Volvo XC90 T8 -mallissa on yli 400 hevosvoimaa.
Volvo XC90 T8 -mallissa on yli 400 hevosvoimaa.

Volvo XC90 T8 plug-in hybrid on tehokas ja taloudellinen

Ruotsalaisen autonvalmistajan XC90 T8 plug-in hybrid -katumaasturi hurmaa suorituskyvyllään, tyylikkyydellään ja taloudellisuudellaan.

Yli 400 hevosvoimaa. Auto kiihtyy nollasta sataan 5,6 sekunnissa. Vääntövoimaa riittää 640 Nm:n verran.

Kuulostaako urheiluautolta?

Sitä se ei kuitenkaan ole, vaan kyseessä on Volvon XC90 T8 plug-in hybrid -katumaasturi, joka kahdella voimanlähteellään tekee mallista huipputehokkaan.

Mutta vaikka suorituskyky on urheiluauton luokkaa, päästöiltään Volvo kuin pieni hybridi: XC90 T8:n hiilidioksidipäästöt ovat nimittäin vain 49 grammaa kilometriä kohden.

Pistokehybridi-Volvosta odotettiin huippuautoa, ja sellainen siitä myös saatiin – niin suorituskyvyn, tyylikkyyden kuin taloudellisuuden puolesta.

Twin Engine -tekniikan tunnus on T8. 
Twin Engine -tekniikan tunnus on T8. 
XC90 T8:n hinta Suomessa on noin 90 000 euroa.
XC90 T8:n hinta Suomessa on noin 90 000 euroa.

Kaksi on parempi kuin yksi

Jyhkeän katumaasturin tehokkuus ja vähäpäästöisyys selittyy kahdella moottorilla (Twin engine -tekniikka), sillä XC90 T8 saa voimansa sekä sähkö- että bensamoottorista. Sähkömoottorin lisälihaksilla autoon on saatu V8-moottorin tasoinen vääntö ja toimivuus etenkin alakierroksilla, mutta toisaalta taas päästöarvot on saatu puserrettua pienen hybridin tasolle.

Turboahdettu kaksilitrainen bensiinimoottori tuottaa voimaa etuakselille. Polttomoottoria käskytetään 8-vaihteisen automaattivaihteiston avulla. XC90 T8:n taka-akselilla on puolestaan 60 kW:n sähkömoottori, josta irtoaa 82 hevosvoimaa tehoa. Sähkömoottori pyörittää takapyöriä ja auto on näin aina myös nelivetoinen.

Moottorien yhdistetty kulutus jää noin kahteen litraan sadalla kilometrillä. Katumaasturin toimintamatka pelkällä sähköllä on jopa runsaat 40 kilometriä, kun taas polttomoottorin turvin matka jatkuu ladatun sähkön loputtua vielä useita satoja kilometrejä.

Kuljettaja voikin valita, missä ajotilassa hän haluaa matkansa taittaa. T8:ssa on viisi eri ajotilaa, joka valitaan nappia painamalla. Kuljettaja voi esimerkiksi kaupungissa vaihtaa hiljaiseen ja päästöttömään sähkötilaan, kun taas toisella napin painalluksella voi palata bensiini- ja sähkömoottorin yhteistilaan. Volvon oletusajotilana onkin hybrid-ajo, jossa auto käyttää sähköä ja bensaa joustavasti tilanteen mukaan.


Volvo XC90 T8:n ajotilat
Hybrid
Oletustila, joka sopii päivittäiseen käyttöön. Auto käyttää automaattisesti joko 2-litraista 4-sylinteristä Drive-E-moottoria tai sähkömoottoria parhaan mahdollisen kokonaiskulutuksen varmistamiseksi.
Pure ElectricPure Electric -tilassa akku toimii auton ainoana energianlähteenä ja käyttää sähkömoottoria taka-akselissa.
PowerPower-tilassa kuljettaja saa nauttia polttomoottorin ja sähkömoottorin yhteistehosta.
AWDAWD-tila käyttää jatkuvaa nelivetoa pyydettäessä.
SaveAuto säilyttää akun nykyisen varaustason myöhempää käyttöä varten.


Kuvagalleria Volvo XC90 T8 plug-in hybrid

Myös huipputeknologiaa ja uusia innovaatioita

Volvo on luonut T8:sta kekseliäillä innovaatioilla huipputehokkaan ja vähäpäästöisen. Sama kekseliäisyys näkyy myös konehuoneen ulkopuolella.

T8 on täynnä uutta tekniikkaa ja tuoreita innovaatioita, joissa on keskitytty erityisesti turvallisuuteen. Se ei ole ihme, sillä ruotsalainen autonvalmistaja lanseerasi turvavyöt vakioina autoihinsa jo 1950-luvulla.

Nyt ihmishenkiä pyritään pelastamaan esimerkiksi toiminnolla, joka seuraa automaattisesti edessä ajavaa autoa kaupunkiliikenteessä. Innovatiivisiin ominaisuuksiin kuuluu myös järjestelmä, jossa auto tunnistaa uhkaavan ulosajon ja kiristää etuturvavöitä, jotta matkustajat pysyvät paikoillaan. Vöitä kiristetään niin kauan, kun auto on liikkeessä.

Volvon uusi turvajärjestelmä tunnistaa, jos kuski yrittää kääntyä vasemmalle toisen eteen.
Volvon uusi turvajärjestelmä tunnistaa, jos kuski yrittää kääntyä vasemmalle toisen eteen.

Selkärankavammojen torjumiseksi istuimen ja istuinrungon väliset energiaa sitovat toiminnot pehmentävät pystyvoimia, jotka syntyvät, kun auto ajautuu holtittomasti maastoon.

XC90 on myös Volvon ensimmäinen automalli, joka on rakennettu uudelle skaalautuvalle alustalle.
Tästä alustasta käytetään lyhennettä SPA, ja se on Volvon neljän vuoden kehitystyön tulos. SPA (Scalable Platform Architecture) mahdollistaa monien eri autojen, voimansiirtojen, sähköjärjestelmien ja tekniikoiden rakentamisen samalle alusta-arkkitehtuurille. Uudessa XC90:ssä käytetty alusta toimii pohjana myös tuleville uusille automalleille.

Jyhkeän tyylikäs katumaasturi

T8:n suorituskyvystä ja huipputeknologiasta saa nauttia tyylikkäissä tiloissa.

Lähes viisimetrinen XC90 on alun perin suunniteltu myös hybridiksi, joten painavat akut on voitu sijoittaa keskilattian alle. Painopiste pysyy alhaalla, eivätkä akut syö tämän takia tavaratilaa. Autoa on turvallisempi ja helpompi käsitellä, mutta katumaasturiin mahtuu myös kolme istuinriviä ja matkatavarat. Seitsemänpaikkaisen T8:n kolmannellakin rivillä on alle 170-senttisille matkustajille täydet tilat.

Ja menopelin sisällä kelpaa istua, sillä auton yleisilme on niin sisältä kuin ulkoa skandinaavisen ylellinen.

Volvon etuvaloja nimittäin koristaa muinaisen skandinaavisen ukkosenjumalan Thorin vasarasta inspiraationsa saanut kuvio. Sisustaa hallitsee iso, tyylikkäästi kojelautaan upotettu, kosketusnäytöllinen tablet-tietokonetta muistuttava ja Teslan mallien tapaan suuri kosketusnäyttökonsoli, jota käytetään auton toimintojen sekä internetpohjaisten tuotteiden ja palvelujen hallinnointiin. Mittaristo puolestaan on digitaalinen ja selkeälukuinen.

Volvon T8 on modernin näköinen, mutta skandinaaviseen tapaan pelkistetty ja tyylikäs sekä ulkoa että sisältä.

Sisätilat ovat elegantin tyylikkäät.
Sisätilat ovat elegantin tyylikkäät.

Lähteet: Plugit, Iltalehti, Kauppalehti

Kuvat: Volvo

Kuvagallerian kuvat: Vihreä Kaista



Volvo ilmoittaa jatkavansa mallistonsa sähköistämistä ja tuovansa markkinoille täyssähköauton.

Volvolta täyssähköauto vuonna 2019

Volvo ilmoittaa sähköistävänsä mallistonsa – täyssähköautokin tulossa.

Lue lisää

Uusi Volvo V90 T8 -Plug-In Hybrid tulossa

Volvo on esitellyt odotetun V90-mallinsa, josta tulee myös ladattava hybridiversio.

Lue lisää


Kommentit