KL: Romutuspalkkio jopa 3000 euroa, kun ostaa täyssähköauton?

Hallitus päättää vielä tällä viikolla, jatkuuko autojen romutuspalkkiokokeilu vuonna 2017.
Romutuspalkkio on jälleen käsittelyssä, kun LVM esittää hallitukselle uutta ehdostusta sen malliksi. 
Romutuspalkkio on jälleen käsittelyssä, kun LVM esittää hallitukselle uutta ehdostusta sen malliksi. 

Kauppalehti uutisoi liikenne- ja viestintäministeriön aikovan esittää hallitukselle mallia, jossa vanhasta autosta saatavan romutuspalkkion suuruus määräytyisi ostettavan auton päästöjen mukaan. Palkkion suuruus voisi olla enimmillään 3 000 eruoa, mikäli auton ostaja tuo vanhan auton romutettavaksi ja ostaa sen tilalle nollapäästöisen auton. Käytännössä nollapäästöisellä autolla tarkoitetaan täyssähköautoja. Tällöin myös muut erilliset tukitoimet sähköautoille jäisivät todennäköisesti tältä erää kehittämättä.

Esityksen mukaan ostettavan auton hiilidioksidipäästöt saisivat olla korkeintaan 100 grammaa kilometriltä, jotta romutuspalkkioon olisi oikeutettu. Palkkio myös pienenisi sitä mukaa kun auton päästöt kasvaisivat.

Kokeilu on suunniteltu määräaikaiseksi; se kestäisi noin puoli vuotta, ensi vuoden kevään ja kesän. Uuden romutuspalkkiokokeilun tavoitteena on, että Suomen autokanta uusiutuisi sen toimesta 10 000 uudella vähäpäästöisellä autolla.

LVM hakee romutuspalkkiokokeiluun noin 13 miljoonan euron määrärahaa. Kyseinen summa oli esillä jo elokuussa budjettiriihessä, mutta silloin hallituspuolueet eivät päässeet yksimielisyyteen kokeilun jatkosta.

Hallitus saa romutuspalkkioasian eteensä torstaina, jolloin valtioneuvoston on määrä hyväksyä täydentävä talousarvioesitys vuodelle 2017.

Lähde: Kauppalehti


Lue myös

Autokannan uusiutumisen edistäminen on aiheellista: autojen keskimääräinen romutusikä Suomessa on 20,4 vuotta.

Romutuskampanja vahvisti vähäpäästöisten autojen kysyntää

Uuden vähäpäästöisen auton ostajalle myönnettiin kampanjassa 1500 euron alennus, kun romutti yli 10 vuotta vanhan auton.

Lue lisää

Hallitus miettii autojen romutuspalkkiokampanjan jatkamista, mutta pitäisikö kaikkein vähäpäästöisimpiin autoihin saada enemmän hyvitystä?

Suurempi romutuspalkkio kaikkein vähäpäästöisimmille autoille?

Hallitus miettii autojen romutuspalkkiokampanjan jatkamista, mutta pitäisikö kaikkein vähäpäästöisimpiin autoihin saada enemmän hyvitystä?

Lue lisää


Kommentit