Woikosken vetytankkausasema Ruotsiin

Woikoski esitteli lokakuussa uutta konseptia edustavan vetytankkausaseman.

Uusi vetytankkausasema on osa Euroopan rakennettavaa TEN-T-verkostoa, jonka on määrä kattaa muun muassa Saksassa 400 vetytankkausasemaan vuoteen 2020 mennessä.

– ”Olemme ylpeitä, että saamme olla mukana rakentamassa puhtaalle ja rajattomalle energialle perustuvaa liikennepolttoaineverkostoa Eurooppaan. Göteborgiin tuleva, ensimmäinen Suomen rajojen ulkopuolelle sijoittuva vetytankkausasemamme on oivallinen päänavaus teknologiaviennillemme. Samalla se on osoitus suomalaisen teknologiaosaamisen kilpailukyvystä,” Woikosken toimitusjohtaja Kalevi Korjala sanoo.

Suurin osa Suomessa tuotetusta vedystä syntyy teollisuuden sivuvirtana.
Suurin osa Suomessa tuotetusta vedystä syntyy teollisuuden sivuvirtana.
Suomen ainoa vety auto, Hyundai ix35 on käytössä Woikoskella.
Suomen ainoa vety auto, Hyundai ix35 on käytössä Woikoskella.

Vetytuotanto Suomessa

Liikenne- ja viestintäministeriön toukokuussa 2015 julkaisemassa selvityksessä todetaan, että Suomessa tuotetaan liikennepolttoaineeksi sopivaa vetyä noin 2 000 000 kiloa vuodessa. Tällä määrällä voidaan kattaa 10 000 henkilöauton tai 830 linja-auton polttoainetarve.

Vetytuotantoa voidaan helposti lisätä kasvattamalla elektrolyysikapasiteettia. Elektrolyysissä vedestä tuotetaan sähkön avulla vetyä, joten energian raaka-ainetta on rajattomasti saatavilla. Woikoski on tuottanut vetyä yli sadan vuoden ajan, ja sen marraskuussa 2014 avaama Kokkolan elektrolyysilaitos on Euroopan suurin tätä teknologiaa käyttävä vedyntuotantolaitos.

Puhdasta energiaa

Liikenne- ja viestintäministeriön raportti toteaa, että vety on sähkön rinnalla ainoa energialähde, joka mahdollistaa täysin hiilidioksidivapaan liikkumisen edellyttäen, että vedyn tuottamiseen ei ole käytetty fossiilista energiaa. Suurin osa Suomessa tuotetusta vedystä syntyy teollisuuden sivuvirtana. – ”Woikoski on toimialansa johtava cleantech-yritys. Samalla kun tunnistamme vahvat suomalaiset juuremme, kansainvälistymme hyvää vauhtia,” Korjala sanoo.

Pitkä toimintasäde

Vetyä käyttävä polttokennoauto kulkee noin 600 kilometriä kolme minuuttia kestävällä tankkauksella, jossa autoon tankataan viisi kiloa vetyä. Vety maksaa tällä hetkellä kymmenen euroa kilolta eli polttoainekustannus on kymmenen euroa sataa kilometriä kohden. Modernissa Woikosken tankkausasemassa käytetään sekä 350 että 700 barin tankkauspainetta. – ”Tavoitteemme on lanseerata Suomeen 20 vetytankkausasemaa vuoteen 2030 mennessä niin, että ne kattavat koko maan liikenneverkoston,” Korjala sanoo.'

Woikosken uutta konseptia edustava vetytankkausasema toimitetaan Ruotsiin Göteborgiin.
Woikosken uutta konseptia edustava vetytankkausasema toimitetaan Ruotsiin Göteborgiin.

Lue myös seuraavat artikkelit

Tietoa kaasuautoista

Tutustu kaasuautojen perusominaisuuksiin ja toimintaan.

Lue lisää

Tietoa sähköautoista

Lue perustietoa sähköautoista, niiden eduista ja lataamisesta.

Lue lisää


Kommentit