Mercedekseltä markkinoille maailman ensimmäinen ladattava vetyhybridi

Mercedes-Benz GLC F-Cell kulkee täydellä vetytankkauksella 500 kilometriä.

Mercedez-Benzin on viime aikoina uutisoitu tekevän tuloaan sähköautomarkkinoille.

Taustalla on Daimlerin – eli Mercedeksen, Maybachin ja Smartin omistaman konsernin – jättisatsaus esimerkiksi täyssähköautoihin. Daimler sijoittaa tuotekehitykseen seuraavan kahden vuoden aikana 14,5 miljardia euroa, joista yli puolet menee vihreään teknologiaan.

Ensi vuonna Mercedes kuitenkin yllättää jollain muulla kuin täyssähköautoilla. Saksalainen automerkki kertoi julkaisevansa Mercedes-Benz GLC F-Cell -vetyhybridin, joka on lajissaan maailman ensimmäinen.

Menopeli esitellään virallisesti syksyllä Pariisin autonäyttelyssä, mutta autosta tihkui jonkin verran myös tietoa: Se kulkee täydellä vetytankkauksella 500 kilometriä, ja F-Cellin täyttö sujuu alle kolmessa minuutissa. Vetyä käyttävään polttokennomalliin on yhdistetty yhdeksän kilowatin akku, jolla voi jatkaa matkaa 50 kilometriä vetytankin tyhjennyttyä. Akku latautuu myös jarrutuksissa ja alamäkeä rullatessa.

Mersun luomu on maailman ensimmäinen vetyhybirdi. Autossa on yhdeksän kilowatin akku.
Mersun luomu on maailman ensimmäinen vetyhybirdi. Autossa on yhdeksän kilowatin akku.
Vetyasemien määrän ennustetaan tulevaisuudessa kasvavan huimaa vauhtia.
Vetyasemien määrän ennustetaan tulevaisuudessa kasvavan huimaa vauhtia.

Vetyhybridit osa tulevaisuutta?

Mercedes-Benz GLC F-Cellin sarjatuotanto alkaa ensi vuonna, mutta saksalaiset eivät odota autosta heti myyntimenestystä. Valmistaja uskoo vuosimyynnin liikkuvan aluksi tuhannessa autossa, mutta myynnin vauhdittuvan vetyasemien määrän kasvaessa. Esimerkiksi Saksassa toimii tällä hetkellä 50 vetyasemaa, mutta vuoteen 2023 mennessä niitä on jo yli 400.

Daimlerin sähköajoneuvoista vastaava johtaja Jürgen Schenk pitää GLC-uutuutta luomuksena, joka määrittelee tulevaisuutta.

– Kilpailu tulevasta moottoriteknologiasta käy kuumana. Voiton vievät autot jostain polttokennostolla tai sähkömoottorilla kulkevien väliltä.

Myös konsernin päästrategin Wilko Starkin mukaan ensi vuosi on tärkeä etappi matkalla kohti vähäpäästöisempää tulevaisuutta.

– Tuomme markkinoille entistä säästeliäämpiä perinteisiä moottoreita, laajennamme hybridien ja täyssähköautojen valikoimaamme ja aloitamme ladattavan vetyhybridin sarjavalmistuksen.

Lähteet: Motor Authority, Kauppalehti
Kuvat: Daimler


Detroitin autonäyttelyssä esitellään Uusi Audi h-tron quattro -konseptiauto, jonka energian lähteenä on vety.

Audi h-tron quattro -konseptiauto

Detroitin autonäyttelyssä esitellään Uusi Audi h-tron quattro -konseptiauto, jonka energian lähteenä on vety.

Lue lisää

Woikosken uutta konseptia edustava vetytankkausasema toimitetaan Ruotsiin Göteborgiin.

Woikosken vetytankkausasema Ruotsiin

Woikoski esitteli lokakuussa uutta konseptia edustavan vetytankkausaseman.

Lue lisää


Kommentit