Volkswagen haluaa sähköautoilun eturintamaan.
Volkswagen haluaa sähköautoilun eturintamaan.

Volkswagen aikoo myydä miljoona sähköautoa vuoteen 2025 mennessä

Saksalainen autonvalmistaja vaihtoi dieselin sähköön.

Viime jouluna maailma pääsi jonkin sortin sopuun Pariisin ilmastokokouksessa kasvihuonepäästöjen vähentämisestä.

Se tarkoitti sitä, että esimerkiksi autonvalmistajien piti muuttaa strategioitaan tulevaisuutta ajatellen.

Yksi näistä autonvalmistajista oli Volkswagen, joka on viime aikoina sähköistänyt strategiaansa toden teolla. Saksalaisyhtiön täytyy tulevaisuudessa vastata alati tiukkeneviin päästörajoituksiin.

Päästörajoitusten alittaminen ei onnistunut dieselmoottoreilla, joten VW on kääntänyt katseensa sähköön. Englantilaisen Autonewsin mukaan yhtiön tavoitteena on vuoteen 2025 mennessä myydä miljoona sähköautoa ja pistokehybridiautoa.

Maailman suurimman autonvalmistajan tittelistä Toyotan kanssa taisteleva Volkswagen keskittyi vuosia päästörajat alittaakseen nimenomaan pieniin dieselmoottoreihin. Kun tämä taktiikka ei toiminut, yhtiöllä on kiire siirtyä sähköautoihin.

Yksi maailman suurimmista on samaan aikaan yksi pienimmistä

Vielä tällä hetkellä yhtiö on pieni tekijä sähköautomarkkinoilla.

Vaikka Volkswagen omistaa muun muassa Audin ja Porschen, on yhtiöllä mallistossaan vain kolme täyssähköautoa ja kuusi plug-in-hybridiä.

Kuvaavaa on myös se, että yhtiö myy kymmenen miljoonaa autoa vuodessa, mutta se on myynyt olemassaolonsa aikana ainoastaan 100 000 vähäpäästöistä autoa.

Esimerkiksi Toyota myi pelkästään viime vuonna pelkkiä pistokehybridi-Prius-autojaan 75 400 kappaletta, kun taas Renault-Nissan taas myi vuoden aikana 85 000 sähköautoa.

Yksi saksalaisen autonvalmistajan harvoista sähköautoista on Volkswagen e-Golf.
Yksi saksalaisen autonvalmistajan harvoista sähköautoista on Volkswagen e-Golf.

Lähivuosien aikana tähän tullee kuitenkin muutos, sillä Volkswagen aikoo laajentaa valikoimaansa vuoteen 2020 mennessä kahteenkymmeneen erilaiseen sähkö- ja pistokehybridiautoon.

Mikäli Volkswagen onnistuu visioissaan, saksalaiset saattavat jättiyhtiönä olla merkittävä tekijä liikenteen päästötalkoissa.

Lähteet: Helsingin Sanomat, Autonews


Saksan hallitus esittää, että sähköautojen ostajia tuettaisiin 5000 euron kertasummalla.

Saksakin kääntämässä kelkkaansa − tukea sähköauton ostajille

Saksan hallitus esittää, että sähköautojen ostajia tuettaisiin 5000 euron kertasummalla.

Lue lisää

Audi Q7 e-tron on lähes 400 hevosvoimansa turvin huipputehokas, mutta siitä huolimatta auton päästöt ovat alhaiset.

Audi Q7 e-tron on huippuälykäs tehomylly

Saksalaisen autonvalmistajan odotettu huippumalli on nyt ennakkomyynnissä.

Lue lisää


Kommentit