta. Matkatavaratilaa täydellä matkustajamäärällä helpottaa isohko 200-litrainen frunk eli ”konepellin” alla oleva tyhjä tila.

Valkoinen sisustus sopii mielestäni erittäin hienosti esim. hahmottamaan tiloja sekä nostamaan laatuvaikutelmaa. Eri asia on, miltä se vähän ajan päästä näyttää, kun leikkipuistosta tullaan kuravaatteissa autoon.

Tesla Model S:stä tuttu suuri kosketusnäyttö hallitsee myös Model X:n kojelautaa. 
Tesla Model S:stä tuttu suuri kosketusnäyttö hallitsee myös Model X:n kojelautaa. 

Haukansiipiovet testissä

Kokeilimme myös haukansiipiovien toimintaa niiden näkymättömien sensorien huomatessa oven edessä olevan esteen. Tällöin ovet eivät avautuneet kokonaan tai mikäli este oli siedettävän kokoinen, avautuivat ne hieman kapeammalla kulmalla kokonaan ylös. Tämä oli vaikuttava kokemus.

Yleisesti ottaen en välttämättä käsitä, miksi autossa pitää olla tällaiset ovet, eikä esim. liukuovia tai ihan tavallisia takaovia. Ehkä tällä on ensisijaisesti haluttu nostaa käytännöllisyys korkeammalle tasolle, ottaen huomioon auton suhteellisen pienen kokoluokan seitsemälle henkilölle. Ja toki siinä on se tietynlainen wow-efekti jostain erikoislaatuisesta uudesta, erottuvasta ja ties mitä muuta. Kaikki nämä peltien alla piilossa olevat sensorit, ovien automatiikka sekä haukansiipien erikoisrakenne näkyvät sitten hinnassakin. Tesla-autojen keskihinta ei ole vielä paljon laskenut eikä tämäkään uutuus tule sitä laskemaan. On erittäin mielenkiintoista nähdä, miten paljon tämä auto tulee aikanaan myymään.

Vertailukohtia

Model X:n sisätila tuntui olevan hyvin samankaltainen kuin Model S:ssä, paitsi että katto oli hieman korkeammalla perään asti. Tesla Model X ei ollut järin iso auto, jos sitä vertaa Range Rover Sport/Vogue, Audi Q7, Porsche Cayenne –tyyppisiin autoihin, perus jenkki-SUV:eista puhumattakaan. Model X tuntui ehkä eniten olevan kompakti crossover. Jos tästä mallityylistä tulee vielä pienempi versio, niin miten pieni se sitten on? On nimittäin uumoiltu, ellei jopa vahvistettukin, että Model 3:n esittelyn yhteydessä tai sen jälkeen esiteltäisiin vielä pienempi Model X -tyyppinen crossover.

Yhteenveto Tesla Model X:stä

Minulle olisi äärimmäisen vaikea ajella enää millään muulla kuin sähköautolla noin puolentoista vuoden Teslailun jälkeen. Sähköinen kantamakin pitäisi olla vähintään Teslan tarjoamien mallien luokkaa, ja mieluiten vielä enemmänkin. Jos tällä hetkellä kaipaa tällaista Model X:n tarjoamaa lisätilaa sekä monikäyttöisyyttä, se on tietenkin ainoa vaihtoehto nyt ja varmaan vielä pitkään tulevaisuudessakin. Omassa luokassaan Model X on täysin uniikki sekä erittäin haluttava tuote.

Model X:llä on myös mahdollista korvata polttomoottoriauto kokonaan, sillä pitkä kantama sekä latauspisteiden räjähdysmäinen kasvu on tapahtunut Suomessakin. Odotamme kovasti sitä, että saamme ensimmäiset Model X -autot tänne Suomeen, niin pääsemme tekemään kunnollista arviointia autosta, nyt se jäi kovin lyhyeksi.

(Toim. huom. Tesla Model X -malli on mahdollista varata Teslan sivuilta. Tällä hetkellä tehtävien varausten arvioitu toimitusaika on vuoden 2016 loppupuoliskolla.)


Kirjoittaja:
Henrikki Mäkynen,
Tesla Club Finland

Havaintoja mukana tekemässä: Kari Kallonen ja Timo Rautiainen

Lisää Tesla Club Finlandin kirjoituksia löydät Tesla Club Finlandin blogista.




Kommentit