Iso osa turkulaisista huristelee jatkossa sähköisillä ajoneuvoilla, jos kaupungin tavoitteet toteutuvat.
Iso osa turkulaisista huristelee jatkossa sähköisillä ajoneuvoilla, jos kaupungin tavoitteet toteutuvat.

Turku haluaa olla sähköinen pääkaupunki

Turku haluaa päästöttömyyden edelläkävijäksi ja hiilineutraaliksi kaupungiksi vuoteen 2040 mennessä.

Turku menetti Suomen pääkaupungin tittelinsä Helsingille vuonna 1812, kun keisari Aleksanteri I:n mielestä kaupunki oli ruotsalaismielinen ja liian lähellä entistä emämaata Ruotsia.

Tulevaisuudessa Turku haluaa jälleen pääkaupungiksi – mutta sähköiseksi sellaiseksi.

Varsinais-Suomen keskus on ilmoittanut pyrkivänsä sähköisen liikenteen edelläkävijäksi Suomessa. Tämän takia kaupunki julkaisi hetki sitten "Fiksun sähköisen liikkumisen manifestin", joka pohjautuu valtakunnallisen Älykäs sähköinen liikenne -hankkeen tuloksiin. Älykäs sähköinen liikenne on Tekesin osarahoittama hanke, jonka avulla Turku edistää tavoitettaan olla hiilineutraali kaupunki vuonna 2040.

Lisää latauspisteitä ja sähköistä liikennettä

Tuoreen hankkeen aikana Turkuun on tehty jo reilut parikymmentä latauspistettä.

Kaupunkiin on luotu myös latauspisteverkoston yleissuunnitelma, jossa määritellään yleiset kriteerit ja ensisijaiset paikat sähköautojen latauspisteille. Tulevaisuuden tavoitteena on sijoittaa Turkuun peräti 200 latauspistettä.

Lisää latauspisteitä Turku tarvitseekin, sillä kaupunki ohjaa ajoneuvokantaa vähäpäästöiseen suuntaan.
Kaupunkikonsernissa on käytössä noin kymmenen ladattavaa yhteiskäyttöautoa, seudun joukkoliikenne ottaa syksyllä ensimmäisenä Suomessa käyttöönsä täyssähköbussit ja kaupungissa on jo parikymmentä sähkö- ja hybriditaksia.

Uusia latauspisteitä rakennetaan Turkuun kovaa tahtia. Kaupunkiin on viime aikoina rakennettu jo reilut parikymmentä latauspistettä, mutta tulevaisuudessa määrä on tarkoitus kymmenkertaistaa. Kuvan  latauspiste on kuitenkin Tampereelta. 
Uusia latauspisteitä rakennetaan Turkuun kovaa tahtia. Kaupunkiin on viime aikoina rakennettu jo reilut parikymmentä latauspistettä, mutta tulevaisuudessa määrä on tarkoitus kymmenkertaistaa. Kuvan  latauspiste on kuitenkin Tampereelta. 

Kaupungin kehittämispäällikkö Risto Veivo onkin vakuuttunut, että sähköautojen määrä kasvaa entisestään.

– Tuotantomäärien kasvaessa ja tekniikan kehittyessä hinnat tulevat alaspäin, Veivo sanoi Ylelle.

Turku on mukana myös EU-rahoitteisessa Civitas Eccentric -hankkeessa, missä kehitetään sähköistä liikennettä, yhteiskäyttöauto- ja pyöräpalveluja sekä liikkuminen palveluna -konseptia.


Lähteet: Sähköinen Liikenne, Yle


Turkuun avataan kaasutankkausasema

Gasum avaa syyskuussa Turun satamaan kaasutankkausaseman, joka palvelee sekä henkilöautoja että raskasta liikennettä. Vihreä Kaista kertoo messuilla, miten kaasutankkausverkosto tulee tämän lisäksi laajenemaan lähitulevaisuudessa.

Lue lisää

Turku saa ensimmäiset sähköbussinsa vielä tämän vuoden puolella.

Turun ensimmäiset sähköbussit

​Turun kaupunkiseudun joukkoliikenne ottaa ensimmäiset sähköbussit käyttöön vuoden 2016 syksyllä.

Lue lisää


Kommentit