Vetyautojen hyödyt ja haitat

Vaihtoehtoinen liikenne lisääntyy ja vetyautot ovat tekevät uutta tulemista.

Toyotan vetyauto Mirai.
Toyotan vetyauto Mirai.

Vaihtoehtoisen liikenteen lisääntyessä kuluttajille herää kysymyksiä mikä vaihtoehdoista on kannattavin: hinnaltaan, käytöltään ja mitkä ovat tulevaisuuden näkymät. Yksi vaihtoehtoisen liikenteen vaihtoehto on vetyautot.

Vetyautot toimivat sähköllä, mikä on tuotettu polttokennon avulla vedestä sekä hapesta. Vetyä valmistetaan sähkön avulla vedestä ja happea saadaan ilmasta. Onko tämä tulevaisuuden ehdoton liikkumiskeino vai tulevatko vetyautot olemaan iso pettymys valmistajilleen?

Tässä artikkelissa tiivistämme vetyautojen tietoja ja pohdimme niiden hyötyjä sekä haittoja.

Ekologisuus

Kuten useimmat vaihtoehtoisen liikenteen vaihtoehdot, myös vetyautot ovat nollapäästöisiä. Vetyautot jättävät jälkeensä ainoastaa vesihöyryä, ja sitäkin pienissä määrin.

Ongelmana kuitenkin on, että vedyn tuottaminen on hyvinkin epäekologista. Vedyn tuottamisprosessissa käytetään usein maakaasua uusiutuvien energialähteiden sijasta. Jos vedyn saamiseksi käytettäisiin vain uusiutuvia energialähteitä, vetyautot olisivat vaihtoehtoisen liikenteen johdossa.

Sveitsissä on otettu käyttöön vetybusseja.
Sveitsissä on otettu käyttöön vetybusseja.

Toimintasäde/tankkaaminen

Vetyautojen tankkaaminen kestää vain n.3 minuuttia, kun taas esimerkiksi Tesla-täyssähköauton lataaminen pikalaturilla 0-80% kestää n.30min. Tankkaamisaika ei siis eroa paljoa bensiiniautoista.

Toimintasäde on n.500km mikä on myös vetää vertoja bensiiniautolle. Vetytankkien kehittelyssä on myös kasvuvaraa tulevaisuutta ajetellen.

Ainoana ongelmana on tankkauspisteiden infrastruktuuri. Jotta vetyautojen tankkauspisteet yleistyvät maailman laajuisesti, tarvitaan reilusti investointeja sekä aikaa. Suomessa on tällä hetkellä alle kymmenen tankkauspistettä (Vuoden 2014 lopussa kaksi tankkauspistettä Helsingissä ja Voikoskella).

Vetyauton tankkaus kestää n.3min.
Vetyauton tankkaus kestää n.3min.

Vedyn hinta

Vetyautoilu on sen verran alkutekijöissä, ettei vedyn täysin tarkkaa hintaa tiedetä. Amerikkalaisen energiayksikön (U.S Department of Energy, DoE) mukaan vety etsii hintaansa, ja ainoana esimerkkinä voidaan pitää yhtä tankkauspistettä, missä vedyn kilohinta on 13,5 dollaria.

Toyota:n ympäristöviestinnän johtajan Jane Hartlinen mukaan vedyn kilohinta on n.10-12 dollaria kilolta. Hartlinen mukaan Toyotan oman vetyauto Toyota Mirai:n tankkaaminen täyteen tulisi maksamaan n.50-60 dollaria. Toyota Mirai kulkee täydellä tankilla n.500km, mikä osoittaa että vetyautoilu tulisi halvemmaksi kuin bensiiniautoilu.

Vetyauton tankkaamisen vuosihinnaksi on arvioitu 1,250 dollaria.
Vetyauton tankkaamisen vuosihinnaksi on arvioitu 1,250 dollaria.

Jos vetyautot tulevat yleistymään, tulee vedyn hintakin todennäköisesti laskemaan. Uutta teknologiaa valmistuu jatkuvasti vetyautoilun ympärille, ja toivottavasti edullinen/ ekologinen ratkaisu tuleekin löytymään vedyn saamiseksi.


Vetyautojen hinta

Tällä hetkellä Yhdysvaltojen markkinoilla olevat vetyautot ovat 60,000 dollarin luokkaa. Esimerkiksi Toyota Mirai:n hinta on 58,325 dollaria, sekä sen saa lainaksi 500 dollarilla kuussa. Myös Hyundai:n Tucson Fuel Cell-mallia saa lainaksi 499 dollarilla kuussa.

Vetyautojen hinnat ovat korkealla, sillä teknologia on uutta. On tietysti varmaa että autojen hinnat tulevat tippumaan, mikäli ne tulevat yleistymään.

Useat autonvalmistajat eivät ole kommentoineet valmistuskustannuksia kysyttäessä.


Vetyautojen tulevaisuus

On mielenkiintoista sekä jännittävää nähdä tuleeko vetyautoilu kehittymään ja jäämään pysyvästi keskuuteemme. Toistaiseksi vetyautoista ei ole usean vuoden kokemusta, eikä niiden kestosta ole varmuutta.​

Ensimmäisen vetyautojen tankkauspisteen rakentamista Kaliforniassa.
Ensimmäisen vetyautojen tankkauspisteen rakentamista Kaliforniassa.