Liikenteessä on syytä olla tarkkana! Sekä hirvet että porot ovat tällä hetkellä liikkeellä.
Liikenteessä on syytä olla tarkkana! Sekä hirvet että porot ovat tällä hetkellä liikkeellä.

Vältä hirvi- tai porokolari! – ota V-Trafficin liikennesovellus avuksi

Touko- ja kesäkuussa hirvet sekä porot liikkuvat aktiivisesti, joten liikenteessä on syytä olla erityisen valppaana.

Suomessa sattuu joka vuosi noin 1500 hirvikolaria. Poroista johtuvia onnettomuuksia tapahtuu vielä paljon enemmän; reilusti yli kaksinkertainen määrä.

Onnettomuudet vaativat pahimmillaan ihmishenkiä – ja joka tapauksessa ne aiheuttavat merkittäviä aineellisia vahinkoja ja miljoonien vuosittaiset kulut.

V-Traffic on kehittämässä hirvi- ja porokolareiden avuksi eläimistä varoittavaa järjestelmää, jolla voidaan varoittaa autoilijoita niin navigointilaitteilla kuin älypuhelinsovelluksilla. Perusajatus on yksinkertainen: liikennesovellus varoittaa kuljettajaa kohonneesta riskistä ajaa hirvi- tai porokolari.

Nykyaikaisen navigaattorin ainoa tehtävä ei ole vain johdattaa kuljettaja perille määränpäähänsä, vaan tarkoituksena on tehdä matkasta myös turvallisempi. Navigaattori kannattaa laittaa päälle tutuillakin reiteillä ajattaessa, sillä juuri tällä hetkellä sekä hirvet että pohjoisemmassa porot ovat aktiivisia. Kesän tullessa ihmiset lähtevät liikkeelle, mutta sama pätee myös eläimiin.

V-Trafficin reaaliaikainen liikennetieto eläivaroituksineen on vakiona joka neljännessä uuden auton navigointilaitteessa Suomessa. Palvelu on saatavilla myös Garminin navigaattoreissa sekä ilmaisissa V-Traffic -älypuhelinsovelluksissa.

Hirvet kulkevat usein samoja reittejä

Hirvet ovat eniten liikkeellä rykimän, eli hirvien kiiman aikana loka–marraskuussa. Toinen hirvien vilkkaan liikehdinnän aika osuu touko–kesäkuuhun, kun hirviemot vieroittavat ylivuotiset vasansa. Nämä yksin liikkumaan tottumattomat nuoret hirvet eksyvät herkästi autoteille.

Hirvet liikkuvat usein samoja kulkureittejä pitkin ja tienvarsien hirvivaroitusmerkit onkin perinteisesti pystytetty näiden kulkureittien varrelle. Tienvarsien varoituskylttien voima on kuitenkin ehtynyt ja niihin ei enää reagoida tarpeeksi. V-Traffic pyrkii erottumaan tienvarsien hirvivaroituksista mahdollisimman reaaliaikaisella tiedolla.

Navigaattori varoittaa mahdollisesta korkeasta tai kohonneesta hirvikolaririskistä jollain tietyllä tieosuudella, tiettynä kellonaikana ja vain lyhyen aikaa. Varoituksen tiedon tulee perustua mahdollisimman oikea-aikaiseen tietoon ja useisiin lähteisiin.

Navigaattori pystyy kertomaan kohonneesta hirvikolaririskistä muun muassa pitkäaikaisten historiatietojen perusteella. V-Trafficilla on käytössä kaikkien viime vuosien aikana sattuneiden hirvieläinonnettomuuksien tarkat tapahtumapaikat ja kellonajat. Näiden tietojen pohjalta järjestelmä laskee mahdollisia vaaratilanteita. Tarkoitukseen kehitetyn algoritmin avulla tieto korreloidaan nykyhetkeen soveltuvaksi.

Historiatietoihin pohjautuvien varoitusten lisäksi V-Traffic pyrkii kehittämään myös keinoja, joilla hirvien liikkeistä saadaan tuotettua vielä entistäkin dynaamisempaa tietoa navigaattoreihin. Tavoitteena on, että lähitulevaisuudessa esimerkiksi metsästäjät syöttävät tietonsa eläimien liikkeistä järjestelmään, mistä tieto on ohjattavissa autoilijoiden navigaattoreihin. Näin tieto on entistä reaaliaikaisempaa.

Reaaliaikainen liikennetieto eläivaroituksineen on vakiona joka neljännessä uuden auton navigointilaitteessa Suomessa.
Reaaliaikainen liikennetieto eläivaroituksineen on vakiona joka neljännessä uuden auton navigointilaitteessa Suomessa.
V-Trafficin hirvivaroitusten avulla matkasta tulee turvallisempi. 
V-Trafficin hirvivaroitusten avulla matkasta tulee turvallisempi. 

Poroja ei ole vain Lapissa

Poronhoitoaluetta on Suomen pinta-alasta jopa kolmannes, joten poroja voi tavata Kainuussa asti. Poronhoitoalueella ilmoitetaan varoitusmerkeillä tienvarsilla selvästi harvemmin kuin hirvivaarasta ja näin ollen kuljettajalle koko alue on riskialuetta.

Porojen käyttäytyminen eroaa hirvistä; siinä missä hirvet ylittävät tien ja ovat läpikulkumatkalla, porot viihtyvät samassa paikassa niin kauan kuin ruokaa riittää. Koska porot viettävät pitkiä aikoja samalla tien pätkällä, keskittyvät myös porokolarit helposti samoille paikoille. Näitä hyödynnetään poroista varoitettaessa V-Trafficin palvelussa tällä hetkellä.

Porot tulevat keväällä lumien sulaessa syömään teiden reunalta nousevaa vihantaa ruohoa. Suurempina tokkina porot siirtyvät maanteille kesällä räkän, eli hyönteisen joukkoesiintymisen voimistuessa, sillä avoimen teiden päällä esimerkiksi tuuli lieventää poroja kiusaavien paarmojen ja sääskien määrää.

V-Trafficin porovaroitus perustuu lyhyeen historiatietoon lähiaikoina tapahtuneista porokolareista. Järjestelmän tieto porokolareista päivittyy 1–2 kertaa päivässä, ja varoitusalueet päivittyvät sen myötä automaattisesti myös navigaattoreihin.

Myös porohavaintojen reaaliaikaisuutta ollaan viemässä entistä pidemmälle valjastamalla muun muassa paikallisia liikennöitsijöitä ilmoittamaan porohavainnoistaan järjestelmään, mistä tieto jalostetaan edelleen navigaattoreihin.

Lähteet: Liikenneturva


Lue myös seuraavat artikkelit

Älä anna ajokelin yllättää

Autoilu on huomattavasti turvallisempaa, kun selvittää ajoreitin liikennetiedot etukäteen käyttämällä V-Trafficin liikennetietopalvelua.

Lue lisää

Nissan Leaf on tällä hetkellä Suomen suosituin sähköauto.

Sähköautot kiinnostavat suomalaisia enemmän kuin koskaan ennen

Trafin tilastoista selviää, että ladattavat henkilöautot kasvattavat suosiotaan hitaasti, mutta varmasti.

Lue lisää



Kommentit