Audi h-tron quattro -konseptiauto

Detroitin autonäyttelyssä esitellään Uusi Audi h-tron quattro -konseptiauto, jonka energian lähteenä on vety.

Urheilullinen SUV-konseptiauto h-tron quattro on toteutettu toisen sukupolven pitkittäismoottoriselle modulaariselle pohjarakenteelle (MLB evo). Tämä ratkaisu sallii monipuolisen muunneltavuuden – sille on rakennettu myös Frankfurtin autonäyttelyssä vuonna 2015 esitelty Audi e-tron quattro -konseptiauto sekä uusi Audi A4.

Audi h-tron quattron pituus on 4,88 m, leveys 1,93 m, korkeus vain 1,54 m ja akseliväli 2,91 m. Matkustamo on matala ja kattolinja viettää voimakkaasti alaspäin. D-pilarit ovat coupé-tyylisesti matalat.

Audi h-tron quattro -konseptiauto yhdistää erittäin tehokkaan 110 kW tehoa tarjoavan polttokennon ja kaksi suorituskykyistä sähkömoottoria. Etumoottorissa on tehoa 90 kW ja taaemmassa 140 kW. Konseptiauton vääntömomentti on 550 Nm. Polttokenno toimii 220–280 voltin jännitealueella. Alle 60 kg painava, kapasiteetiltaan 1,8 kWh:n litium-ioniakku on sijoitettu auton lattian alle matkustamon keskivaiheille. Se tarjoaa väliaikaista tehoa jopa 100 kW lisää.

Detroitin autonäyttelyssä esitellään Uusi Audi h-tron quattro -konseptiauto, jonka energian lähteenä on vety.
Detroitin autonäyttelyssä esitellään Uusi Audi h-tron quattro -konseptiauto, jonka energian lähteenä on vety.

Vetysäiliöitä autossa on yhteensä kolme. Yksi sijaitsee pitkittäin auton keskikonsolin alla, toinen takaistuimien ja kolmas tavaratilan alla. Säiliöihin mahtuu noin 6 kg 700 bar:iin paineistettua vetyä.

Audi h-tron quattro -konseptiauton katolla on 1,98 m pitkä aurinkopaneeli, joka on kokonsa puolesta toistaiseksi maailman suurin ja suorituskykyisin autoon asennettu aurinkopaneeli. Aurinkopaneeli syöttää akulle jopa 320 wattia virtaa, jos auto on pysäköity aurinkoiseen paikkaan tai sillä ajetaan auringonpaisteessa. Esimerkiksi Keski-Euroopan sääolosuhteissa tämä tarkoittaa, että auton toimintamatkaa voidaan kasvattaa aurinkoenergialla vuositasolla jopa 1 000 km.

Audi h-tron quattro on toteutettu täysin sähköisellä voimansiirrolla, eikä etu- ja taka-akseleiden välillä ole mekaanista yhteyttä. Konseptiautossa on quattro-neliveto ja vaihteistona on planeettavaihteisto.

Konseptiauto kiihtyy 0-100 km alle 7 sekunnissa, ja sen huippunopeus on rajoitettu 200 km/h. Audi h-tron quattro kuluttaa vain noin 1 kg vetyä 100 km matkalla. Energiasisällöltään kilo vetyä vastaa noin neljää litraa bensiiniä. Auton tankkaus vie vain noin neljä minuuttia ja toimintamatka on noin 600 km. Konseptiauton erinomaisesta taloudellisuudesta kertoo designin lisäksi alhainen ilmanvastuskerroin, joka on vain 0,27.


Lue myös seuraavat artikkelit

Woikosken uutta konseptia edustava vetytankkausasema toimitetaan Ruotsiin Göteborgiin.

Woikosken vetytankkausasema Ruotsiin

Woikoski esitteli lokakuussa uutta konseptia edustavan vetytankkausaseman.

Lue lisää

Audi R8 e-tron

Audi lähtee sähköautokisaan kovin panoksin

Audi julkaisee Geneven autonäyttelyssä uuden sukupolven R8:n.

Lue lisää